Hej Experter..


Forst och framst har inte a a samt O pa min dator.

Har en villa pa 150 kvm bygg 1930 ca 1,5 plans. Oppen plan losning. ligger vi Smalandskusten sa blaser bra, huset renoverat tilllaggs isolerat samt fonster bytta till 2 glas isoler. men klart med starkvind sa har det kyl effect.

Idag Uppvarmning ar El element samt Handol kamin och koksspis samt VVB 200 Liter for tapvatten.
Forbrukningen ligger idag pa 12000-14000KVH, ( har snalas det med elelmenten ) men da eldas det med kamin samt el golvvarme badrum samt kok. ( finns en friggebod med VVB samt ett Attefallshus med VVB och Luft/luft och Garage med luft/luft.


Funderar pa Borra bergvarme. All dragning for vatten element Gor vi sjalva . Blir utpaliggande ror inne huset
Finns nagra system man kan kombinera med solpanel eller ar det total slanga bort pengarna? kanske battre att satsa pa vanligt system.


Raknar med en investeringa pa ca 150.000 till 170.000 sek, da raknar vi inte egna timmar pa all ror dragning.
Tror ni det ar rimligt?



Tips onskas pa bra Bergvarmesystem eller andra bra Ideer.








mvh PM
 
150 000 är väl vad du får betala för en 8-9 KW pump med tillhörande hål på 140-180 meter.

Sen brukar man väl räkna med 8000-9000 per radiator om man skall konvertera till vattenburet med radiatorer.

Luft/luft värmepumpar är ju det vanliga att komplettera med när man har elvärme.
 
Betalade för en 12kw nibe bergvärme med 220m borrhål samt större kollektorslang (för att inbyggda pumpen skulle orka) ca 150k inkl rotavdrag i södra Sthlm.

Borrhål med slang in i huset när jag kollade ca 50k med rot, pump ca 80k (finns dyrare och billigare) rörmockarna (2st) tog ungefär 1 dags arbete för att koppla in det samt koppla loss gamla oljepannan.
Så handla in allt själv istället för en som gör allt om ni vill få pengar över
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
okay tack for alla svar. jag vet att luft/luft ar kanske det basta alternativet men vill investera for framtiden om man skall salja eller sa.

EyEr0n. ja men nar du sager 8000-9000 per element ar val installtions kostnad? for oss ca 13 st! blir en bra summa bara dar om vi inte gor det sjalva. men hoppas kunna komma billigare undan.
 
Jag har tagit in några offerter på bergvärme och konvertering till vattenburen värme och de har landat hyfsat samstämmigt kring 250' efter ROT (på kring 35-40') inklusive allt arbete med dragning och 14 radiatorer.
Totalkostnaden för bergvärmen har varit strax under 200' och konverteringen på strax under 100' före ROT.
Det är för en villa på 200m2 och en pump på 9kW.

Om man gör merparten av arbetet själv kan man absolut kapa en hel del på konverterings-kostnaden. (Och det här är offerter med rörmokarnas föreslagna element, så det går säkerligen att spara en hel del även där.

Luft/Luft är helt klart en billigare lösning, men jag vill också få en enkel långsiktigt hållbar lösning som inte nödvändigtvis behöver betala sig på 3 år.
 
Tveksam lönsamhet med din förbrukning. Tipset som andra säger är att installera radiatorerna själv. Inte svårt men tidskrävande. Köp K22, dvs kompaktradiatorer med två paneler och två konvektionsplåtar, bredd per radiator blir fönsterbredden minus 20 cm ungefär. Köp inte för stor pump. Halva husets toppeffekt ungefärblir bra. I ditt fall typ 8-10 kW. Kolla vilka funktioner som finns och vad de kostar men köp ett etablerat fabrikat. Du behöver 3x16A matning till bvp:n. Gör en korrekt dimensionering av radiatorerna, räkna med DP 30 grader för du vill inte ha mer framledning än 50 grader. Effektbehov kanske 70W per kvadratmeter rumsyta för ditt hus.
 
Anders.

Japp haller med, kommer inte gor nagon eknomisk besparing. Mera att slippa Elda . tack det med K 22. skall titta pa det. vi har har utrustning samt tid att installera sa det fixar vi. klart det kostar oxa att kopa in men ser det som en engangs kostnad och det hojer vardet pa huset.,

Vi gillar att elda men klart skulle vara skont veta att alltid ar varmt nar man kommer hem pa host vinter.
 
Tänk på att ju större raddar dessto lägre framledningstemp, dessto bättre verkningsgrad på BVP. Golvvärme har lägst framledningstemp, om du ids lägga ;)
 
Med eget arbete tror jag det är fullt möjligt. Vi konverterade 266 kvm till vattenburet och betalade ca 210 tkr men det var inklusive golvvärme i 4 rum med nya ytskikt i dessa
I priset är också en större fläktkonvektor och en ackumulatortank (för att kunna skaffa solvärme och vattenmantlad kamin) som kostade rätt mycket bara den.

Vi gjorde allt själva utom att borra hålet och koppla in brinesidan på pumpen.

Ska man göra detta själv är det i princip bara nibe eller möjligen ctc som kommer på fråga. Övriga märken säljs bara via återförsäljare som gör hela installationen. Vi körde på nibe och jag har bara goda erfarenheter av både pumpen och deras tekniska support.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tveksam lönsamhet med din förbrukning. Tipset som andra säger är att installera radiatorerna själv. Inte svårt men tidskrävande. Köp K22, dvs kompaktradiatorer med två paneler och två konvektionsplåtar, bredd per radiator blir fönsterbredden minus 20 cm ungefär. Köp inte för stor pump. Halva husets toppeffekt ungefärblir bra. I ditt fall typ 8-10 kW. Kolla vilka funktioner som finns och vad de kostar men köp ett etablerat fabrikat. Du behöver 3x16A matning till bvp:n. Gör en korrekt dimensionering av radiatorerna, räkna med DP 30 grader för du vill inte ha mer framledning än 50 grader. Effektbehov kanske 70W per kvadratmeter rumsyta för ditt hus.
Varför skulle man dimensionera så lågt som halva husets topp effekt och menar du att en vp på 4-5 kw vore lagom till det huset ?
 
S smurfen72 skrev:
Varför skulle man dimensionera så lågt som halva husets topp effekt och menar du att en vp på 4-5 kw vore lagom till det huset ?
Därför att det är relativt få dagar som huset drar mer än halva toppeffekten, typ tre veckor i februari. Dessa dagar kompletterar man med kamin. Skulle du dimensionera för toppeffekten skulle du 11 månader om året ha en väldigt låg intermittensfaktor med väldigt många stopp. Bättre att ha lägre effekt på pumpen och ta februaris kallaste dagar med en kamin, det går inte åt så mycket ved.

Sedan måste man kompensera lite efter lokalt klimat, isolering och liknande. Jag tror jag skrev i ett tidigsare inlägg att 6kW eller 8kW vore lagom men det måste avgöras av en erfaren installatör. Borrhål däremot kan man knappast få nog av, minst 150 meter men gärna 180.
 
Det normala de senaste 15 åren är att man dimensionera för ca 75% effekttäckning, vilket brukar ge ca 99% energitäckning.

Annars finns det ju varvtalsstyrda värmepumpar nu för tiden. Då kan man välja en som klarar hela effektbehovet utan att få problem.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Därför att det är relativt få dagar som huset drar mer än halva toppeffekten, typ tre veckor i februari. Dessa dagar kompletterar man med kamin. Skulle du dimensionera för toppeffekten skulle du 11 månader om året ha en väldigt låg intermittensfaktor med väldigt många stopp. Bättre att ha lägre effekt på pumpen och ta februaris kallaste dagar med en kamin, det går inte åt så mycket ved.

Sedan måste man kompensera lite efter lokalt klimat, isolering och liknande. Jag tror jag skrev i ett tidigsare inlägg att 6kW eller 8kW vore lagom men det måste avgöras av en erfaren installatör. Borrhål däremot kan man knappast få nog av, minst 150 meter men gärna 180.
Att förlita sig på en kamin och komma hem till ett avkylt hem tycker inte jag är lämpligt vid en ny dimensionering av hela värme systemet. Att dimensionera för halva toppeffekten gjorde man en bit in på 90 talet sen blev det ofta lite högre dimensionering och i dag är det inte ovanligt att man dimensionerar för hela husets toppeffekt utan problem med höga flöden eller många start stop även vid användande av on/off vp och framförallt vid ny bygge av hela värme systemet. Jag kör en i stort sett full effekt dimensionerad Nibe F1245 utan problem men visst den är överdimensionerad minst 11 månader om året men vilken värme anläggning är inte det i Sverige men kraftigt varierat klimat.
 
Pumpen har ju elpatron som täcker upp det sista. Överväg om inte luft-luft är ett alternativ ändå. Det ger ju dessutom möjlighet till kyla på sommaren
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Känns dumt att använda elpatron så pass mycket som det blir med en dimensionering för halva topp effekten på en helt ny anläggning nu tror jag en vp på tex 8 kw är betydligt mycket kraftigare än halva topp effekten för har svårt att tro att det skulle ligga så högt som 15-16 kw. Luft luft är ju en billig lösning som ger bra ekonomi i många fall men komforten är ju en annan grej dom brukar låta en del men vissa störs inte av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.