Har en PX21 pelletsbrännare som har börjat bete sig mycket underligt.

1, Det händer att när man kommer ut till pannrummet så har själva matarslangen smält av, så det ligger pellets över hela golvet. Varför smälter den av, vad händer som inte hänt förut?

2, Brännaren startar, ska elda upp en temp högst uppe i tanken på ca 85grader, vilket det gjort förut. Nu verkar det ha hänt något, då den endast eldar en kort stund och sedan stannar, för att nästa gång vid tändning elda längre osv. (Då jag kom ut och kollade temp på pannan högst upp står det på 40?!) Den startade precis då jag kom ut, men vargör hinner det sänka så lågt innan brännaren startar? (Har alltid hållit runt 70-90 grader förut)

Jag tar tacksamt emot lite tips, då jag inte har någon större koll alls sbälv, och ingen jag lyckats ringa och prata med heller haft vidare koll på just PX21...eller dessa problem.
 
H
Har du sotat pannan?

Brännaren blir inte av med värmen, så värmen går åt fel håll....bakåt, kan vara en orsak.
Vilken stad bor ni?
 
Brinner det så slangen brinner av så har du nog nåt allvarligt problem nånstans............Har en likadan och den har tuffat och gått över tio år nu.
 
H H-Thomasson skrev:
Har du sotat pannan?

Brännaren blir inte av med värmen, så värmen går åt fel håll....bakåt, kan vara en orsak.
Vilken stad bor ni?


Ja, pannan sotas regelbundet. Jag blrjar tänka att sotningen i skorsten är bristfällig. Att det inte gjorts ordentligt. Ska kontakta sotaren imorgon.
 
S Stefan1972 skrev:
Brinner det så slangen brinner av så har du nog nåt allvarligt problem nånstans............Har en likadan och den har tuffat och gått över tio år nu.

Jag tänker samma, men vad för problem :-O Ingen verkar kunna förstå vad det kan bero på och inget företag man ringer verkar heller ha någon större koll. Misstänker att sotning av skorsten kan vara bristfällig då det börjat göra så mitt i allt bara. Ska kontakta sotare imorgon och hoppas på att det hjälper.
 
Sotningen kan rimligen inte vara problemet. Låter mer som det blivit tätt av nån annan anledning......kajor? Dålig skorsten så stenar fallit in? Eller nåt sånt.
Skulle det vara sotningen så har de ju isåfall glömt att sota på flera år.....
 
S Stefan1972 skrev:
Sotningen kan rimligen inte vara problemet. Låter mer som det blivit tätt av nån annan anledning......kajor? Dålig skorsten så stenar fallit in? Eller nåt sånt.
Skulle det vara sotningen så har de ju isåfall glömt att sota på flera år.....
Oktober 2018 är det sotat senast tydligen..
 
Ofta beror det på drag i skorstenen eller att de små inblåsningshålen
M Malinp56 skrev:
Oktober 2018 är det sotat senast tydligen..
Ofta beror det på skorstensdrag och att de små hålen i brännarröret är täppta och inte orkar ge tillräckligt med luft att förse pelletsen med primärluft vilket får till följd att det bygger upp för mycket oförbränd pellets framför/under fallschaktet . Samma sak blir det såklart om mellanrummet mellan inner o ytterrör inte har ursotats på nåt år utan brännaren enbart får sekundärluft ute i mynningen på brännarröret. Att slangen brinner av är sista brand -säkerhetsdetaljen och bör tas på allvar. Antar att överhettningstermostaten på fallröret åxålöst ut (eller smält) och förhoppningsvis inte blivit byglad. Den ingår som ett tidigare brandskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.