Hej!
Jag tänkte byta virket till balkongräcket i sommar och ska snart införskaffa virke.
Det är radhuslänga där balkongerna sitter ihop. Liggande panelbrädor utgör balkongräcket. Måtten måste alltså stämma med grannen brevid.
Jag upplever att det är svårt att mäta exakt. (Har mätt upp grannens panel) 1250 x 227 mm får jag det till. Är det jag som har mätt slarvigt eller har virket krympt eller svällt? Finns det någon standarddimension som ligger i närheten?
 
  • Radhuslänga med balkonger med liggande panelbrädor som räcken, anslutande till varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är 1250x227 mm för mått? Ska det inte vara 125x22,7 mm?
 
J justusandersson skrev:
Vad är 1250x227 mm för mått? Ska det inte vara 125x22,7 mm?
Helt riktigt.
 
Utgångspunkten har helt säkert varit ett tumbaserat mått. Det kan man gissa sig till med ledning av husens utseende (och därmed ålder). Det bästa är att leta upp ett specialsnickeri eller en såg som kan ta fram de brädor du behöver. Då får du också virke av hög kvalitet. Tänk på att man inte kan måla virke på alla sidor med akrylatfärg. Då ruttnar det garanterat på högst fem år. I det här fallet krävs det någon typ av oljefärg.
 
J justusandersson skrev:
Utgångspunkten har helt säkert varit ett tumbaserat mått. Det kan man gissa sig till med ledning av husens utseende (och därmed ålder). Det bästa är att leta upp ett specialsnickeri eller en såg som kan ta fram de brädor du behöver. Då får du också virke av hög kvalitet. Tänk på att man inte kan måla virke på alla sidor med akrylatfärg. Då ruttnar det garanterat på högst fem år. I det här fallet krävs det någon typ av oljefärg.
Ok, så insidan bör man alltså lämna omålad? Ska man utföra någon annan behandling på den sidan då?
Jag översatte måtten till tum men fick inget jämt tummått heller.
Jag ska mäta grannens plankor på flera ställen för att se om det varierar sig. Kanske är det lite bredare där man har skruvat.
 
Ingen bra idé att lämna brädorna omålade på insidan. Använd inte akrylatfärg alls, utan alkydoljefärg eller linoljefärg. Brädornas sågade utgångsmått var nog 25x125 mm (1x5 tum). Därefter är de hyvlade på en/två långsidor.
 
J justusandersson skrev:
Ingen bra idé att lämna brädorna omålade på insidan. Använd inte akrylatfärg alls, utan alkydoljefärg eller linoljefärg. Brädornas sågade utgångsmått var nog 25x125 mm (1x5 tum). Därefter är de hyvlade på en/två långsidor.
Man ser ju dock att det är ohyvlat virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.