Skiljer sig bygglovsreglerna för altanbygge 2003 jämfört med nuvarande regler ?
Hur fungerade % gällande bebygga tomten enligt detaljplan 2003 och 2019 skiljer det sig något ?
 
Är det under 50cm ovan mark är det bygglovsfritt. Samma som att anlägga gräsmatta eller plattlägga.
Ska du sätta tak eller staket där också blir det En annan sak
 
Altaner är ofta bygglovsfria upp till 120cm höjd idag, och det finns förslag att det skall öka till 180cm.

Gränsen 120cm (som varierar lite mellan kommuner) är en tolkning från ett rättsfall för några år sedan. Det handlar om att man inte får skapa en volym under altanen som kan användas till något.

Hur stor del av en tomt som får bebyggas, styrs av detaljplanen för just det område där tomten finns. Och planen ger oftast en absolut max storlek, ex 160 kvm byggyta. Men kan också vara formulerad som att 10% av tomten får bebyggas.

Den gräns som finns i detaljplanen gäller oavsett om planen antogs förra månaden eller för 100 år sedan.
 
H hempularen skrev:
Altaner är ofta bygglovsfria upp till 120cm höjd idag, och det finns förslag att det skall öka till 180cm.

Gränsen 120cm (som varierar lite mellan kommuner) är en tolkning från ett rättsfall för några år sedan. Det handlar om att man inte får skapa en volym under altanen som kan användas till något.

Hur stor del av en tomt som får bebyggas, styrs av detaljplanen för just det område där tomten finns. Och planen ger oftast en absolut max storlek, ex 160 kvm byggyta. Men kan också vara formulerad som att 10% av tomten får bebyggas.

Den gräns som finns i detaljplanen gäller oavsett om planen antogs förra månaden eller för 100 år sedan.
Men altan (beroende på höjd) räknas inte som byggnad dvs ingår ej i byggyta
 
Altanen kommer hamna på ca 2m höjd . Antar den räknas in i byggarean
 
Är det 1,8 meter eller högre så krävs alltid bygglov.
 
Det är jag med på . Men räknas altan ytan in i byggytan/ arean ?
Grannen vägg i vägg har sen tidigare fått bygglov och byggt ca 70 kvm altan jag vill bygga ca 35 kvm i linje med grannen och han har godkänt det . Har problem med mitt bygglov pga byggytan trots jag har större tomt än grannen . Kan man hävda tidigare godkända avikelser från detaljplan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.