Vi ska upp i nämnd med vårt bygglov och får inte svar från handläggaren hur mycket vi kan ändra i arkitektens ritningar. Handläggaren har uppmuntrat oss att ändra ett fönster samt ta bort en entrébyggnad som skulle bli för nära grannens tomtgräns, men kan vi lägga till en entréutbyggnad där vår befintliga ent´re finns idag eller måste det skickas in i ett separat bygglov?

Bifogar bild som visar vart vi stryker entrén och vad vi vill placera den.

Handlingarna ska in innan 19/4, men betyder det att kompletteringar ska vara inskickade i A3 eller kan vi mejla in kompletteringar till handläggaren?

Arkitektritning av ett hus med markerad borttagning av en entré och möjlig placering för en ny entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Juliecorn Juliecorn skrev:
Handlingarna … inskickade i A3 eller … mejla in kompletteringar till handläggaren?
[bild]
Beror nog på kommunen. Jag har lämnat alla handlingar i digitalt format via mail till ett par olika västsvenska kommuner.
 
Har handläggaren redan skrivit ett utlåtande till nämnden? Och varför måste beslutet tas i nämnden?

Min bedömning är att det där är så små ändringar att det skulle vara ok att ändra inför nämnden. Men rent generellt funkar det så att handläggaren förbereder ärendet till nämnden med ett utlåtande, granskningsyttrande och förslag till beslut och kan ändringar medföra att utlåtandet och granskningen kanske måste göras om innan nämnden kan ta upp ärendet.

I min kommun uppmanas sökande att använda e-tjänster för kompletteringar och korrespondens, men det beror såklart på rutiner i din kommun.
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Har handläggaren redan skrivit ett utlåtande till nämnden? Och varför måste beslutet tas i nämnden?

Min bedömning är att det där är så små ändringar att det skulle vara ok att ändra inför nämnden. Men rent generellt funkar det så att handläggaren förbereder ärendet till nämnden med ett utlåtande, granskningsyttrande och förslag till beslut och kan ändringar medföra att utlåtandet och granskningen kanske måste göras om innan nämnden kan ta upp ärendet.

I min kommun uppmanas sökande att använda e-tjänster för kompletteringar och korrespondens, men det beror såklart på rutiner i din kommun.
Hej, vår handläggare har rekommenderat oss att ta det i nämnden. Det är lite komplicerat att gå in på här, men det är vårt hopp just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.