8
Hej. Som rubriken lyder. Är det någon fara om jag tar och leder luften från min portabla AC ut på kattvinden? Har ingen möjlighet genom fönster då dom öppnas genom att vridas (nerifrån)

Min spontana tanke är att det borde inte vara någon fara alls. Men tänkte jag hör med alla experter först.

Tänkte alltså göra en rör genomföringar enligt konstens alla regler som jag kan koppla ACns frånluft till. Kommer endast användas på sommaren givetvis och till vintern tänkte jag man kan stoppa en liten extra plugg med frigolit i röret för att minska risk för kalldrag.
 
Du kommer att blåsa fuktig luft in i kattvinden och har du otur blir det mögel!
Har du ingen väggventil där du kan blåsa ut luften?
 
8
thomas33 thomas33 skrev:
Du kommer att blåsa fuktig luft in i kattvinden och har du otur blir det mögel!
Har du ingen väggventil där du kan blåsa ut luften?
Nä tyvärr har jag ju inte det :thinking: väggen som är vin fönstrens är ända väggen utåt och där står sängarna och täcker hela väggen.

Kattvindan hos mig är vad ska man kalla det öppen/ventilerad? Ingen aning om det finns olika varianter.:seenoevil:

Så det är endast takduken (skall vara nån duk liknande gortex, släpper igenom luft utåt men inte vatten innåt enligt takläggaren) och sen plåttaket och i nederkant/takfoten? ser kan man se ut/ner på marken. Därför jag tänkte att det inte borde vara nån fara?

Är ute på "rull" så lite dåliga förklaringar kanske?
 
Är det en öppen kattvind, borde det fungera men du bör ändå få slangen att komma så slangöppningen är mot öppningen i takfoten.
 
I grunden är det en dålig idé. Du flyttar värmen inne i huset i stället för ut ur det. Frågan är ju vart luften tar vägen efter att den kommit in i kattvinden. Om det är tätt mellan kattvinden och rummet som skall kylas medan det är ventilerat från kattvinden och ut fungerar det nog hjälpligt. Om det å andra sidan vilket är mer troligt är ventilerat mellan kattvinden och rummet som skall kylas medan det är tätt mellan kattvinden och ut lär det bli högst begränsad kylning eftersom kylluften återcirkulerar. Finns det något fönster i kattvinden som du kan ha på glänt?
 
Många portabla AC använde den luften som blåser ut för att ta bort det kondensvatten som blivit på kalla sidan (avdunstning)
Den luft som blåser blir då extra fuktig jämfört med luften inns så inte bra för kattvinden.
 
8
Hmm, ja det var ju lite krångligt de här.:thinking:

Blir garanterat 30-40grader i det som rymmer annars på sommaren därav behovet.

Det är isolerat mellan rummet och kattvinden. Kattvinden är kall och oisolerade. Isoleringen sitter mellan rummet och kattvinden.

Om jag leder vidare röret till ett utsläpp i takfoten då? dvs. ut i luften, blir det ju ingen skillnad jämfört om jag leder ut det genom ett fönster som den "ska" kopplas normalt.
 
Magnus E K
Det sistnämnda borde fungera utan problem. Jag köpte en "torktumlarslang" som förlängning till utblåset på min portabla AC som jag hade när jag bodde i lägenhet (har nu LLVP).
 
  • Gilla
86Tompa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.