P Plankhus. skrev:
Om det nu var så att försäkringsbolaget ersatte det nedbrunna huset varför låter man inte bolaget ombesörja en entreprenör som bygger upp huset?
Hade en bekant som huset brann upp för och försäkringsbolaget sa i princip att bygg för den ersättning du är lovad och skicka fakturan till oss. Han skulle själv ombesörja allt runt husbygget å försäkringsbolaget bara betala. Det blev inget hus utan han tog den lägre kontantersättningen istället....
 
B boohoo skrev:
Finns ju dock fogskum som har en rörelseupptagningsförmåga på upp emot 35% så att det garanterat skulle spricka i bli dåligt känns ju osannolikt?
Finns? Ja, entreprenören använder ju de bästa materialen. Jag skulle aldrig ”dreva” med fogskum!
För övrigt undrar jag om byggfelsförsäkring och hur kontraktet fullföljs eller är det bara onödiga dokument? Byggnadsnämnd? Kontrollansvarig?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L
S seniorkonsult skrev:
För övrigt undrar jag om byggfelsförsäkring och hur kontraktet fullföljs eller är det bara onödiga dokument? Byggnadsnämnd? Kontrollansvarig?
Ja man undrar ju verkligen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Finns? Ja, entreprenören använder ju de bästa materialen. Jag skulle aldrig ”dreva” med fogskum!
För övrigt undrar jag om byggfelsförsäkring och hur kontraktet fullföljs eller är det bara onödiga dokument? Byggnadsnämnd? Kontrollansvarig?
Anledningen till att man inte använder fogskum är väl för att när det expanderar så kan det böja ut träkonstruktionen
 
J Johnsson 56 skrev:
Anledningen till att man inte använder fogskum är väl för att när det expanderar så kan det böja ut träkonstruktionen
Har varit med om att fönster skummats och foder monterats ned följd att alla fönster satt fast! Anledningen att man, som någon skrivit, ej skall skumma mot trä är att det blir otätt då trä rör sig.
 
J Johnsson 56 skrev:
Anledningen till att man inte använder fogskum är väl för att när det expanderar så kan det böja ut träkonstruktionen
när fogskummet kom i slutet på 70 talet då fick man kila mellan båge och karm för att inte skummet skulle pressa ut karmen , men sen kom där nya varianter på skum som inte expanderade så hårt så att man behövde kila mellan båge o karm
någon gång in på 2000 talet fick vi sluta använda skum för att det inte var bra för hälsan
J Johnsson 56 skrev:
Anledningen till att man inte använder fogskum är väl för att när det expanderar så kan det böja ut träkonstruktionen
 
Alltså, man undrar ju hur lite , bara lite,mer seriösa byggare kan ha problem att hitta kunder öht.
Helt sjukt att såna amatörer gör det istället .
De är ju inte ens billiga. Eller ja, det är kanske så de jobbar, jättelåg offert och sedan något helt annat i verkligheten.
Man borde ha ngn form att betygsättning som de har på ebay eller liknande.
Det blir det svårt för se allra värsta svinen att överleva i konkurrensen.
 
K karlmb skrev:
Alltså, man undrar ju hur lite , bara lite,mer seriösa byggare kan ha problem att hitta kunder öht.
Helt sjukt att såna amatörer gör det istället .
De är ju inte ens billiga. Eller ja, det är kanske så de jobbar, jättelåg offert och sedan något helt annat i verkligheten.
Man borde ha ngn form att betygsättning som de har på ebay eller liknande.
Det blir det svårt för se allra värsta svinen att överleva i konkurrensen.
Ett mått på om byggaren är seriös, brukar vara hur lång tid det tar innan de kan börja med projektet man vill ha hjälp med.
"Vi kan börja redan nästa måndag." borde vara en varningssignal som gör att byggaren måste kontrolleras noga.
De seriösa har oftast att göra flera månader framåt och kan knappast påbörja något större projekt på kort tid.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Ett mått på om byggaren är seriös, brukar vara hur lång tid det tar innan de kan börja med projektet man vill ha hjälp med.
"Vi kan börja redan nästa måndag." borde vara en varningssignal som gör att byggaren måste kontrolleras noga.
De seriösa har oftast att göra flera månader framåt och kan knappast påbörja något större projekt på kort tid.
Sant men tyvärr ej tillräckligt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Sant men tyvärr ej tillräckligt.
Jag vet! Men ändå ett sätt att sålla bort de störta bedragarna.
Ett annat sätt, är att skynda sig bort från byggare som vill ha förskottsbetalt.
Så en byggare som kan börja nästa måndag och samtidigt vill ha förskott är att be om problem med bygget.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Jag vet! Men ändå ett sätt att sålla bort de störta bedragarna.
Ett annat sätt, är att skynda sig bort från byggare som vill ha förskottsbetalt.
Så en byggare som kan börja nästa måndag och samtidigt vill ha förskott är att be om problem med bygget.
Men tänk om det fanns en databas. .
Pricerunner är ju ett annat exempel .
De bygger ju dock på att de själva medger listing av pris mm så det är inte riktigt samma sak.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Helt otroligt att man, utan hinder, kan sätta ett företag i kk och sen "bara" starta ett nytt och fortsätta lura folk. Det måste ju finnas kontroll och regler så att dessa människor inte kan komma undan så lätt.
 
  • Gilla
Kneppe och 1 till
  • Laddar…
K kimse944 skrev:
Helt otroligt att man, utan hinder, kan sätta ett företag i kk och sen "bara" starta ett nytt och fortsätta lura folk. Det måste ju finnas kontroll och regler så att dessa människor inte kan komma undan så lätt.
Jag känner till en byggare som fick näringsförbud pga skatteskulder. Han startade ett nytt med sin son som ägare. När sedan även det drivits i botten med med ca - 1 miljon i eget kapital och ungefär lika mycket i skulder, så sålde han det till 2 målvakter och kom undan helt. Ett stort problem är ju att de lyckas få så stora banklån
 
  • Arg
kimse944
  • Laddar…
Svårt att tro att dom fått banklån. Utan säkerhet.
 
À propos bedragare i byggbranchen, såg ni kvällens två avsnitt av Solsidan i TV4 kl 20 - 21.
Handlade visserligen om att renovera kök, men var faktiskt spot on!
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.