Hej!

Försökte idag montera min första innerdörr men stötte på patrull direkt när det gäller infästningen.

Karmen (M9x21, 118mm) hade färdiga hål som var borrade halvvägs vilka jag borrade igenom och monterade karmhylsor i, så långt gick allt bra. När jag sen lyft karmen på plats blev det tydligt att dom borrade hålen hamnade precis i skarven mellan regel och OSB vilket känns mindre bra för en säker infästning.

Hand håller ett måttband mot en dörrkarm för att visa hålets placering bredvid en OSB-skiva och en träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller ett måttband mot en vit dörrkarm med en karmhylsa och synlig borrning genom OSB och regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en träkarm med ett borrat hål och en karmhylsa, oskärpa runt skarv av regel och OSB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte direkt att det måste vara ett måndagsexemplar och åkte tillbaks till butiken med karmen. Där visade det sig att samtliga karmar hade hålen på samma ställe och säljaren menade att alla karmar från olika märken såg ut på det sättet.

Har ni stött på detta? Är det normalt att behöva borra upp nya hål på ett bättre ställe i karmen?

Som det ser ut nu får jag ta upp 4 nya hål per sida i den tjocka delen av karmen vilket ger åtta synliga täcklock per sida... Antar att jag inte har så många alternativ men vill mest höra om flera stött på detta och kanske vet varför hålen har denna märkliga placering?

Tack på förhand!
 
Inte så märkligt egentligen, men en dålig anpassning till verkligheten med spån/plywoodbOSB och gips. De funkar ju bättre med bara regel (95 mm) och gips och har säkeröigen anpassats efter de senare.
På mina 118-karmar fastsatta med karmhylsa hamnar skuvens centrum 6-7 mm från regelskant. Där sitter spånskivan limmad och hålet för skruven förborrade jag. Täcklocket för hålet ligger precis i kanten mot dörrbladet.
 
lärjungen
Det beror ju på vilken vägg karmen skall liva mot. Om den livar mot väggen till höger i bild i stället hamnar ju hålet nånstans mitt på regeln.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
lärjungen
Eller hur bred är karmen? De finns ju i 68, 93 och 118 mm som standard. Kanske finns fler? Din karm ser ut att vara minst 93 eller 118.

Med regel, OSB, plywood och gips borde det bli runt 122 mm (utgår då från 12.5mm gips, 12mm OSB, 70mm regel, 15mm plywood och 12.5 mm gips).

Är karmen 118 mm blir det bara en 4 mm förskjutning om du livar den mot höger vägg. Det kan räcka för att få bättre grepp. Men har du en karm på 93 ser läget ännu bättre ut.

Och ytterligare ett tips är att sätta karmskruven lite snett mot regeln. Funkar fint men man får hålla koll på att karmen inte flyttar sig.
 
Redigerat:
Man måste inte använda karmskruv heller, det går bra med andra skruv eller spik som man då drar snett.
 
Jag blev också förvånad när jag köpte en lika bred karm.
Borrade nya hål på bättre plats å ska nog plugga och måla över de gamla.
 
Hade också det problemet med någon karm. Drog i vanliga skruv. Gör man rätt på första försöket funkar det ju, eller så hade jag bara tur
 
I ditt fall hade jag satt dit en 93 mm karm och smyglister för att kompensera hålrummet. Alternativt skruvat snett med träskruvar och lagt kilar på rätt ställe men det är kanske svårare nu när karmhålen är uppborrade.
 
lärjungen
FG FG skrev:
Man måste inte använda karmskruv heller, det går bra med andra skruv eller spik som man då drar snett.
Svårare nu när hålen är uppborrade på karmen, men det går absolut. Då skall man gärna använda tex betongskruvar som är gängade hela vägen upp så att karmen fixeras.
 
Tack för all input, nu har jag lite fler idéer att ta till inför nästa försök!

lärjungen lärjungen skrev:
Det beror ju på vilken vägg karmen skall liva mot. Om den livar mot väggen till höger i bild i stället hamnar ju hålet nånstans mitt på regeln.
Enligt karmens instruktion ska karmen liva mot den sida som dörren öppnas åt, i det här fallet ut ifrån badrummet så tyvärr kan jag inte liva mot andra sidan även om det skulle hjälpa en del.

Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
I ditt fall hade jag satt dit en 93 mm karm och smyglister för att kompensera hålrummet. Alternativt skruvat snett med träskruvar och lagt kilar på rätt ställe men det är kanske svårare nu när karmhålen är uppborrade.
En smalare karm hjälper tyvärr inte eftersom hålens placering är samma relativt "dörrsidan", och som skrivet ovan ska karmen liva åt det hållet dörren öppnas.

Däremot tror jag en bra lösning blir att borra nya hål mer mot mitten av karmen/regeln och väga/fästa in med hjälp av dessa först för att sen dra skruv snett mot regeln igenom dom befintliga hålen för att stadga upp ytterligare nära dörrbladet.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inte så märkligt egentligen, men en dålig anpassning till verkligheten med spån/plywoodbOSB och gips. De funkar ju bättre med bara regel (95 mm) och gips och har säkeröigen anpassats efter de senare.
På mina 118-karmar fastsatta med karmhylsa hamnar skuvens centrum 6-7 mm från regelskant. Där sitter spånskivan limmad och hålet för skruven förborrade jag. Täcklocket för hålet ligger precis i kanten mot dörrbladet.
Märklig är nog som sagt inte rätt ord, men dåligt anpassat. För mig som amatör känns en 118 karm anpassad för just Gips, OSB, 70 regel, OSB, Gips vilket blir precis 118mm och då borde också hålen anpassats för detta. Givetvis finns andra konfigurationer där hålen säkert fungerar men dom är då också mer "off" mot 118 (tex gips, 95 regel, gips som är 121mm)


Som info för andra med samma fråga kan jag säga att mina karmar och dörrar är från Safco som säljs på bauhaus. Både karmar och dörrar känns bra förutom just detta. Kanske Swedoor mfl har sina hål några mm åt "rätt" håll och därför fungerar det bättre även om det är tight där med.

Som sagt, tack för all input :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.