För ca 10 år sedan köpte vi en Miele inbyggnadsugn, varmluft, perfect clean mm.

Nu är det dax med ny. Vi har INTE varit nöjda med ugnen vi köpte (H 5460B type BMK 6001).
Nästan omöjlig att hålla ren trots reklamen om "perfect clean"
Har inte hållit rätt temp, trots servicebesök.
Varmluftsugnen har fungerat bra vid matlagning på 2 nivåer men undre nivån har varit helt värdelös vid bakning. Ojämn färg och bakning.

Är detta egenskaper man får räkna med när man köper Miele eller är det ett måndagsex. I så fall borde väl Miele ha bättre kvalitetskontroll?

Eftersom övriga maskiner i köket är Miele, så är man lite "bunden" till deras design.

Vad är andras erfarenheter om Mieles ugnar?

Förslag på någon modell som ni har bra erfarenhet av?
 
  • Gilla
MrTTT
  • Laddar…
BirgitS
Var är ugnen tillverkad?
Det borde stå på märkskylten och eftersom Miele tillverkar både i Tyskland och i låglöneländer kan det enligt servicefolk vara kvalitetsskillnader som beror på det.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
På denna ugn står det Made in Germany.
Jag trodde inte att Miele ägnade sig åt att tillverka tveksamma produkter i låglöneland men i detta fall kan man inte skylla på det.
 
BirgitS
De tysktillverkade brukar hålla bra kvalitet så som jag har förstått det i andra trådar.
Om jag inte minns fel om vad det står i Konsumentköplagen så har säljaren rätt till två lagningsförsök innan du har rätt att få varan utbytt eller häva köpet.

Enligt min och släktens erfarenhet är det normalt att byta plats på de två plåtarna efter halva tiden vid bakning.
 
  • Gilla
Tarmtrollet
  • Laddar…
Det är ju inte aktuellt att reklamera en 10 år gammal ugn. Utan frågan är snarare vilken NY kan man lita på.

Att behöva byta plåt efter halva tiden är ifrågasatt av hustrun. Vår förra ugn AEG för 10+ år sedan behövde man inte göra sådana manövrar för att få jämn färg på "bullarna".

Om man byter plåtarna på bakverk som totalt ska stå inne ca 8 min då blir slutresultatet att ingen av plåtarna får färg. Därför har det blivit så att det bakas bara halv sats för 1 plåt.
Men har man en stor ugn och där även reklam skryter om hur bra det blir att baka med 2 plåtar vid varmluft. Ja, då funderar man ju på om Miele vet vad dom sysslar med?
 
BirgitS
Förlåt, jag missförstod dig. Jag uppfattade det som att ni nyligen hade bytt ut en 10 år gammal ugn och inte var nöjda med den nya. För 10 år sen var det nog bara tysktillverkat.

Nu bakar vi väldigt sällan men då gräddar vi plåtarna efter varandra för säkerhet skull (Electolux-ugnar) och så får ju alla plåtarna samma jästid.

Kvalitetsmässigt så tillhör väl tysktillverkade Miele den bästa gruppen, men visst förekommer det folk som har problem med dem i forumet. De är dyra på service och reservdelar samt har bara 1 års garanti.

Har du kollat att designen på nya Miele fortfarande är lik den ni har?
 
Svårt att avgöra om designen är ändrad bara genom att titta på bilder på nätet.
Mitt inlägg var en förberedelse för besök i butik.
Man kan ju inte precis provbaka i butiken och hur bra designen än stämmer så hjälper det föga om den är värdelös på renhållning och bakning.
Mina funderingar ligger snarare att få fram olika erfarenheter på deras ugnar av nyare fabrikat.
Alternativet är att köpa ett helt annat fabrikat MEN det kan då innebära även ett köp av mikro som sitter intill om det blir alltför avvikande i utseende.
Tänkte då istället att man kunde lägga dessa pengar på en dyrare ugn, men då naturligtvis att det också fungerar klanderfritt ?
 
roland53 roland53 skrev:
Svårt att avgöra om designen är ändrad bara genom att titta på bilder på nätet.
Mitt inlägg var en förberedelse för besök i butik.
Man kan ju inte precis provbaka i butiken och hur bra designen än stämmer så hjälper det föga om den är värdelös på renhållning och bakning.
Mina funderingar ligger snarare att få fram olika erfarenheter på deras ugnar av nyare fabrikat.
Alternativet är att köpa ett helt annat fabrikat MEN det kan då innebära även ett köp av mikro som sitter intill om det blir alltför avvikande i utseende.
Tänkte då istället att man kunde lägga dessa pengar på en dyrare ugn, men då naturligtvis att det också fungerar klanderfritt ?
Hej, Miele har i Stockholm ”Före köp” event där de bla bakar i ugnarna. Kanske kan vara något för er, bara att boka på deras hemsida.
 
S SofiaKallman skrev:
Hej, Miele har i Stockholm ”Före köp” event där de bla bakar i ugnarna. Kanske kan vara något för er, bara att boka på deras hemsida.
Tack för tipset, men det känns lite "overkill" att åka till Stockholm, för en skåning, för att kolla in en ugn :)
Jag har nu förstått att det inte ens finns ett Miele showrum i Malmö med omnejd utan dom hänvisar till Köpenhamn.
Vill Miele överhuvudtaget sälja?
Gjorde idag besök i 2 butiker i Malmö som Miele uppger som återförsäljare. Ja, det var ett minst sagt ett magert utbud i butikerna. Det kändes som att dom inte ville sälja Miele och priset för en simpel Miele modell översteg vida priset på andra märkes premiummodeller. tex 1 års garanti men E-lux/Husqvarna 5 år.
Får nog fundera vidare på detta
 
Stoby i Lund har ett bra sortiment av Miele och bra kunnig personal. Just nu byter Miele sitt sortiment av ugnar, så antingen kan du kanske fynda till utförsäljningspris eller vänta till maj och se de nya ugnarna.:D
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
A
Konsument ugnar har sällan perfekt jämnhet i värmespridningen
 
S SofiaKallman skrev:
Stoby i Lund har ett bra sortiment av Miele och bra kunnig personal. Just nu byter Miele sitt sortiment av ugnar, så antingen kan du kanske fynda till utförsäljningspris eller vänta till maj och se de nya ugnarna.:D
Kände inte till deras affär, så jag gjorde ett besök.
Kom in i affären, satt 2 herrar framför datorskärmar i "receptionen".
Inget hej eller välkommen.
Jag frågade efter inbyggnadsugnar. - Ja det finns monterat lite här och där ....
Vi gick själv en runda - ingen frågade vad vi sökte eller överhuvudtaget var intresserade.
När vi gick så ingen reaktion från herrarna "bakom disken".
Det var den mest nonchalanta butikspersonal jag någonsin upplevt.
Om dom var kunniga så visade dom inte detta.
UNDVIK !!!
 
electroluxaren skrev:
Konsument ugnar har sällan perfekt jämnhet i värmespridningen
Är det oavsett märke och prisklass?
 
Låter som ni fått ett måndagsex. Våran nya är förövrigt superbra men tror nog man lika gärna kan köpa en Bosch eller Siemens
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter som ni fått ett måndagsex. Våran nya är förövrigt superbra men tror nog man lika gärna kan köpa en Bosch eller Siemens
Vilket märke och modell avser din kommentar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.