Hej.
Har nyligen fått 4 släp av väldigt fin tjock ek av en men är inte säker på hur jag ska g0 tillväga till att lufttorkad detta effektivt.
All info jag hittat är färdigkapade brädor men har inte tillgång till såg förrän i höst.

Smalaste är ca 25cm. Dem tjockaste e ca 70cm i diameter.


Vad ska jag använda för o täta ändarna?
Vart o hur ska jag förvara dem?
Ska jag ta av bark o mossa,?

Nåt mer jag behöver tänka på?
 
Jag har ingen erfarenhet av ek men gran och tall och björk måste ovillkorligen sågas och stabbas före sommaren. Gran före midsommar och tall före slutet på maj. Har man stockar liggande osågade över sommaren förstörs de.

Om du absolut måste lagra stockarna osågade över sommaren och inte kan få dem sågade nu finns det ingen annan råd än att våtlagra dem i något träsk eller någon skyddad vik där de går att ankra så de inte flyter bort.
 
  • Wow
Chiippe
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har ingen erfarenhet av ek men gran och tall och björk måste ovillkorligen sågas och stabbas före sommaren. Gran före midsommar och tall före slutet på maj. Har man stockar liggande osågade över sommaren förstörs de.

Om du absolut måste lagra stockarna osågade över sommaren och inte kan få dem sågade nu finns det ingen annan råd än att våtlagra dem i något träsk eller någon skyddad vik där de går att ankra så de inte flyter bort.
Hur gör man då om man vill ha hela stockar för timring, eller i mitt fall som takåsar? Hade några tallar på gården jag tänkte ta ner fast det dragit ut på tiden (ogillar fälla träd). Börjar kanske bli för sent nu.
 
Du är ute i sista momangen men det kan gå ännu.

Man helbarkar dem och lägger dem luftigt så de torkar. På grund av den snabba uttorkningen i ytan och kärnan i mitten kommer stockarna att spricka men det accepterar man.
Man kan inte ha sådana sprickor i stockar som skall sågas för då faller plankorna sönder mer eller mindre.
 
Lite mixad info verkat det som överlag, talat med en del människor idag som gör timmerhus och har sågverk.
Enligt dem så kan en lika o torka i helstock bär på hur länge som helst så länge man har det svalt o torrt o icke direkt på marken.

Jag citerar vad han sa. "En kan torka som stick till barken lossnar, har själv haft en hög liggandes i 10 år o använder bitar imellanåt"

Barrträd var mer bråttom o kapa upp sa dem.
 
H heimlaga skrev:
Du är ute i sista momangen men det kan gå ännu.

Man helbarkar dem och lägger dem luftigt så de torkar. På grund av den snabba uttorkningen i ytan och kärnan i mitten kommer stockarna att spricka men det accepterar man.
Man kan inte ha sådana sprickor i stockar som skall sågas för då faller plankorna sönder mer eller mindre.
Nå det är inte så bråttom, kanske går jag väntar ett år till ännu, om det går riktigt bra har jag ansökan och ritningen färdig i sommar och kan börja ha grunden grävd till höst.

Jag tänkte bygga en permanent virkestork/hylla med tak i år mot baksidan av garaget. Såg en granne som hade gjort det och tyckte det såg bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.