Vad kan man tänka sig för takkonstruktioner som klarar ett taköverhäng på 2 meter? Obs max byggnadshöjd 2,5 meter (mot infart) därav behöver det vara smäckert.

Anledningen till takutsprånget är att det är trångt, jag vill maximera hörnet på tomten.

Något slags stålbalk antar jag?

Skulle helst vilja lägga sedumtak eller liknande.

Är detta lösbart med rimlig budget?
 
Vad är det för slags byggnad, bostad, garage eller?

Du vet kanske att takutsprång över 0,5 meter räknas in i byggnadsytan.
Så det kan bli "dyra" centimeter.

Ta ett hus på 10 x 10 meter. byggnadsyta 100 m2 om takutsprånget är 50 cm.
Öka takutsprånget till 100 cm och byggnadsytan blir plötsligt 144 m2.
 
Sorry, missade att skriva att det är en carport! Ja jag kände till detta, tack ändå.
Jag har 40 m2 bya på plusmarken som jag vill maximera.
 
V
Blev det någon carport med överhäng? Funderar också på att lösa ett kraftigt taköverhäng mha stålkonstruktion.
 
Vad du behöver för balk eller lösning är helt beroende på vilken snözon du bor i.
 
V
X xmlp3 skrev:
Vad du behöver för balk eller lösning är helt beroende på vilken snözon du bor i.
Gbg! Här är bara regn
 
V Valen1 skrev:
Blev det någon carport med överhäng? Funderar också på att lösa ett kraftigt taköverhäng mha stålkonstruktion.
Bifoga en gärna en skiss, kanske i en ny tråd :D Många hungriga konstruktörer här inne(y)
 
Jag går i samma tankar och tänkte göra stort takutsprång med köpta takstolar som jag funderade på att själv skarva på bitar (markerat med blått) Teknisk ritning av takstol med planerade förstärkningar markerade i blått och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på ena eller båda sidorna av vid takfoten.
I min värd borde det vara ungefär lika mycket snö på X ovanför väggen som X utanför väggen.
därför borde snön ta ut varandra i vikt och väggen utgår jag ifrån bär lasten.
Även om jag befinner mig i snölastzon 2 tänkte jag att det är bra att gå upp till i vart fall 2,5 då 100årsväder ser ut att komma oftare än 100 år... så snart är väl 1000 årsvädret här
Ev vindfång tänkte jag skulle gå jämt upp med betongtakpannorna jag tänkte använda.
Om jag spikar på 45*145 på båda sidor om takstolen cc 120, markerat med blått, hur lång kan X då vara?
Om jag spikar på 45*170 på båda sidor om takstolen cc 120, markerat med blått, hur lång kan X då vara?
Om jag spikar på 45*195 på båda sidor om takstolen cc 120, markerat med blått, hur lång kan X då vara?.
Om jag spikar på 45*220 på båda sidor om takstolen cc 120, markerat med blått, hur lång kan X då vara?
Om jag spikar på 45*145 på ena sidan om takstolen cc 120, markerat med blått, hur lång kan X då vara?
Om jag spikar på 45*170 på ena sidan om takstolen cc 120, markerat med blått, hur lång kan X då vara?
Om jag spikar på 45*195 på ena sidan om takstolen cc 120, markerat med blått, hur lång kan X då vara?
Om jag spikar på 45*220 på ena sidan om takstolen cc 120, markerat med blått, hur lång kan X då vara?
 
Redigerat:
Jag tycker att det är en dålig idé och att du istället ska prata med takstolstillverkaren om en takstol i den storlek som du vill ha.
 
Jag håller med xmlp3, fråga takstolstillverkaren, det blir mycket bättre och snyggare.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det för slags byggnad, bostad, garage eller?

Du vet kanske att takutsprång över 0,5 meter räknas in i byggnadsytan.
Så det kan bli "dyra" centimeter.

Ta ett hus på 10 x 10 meter. byggnadsyta 100 m2 om takutsprånget är 50 cm.
Öka takutsprånget till 100 cm och byggnadsytan blir plötsligt 144 m2.
0.5 meter........Hoppsan vilket stort hus jag fick plötsligt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.