A
Hej har flyttat till ett hus med egen brunn som användes förr till tobaksodling. Det är först ett slags skyddsrum man går ner i sen är brunnen där med framdragen el så känns rätt seriös.

Jag köpte en pump för att prova vad som kom från den befintliga slangen som fans där ( den svarta se bild)

Det kommer vatten men dock så blir mitt filter fyllt med sand på 15min. Bra tryck i början... (se video)

Tycker det ser ut som det är mycket sand i brunnen, är såpass mycket att jag kunde stå i den... väger 80kg.

Drog upp slangen och såg det inte sitter filter i slangen. bara borrade småhål i slangen (se bild, ca 5-6 meter ner i brunnen var den istucken.

försökte få ner den igen, men va så mycke sand så fick ner den max 3 meter.

Vad ska jag göra? Finns det något jag kan göra för att kunna använda brunnen igen? Få bort all sand?

Alla grannar med andra brunnar har sjukt mycket vatten i sina egna brunnar så vatten finns det gott om i onrådet, dock är jag den enda som har en brunn sedan tobaksodlingen.
 
  • Vy inifrån ett skyddsrum med en brunn, pump och slangar, synlig sand och tomma flaskor på betonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunnsöppning med en pump och slangar, sand syns i botten och en svart slang med små hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart slang med små hål för brunnsanvändning ligger i torrt gräs och vildblommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shirack skrev:
Hej har flyttat till ett hus med egen brunn som användes förr till tobaksodling. Det är först ett slags skyddsrum man går ner i sen är brunnen där med framdragen el så känns rätt seriös.

Jag köpte en pump för att prova vad som kom från den befintliga slangen som fans där ( den svarta se bild)

Det kommer vatten men dock så blir mitt filter fyllt med sand på 15min. Bra tryck i början... (se video)

Tycker det ser ut som det är mycket sand i brunnen, är såpass mycket att jag kunde stå i den... väger 80kg.

Drog upp slangen och såg det inte sitter filter i slangen. bara borrade småhål i slangen (se bild, ca 5-6 meter ner i brunnen var den istucken.

försökte få ner den igen, men va så mycke sand så fick ner den max 3 meter.

Vad ska jag göra? Finns det något jag kan göra för att kunna använda brunnen igen? Få bort all sand?

Alla grannar med andra brunnar har sjukt mycket vatten i sina egna brunnar så vatten finns det gott om i onrådet, dock är jag den enda som har en brunn sedan tobaksodlingen.
Shirack skrev:
Hej har flyttat till ett hus med egen brunn som användes förr till tobaksodling. Det är först ett slags skyddsrum man går ner i sen är brunnen där med framdragen el så känns rätt seriös.

Jag köpte en pump för att prova vad som kom från den befintliga slangen som fans där ( den svarta se bild)

Det kommer vatten men dock så blir mitt filter fyllt med sand på 15min. Bra tryck i början... (se video)

Tycker det ser ut som det är mycket sand i brunnen, är såpass mycket att jag kunde stå i den... väger 80kg.

Drog upp slangen och såg det inte sitter filter i slangen. bara borrade småhål i slangen (se bild, ca 5-6 meter ner i brunnen var den istucken.

försökte få ner den igen, men va så mycke sand så fick ner den max 3 meter.

Vad ska jag göra? Finns det något jag kan göra för att kunna använda brunnen igen? Få bort all sand?

Alla grannar med andra brunnar har sjukt mycket vatten i sina egna brunnar så vatten finns det gott om i onrådet, dock är jag den enda som har en brunn sedan tobaksodlingen.
Jag hade köpt en rammbrunnen från erdbohrer.de med finmaskigt nät å slagit ner. Borde inte vara svårt om det bara är sand i backen
 
A
P Phasio skrev:
Jag hade köpt en rammbrunnen från erdbohrer.de med finmaskigt nät å slagit ner. Borde inte vara svårt om det bara är sand i backen

Vill du förklara lite mer i detalj vad det är för något och och lite mer detaljer, är rätt grön på detta området.

Mvh
 
Shirack skrev:
Vill du förklara lite mer i detalj vad det är för något och och lite mer detaljer, är rätt grön på detta området.

Mvh
Det är galvadade stålrör i enmeterslängder. Det första röret man skjuter ner har en spets i botten (spettsbrunn). Med en massa 10mm hål i sig. Å inne i röret sitter ett finmaskigt nät. Rören finns i 1 1/4, 1 1/2 samt två tum.

Detta är det enklaste att prova med för en hyfsat billig peng.
 
P Phasio skrev:
Det är galvadade stålrör i enmeterslängder. Det första röret man skjuter ner har en spets i botten (spettsbrunn). Med en massa 10mm hål i sig. Å inne i röret sitter ett finmaskigt nät. Rören finns i 1 1/4, 1 1/2 samt två tum.

Detta är det enklaste att prova med för en hyfsat billig peng.
Googla på spetsbrunn så finner du lite info om det.

Men det gäller som sagt att du har vattengenomsläpplig mark för att det ska fungera men det verkar ju som att du har det. Lera är uteslutet.
 
A
P Phasio skrev:
Det är galvadade stålrör i enmeterslängder. Det första röret man skjuter ner har en spets i botten (spettsbrunn). Med en massa 10mm hål i sig. Å inne i röret sitter ett finmaskigt nät. Rören finns i 1 1/4, 1 1/2 samt två tum.

Detta är det enklaste att prova med för en hyfsat billig peng.
Kan man slå ner det tro en meter i taget, är ju blöt sand och har ju ett hål där en 32mm slang varit så borde gå rätt enkelt.

Du menar det filtrerar bort det mesta av sanden?
 
Tobak, Det låter som Rinkaby i Skåne?
Kolla med RinkabyRör.
 
A
L Leif i Skåne skrev:
Tobak, Det låter som Rinkaby i Skåne?
Kolla med RinkabyRör.

Rätt nära, Fjälkinge, hoppas verkligen jag kan få det att funka på något sätt, så dyrt med kommunala vattnet.

Kan man inte slamsuga upp all sand i hela brunnen?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Shirack skrev:
Kan man slå ner det tro en meter i taget, är ju blöt sand och har ju ett hål där en 32mm slang varit så borde gå rätt enkelt.

Du menar det filtrerar bort det mesta av sanden?
Japp du gängar på en meter efter hand hela tiden som du kommer längre ner. Hyr en cobra så hammrar du ner den på nolltid.

Närbild på en slaghylsa gängad på ett rör med fokus på gängorna och hylsan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallrör med gängade hål och en slaghylsa längre upp, placerat mot en bakgrund av teknisk beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallrör med gängor och en slaghylsa monterad på ena änden, ligger på marken omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slaghylsa med gängor liggande på en textfylld manual, för användning vid nedslagning av rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sista bilden är en slaghylsa man gängar på röret för att inte skada röret när den slås ner
 
A
P Phasio skrev:
Japp du gängar på en meter efter hand hela tiden som du kommer längre ner. Hyr en cobra så hammrar du ner den på nolltid.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Den sista bilden är en slaghylsa man gängar på röret för att inte skada röret när den slås ner

Tack, finns det bara att köpa i tyskland? Släpper inte de igenom sand då? Titta på mitt borrade rör, det släpper igenom en del ju.

Är det någon inbyggd backventil?
 
Shirack skrev:
Tack, finns det bara att köpa i tyskland? Släpper inte de igenom sand då? Titta på mitt borrade rör, det släpper igenom en del ju.

Är det någon inbyggd backventil?
Men dom hålen är väl typ 3mm minst eller?
Har inte provat i masknätet men jag tror inte ens att en enmilliters borr går igenom.

Finns nog men det är väldigt smidigt att beställa en komplett sats därifrån för typ 7 meter med backventil, avstängningskranar mm.
 
A
P Phasio skrev:
[länk]
Tack, kanske prova, undrar om det avskurna metallröret jag har mitten av brunnen är något liknande?
 
Shirack skrev:
Tack, kanske prova, undrar om det avskurna metallröret jag har mitten av brunnen är något liknande?
Ja jag stod å funderade på det med. Hade ju kunnat prova. Stoppa i en pemslang så långt det går.
 
A
P Phasio skrev:
Ja jag stod å funderade på det med. Hade ju kunnat prova. Stoppa i en pemslang så långt det går.
Den går tyvärr inte ner lika långt som slangen va från början, man känner man stöter på sand, men man får ju tänka på att brunnen börjar ett par metet under marken från början. Så man måste kanske inte ner så djupt,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.