Har rivit ned treetex från spontade väggar. Tänkte lägga renoveringsgips på dem nu. Spontade väggar är ju inte helt släta. Kommer detta fungera? Såg ju bra ut med ögat innan med treetex men det är som sagt en "bucklig" vägg. Med ett långt vattenpass blir det på sina ställen 3-4mm glipor. Tanken vara att skruva fast de nya skivorna.
 
borde bli slätare med 13 mm gips om du unviker att skruva i svackorna

t
 
Tack!

Problemet med 13mm är att jag behöver varje millimeter utrymme vilket är skälet till att jag skulle vilja gå på 6mm.
Låter som att jag kan prova en vägg med 6mm. Om det inte blir bra kan man ju riva ned och sätta 13mm. Egentligen är det bara en vägg som det spelar roll på. Övriga kommer ha högskåp på nästan all yta så där syns det ju inte. Den vägg det kommer synas på är 6mm fördelaktig ur perspektivet att det satt treetex innan och 6mm matchar då bättre mot fönstren.
 
N Nizztos skrev:
Tanken vara att skruva fast de nya skivorna.
Det är nog lättare att få det jämnt om du limmar i stället för skruvar.
Sättlim (PL400?) på de punkter i underlaget som ligger "högst" och så naturligtvis runt om kanterna.
Så tryck dit skivan, och se till att pressa den på plats över hela ytan.

Så har vi gjort i ett toalett/dusch/tvättrum i sommarstugan, och det blev riktigt bra :)
 
Är det inte lätt att det blir tokigt om man limmar? Typ att man har på för mycket eller för lite lim eller på fel ställe?
Känns som en konst i sig att limma som man kanske inte behärskar på samma sätt som att dra i massa skruv. Eller överdriver jag problemet?
 
N Nizztos skrev:
Känns som en konst i sig att limma som man kanske inte behärskar på samma sätt som att dra i massa skruv. Eller överdriver jag problemet?
Tror faktiskt att det är tvärt om, det är lättare att limma!
Skruvar du på "fel" ställe så permanentar du ju ojämnheten.
Om du limmar, och trycker till gipsskivan med t.ex en bräda eller ett vattenpass,
så håller den sig plan och slät.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Ok, får överväga det. Är kanske rätt väg framåt. Som sagt borde man kunna prova på en vägg för att se hur det blev. Kan ju då välja en vägg där det inte kommer synas så mycket.
 
Utan att någonsin ha limmat en gipsskiva så säger mitt logiska tänkande att KoW måste vara rätt ute. Det borde ju till och med vara en fördel att hitta "svackorna" i väggen och gödsla med limkluttar där. På det viset så kommer kluttarna när de härdat göra att gipsskivan inte bågnar om man av någon anledning skulle trycka på den. Om du när du sätter gipsskivan på plats trycker lätt över hela skivan mha exempelvis långpasset eller en rak bräda så trycker du till alla limkluttar och strängar jämnt och skivan kommer hålla sig jämn. Tror jag... :rofl: Har ingen aning om hur lång härdningstid sånt lim har men man kanske ska sätta skivan i (lagom) spänn den tiden...?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag hade också limmat. Fast med PL600 istället.
 
Man kanske kan skruva nagra reglar över skivan under tiden. Borde göra det plant samtidigt som det haller fast skivan tills limmet satt sig
 
N Nizztos skrev:
Borde göra det plant samtidigt som det haller fast skivan tills limmet satt sig
Det behövs nog inte. Limmet hugger direkt, och gipsskivan är plan i sig.
 
Det brukar fungera bra med rgips. I gamla hus föredrar jag det då det bättre följer väggen och ser mindre konstlat ut (sjukt rakt när inget annat är rakt). Dessutom ekar det mindre. Men vill man ha det helt rakt skulle jag gå på tjockgips.
 
Det finns speciellt lim för att limma skivor på vägg. Kommer inte på vad det heter just nu dock.
 
Jag har skruvat 6 mm gips på råspont i två rum. Väggarna målades sedan och har hållit finfint i c:a15 år hittills. Inga bucklor.
Limmar man blir det inte roligt för den som i framtiden behöver ta ner en gipsskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.