Hej

Mitt trädäck sitter ca 1,5 m upp i luften och är byggd av tryckimpregnerat virke.

Nu har jag tänkt att utnyttja ytan under däcket och bygga förvaring för cyklar och gräsklippare på sommaren.

Jag vill ha det regntätt och låsbart. Min plan är att sätta upp korrigerad plåt som tak och sen fibercementskivor som väggar som låses med hänglås.

Vad tror ni om detta? Någon annan som har något annat o kanske bättre alternativ?
 
Jag håller precis på att göra om vår altan. Jag har ca 120cm invändig höjd. Vi har använt den för att förvara krukor, gräsklipparen osv.

För att inta tappa höjd ju så bygger jag tak mellan reglarna, av billigast möjliga plasttak, och sätter plåt (fönsterbleck) som skall leda ned vatten från reglarna till plasttaket.

Den tidigare konstruktionen var 95 mm reglar. Med råspont och takpapp på, och så uppreglat 45mm på det med trall överst. Papptaken har läckt i alla år, detta var byggt ca 1992 av tidigare ägare, vi köpte 98. Råsponten och även reglarna var nu helt murken, jag har kunnat riva all råspont med bara händerna, ingen bit har blivit mer än 15cm, allt var bara att pack ned i sopsäckar.
 
Hur har du gjort med avrinning. Reglarna under trallen är ju raka i vågrätt givetvis för rakt golv.

Trallen är byggd på 145 reglar
 
Jag har satt läkt på tvären mellan reglarna så att det blir fall på plasttaket. Hängränna av plast i nedre änden. Det duger med läkt för att bära plasttaket, det kommer ju inte att bli någon snölast där under trallen.
 
Kan du lägga upp en bild på hur du gjorde ?
 
Bumpar denna då jag har fibercemtskivor runt stolpgrunden och vill nu ha en smidig öppningsbar lösning så jag kan nyttja utrymmet.

Hur blev era lösningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.