Andreas_kalmar skrev:
Det kallas superfloor silver
Nej :)
 
yonna skrev:
Nej :)
Vad?
 
Superfloor är ett produktnamn. När huset byggdes gjorde byggaren och golvaren ett antal prover som vi gemensamt kollade. På marknaden fanns då inte någon som var villig göra ett golv där ballasten inte syntes. Det blev alltså ett "hemmagjort" grått golv som inte är blankt.

Idag finns det ett stort utbud på marknaden.
 
Svaret var till leby som skrev att det va ett bronze missade att det inte va ett superfloor golv alls
 
Mitt råd är att inte måla med Beckers golvfärg. Inget fel på färgen men den typen av färg hör enligt mig inte hemma i boyta och definitivt inte i ett smakfullt inrett vardagsrumm. Naturligtvis undantaget om någon tv-kändis arkitekt gör fantastisk lösning som är utmärkt när programmet avslutas men kanske inte lika roligt ett halvår senare.

Jag har använt Beckers golvfärg och den är bra men har en färgs begränsade tålighet mot slitage. För mig hör den inte hemma i den miljön du verkar vilja åstadkomma. Låter som entreprenören gör ytterligare ett försök att komma undan billigt. Vissa entreprenörer har svårt för att göra om och göra rätt om det blir fel. Vissa kan vara som metmasken man vill trä på kroken:). De gör vad som helst för att hålla ner sin kostnad.

Att kulörer varierar från broschyr-prov och verkligt resultat ska ske inom rimliga gränser. Annars så ska entreprenören upplysa om detta. Du hade ju beställt ett slipat betong-golv inte industri-slit yte avjämningsmassa. Spelar ingen roll om det går att göra truckar på golvet. Få har ju truckar i vardagsrummet:).

Med rätt utrustning och kunnig personal slipar/fräser de ner golvet rätt lätt. Ytstorleken avgör tidsåtgång men då tar en riktig firma med större utrustning så det går ändå rätt snabbt. Jag anar att vi pratar tiotals kvadratmeter och inte hundratals.

När det kommer till finish-slipning så byter de maskin eller slip-verktyget. De går sedan över golvet i ett antal steg med "finkornigare och finkornigare" slipverktyg (brukar vara diamant). Sedan finns det olika avslutningsmetoder för polering.

Beställer man en bil med grå metallic lack och får en ljusbrun i slät-lack. Då har säljaren/entreprenören misslyckats.

Ska man vara petig så står det i konsumenttjänstlagen att företaget som säljer skall tillvarata konsumentens intresse för bästa lösning och tydligt informera osv. Inget direkt citat men innebörden är åt det hållet. Entreprenören ska kunna så mycket om de material och kulörer som föreslås för att du ska förstå hur slut-resultatet ska bli. Klarar inte entreprenören det så anser jag att han skulle gjort en prov för att ni skulle se och förstå. Det jag ser på bilderna är långt ifrån din förväntansnivå och det har jag lätt att förstå ifall du ville ha ett polerat betong-golv.

Jag vet att det är lättare sagt en gjort att få entreprenörer att ändra sig men grunden är alltid att konsumenten ska få förväntat resultat. Detta verkar inte alla entreprenörer förstå eller jag kanske ska skriva vilja förstå. Det finns en och annan entreprenör som bufflar på och kör sitt race.

Har ni ork och lite underlag så går det att förklara för entreprenören att "gör om, gör rätt". Sen kommer behovet av ork. En bra entreprenör tar sitt ansvar så att ni får överenskommet golv.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Superfloor är ett produktnamn. När huset byggdes gjorde byggaren och golvaren ett antal prover som vi gemensamt kollade. På marknaden fanns då inte någon som var villig göra ett golv där ballasten inte syntes. Det blev alltså ett "hemmagjort" grått golv som inte är blankt.

Idag finns det ett stort utbud på marknaden.
Hej Yonna
Har du lust att berätta lite mer om hur du fick till ditt golv? Jag tycker det är riktigt snyggt och vi ska gjuta vår platta om lite mer än en vecka.

Minns du kanske sammansättningen i betongen? Vad har du för efterbehandling? Är ditt golv det minsta slipat eller mer polerat?

Verkligen fint, precis något sånt som jag hoppas på!
 
Jag kommer faktiskt inte ihåg! Men blandningen blev alltför finkornig med resultat att det blev en hel del sprickor. Byggaren drog mycket generöst av en kostnad från entreprenaden som skulle täcka klinkning av hela bottenvåningen. Nu störs jag inte av sprickorna - vilket många nog skulle göra. Jag älskar det "lena" golvet och det passar ypperligt för min klumpiga jycke och alla fem barnbarn som springer ut och in med sandiga dojor. Skulle huset ut till försäljning klinkar jag nog golven innan!
Jag skulle ändå råda HusISkogen att anlita proffs för sitt betonggolv. Det är svårt att få till det snyggt och nu finns så många kunniga på marknaden och idag kan man kräva ett sprickfritt golv.
 
leby leby skrev:
så här ser mitt slipade ut

[bild]

menar du annat utseende?
Jättefint. Om jag skulle vilja ha motsvarande, vad ska jag säga till hantverkaren då? Vad är det för massa du har använt?
 
J JensJ skrev:
Jättefint. Om jag skulle vilja ha motsvarande, vad ska jag säga till hantverkaren då? Vad är det för massa du har använt?
Nu är tråden gammal och du frågar personen i fråga. Men det ser ut som slipad betong helt enkelt.
 
J JensJ skrev:
Jättefint. Om jag skulle vilja ha motsvarande, vad ska jag säga till hantverkaren då? Vad är det för massa du har använt?
Jag hade ”vanlig” betong för det var inte mening att slipa när vi gjöt. Det som många gör är att inte vibra så hårt för att ha kvar större sten i ytan. En del kastar ut vit, röd kross i ytan. Men som sagt mitt är helt vanlig betong.
Det som sen är gjort är att det slipats med HTC i 3 eller om det var 4 steg.
Man kan hyra slip men vet inte hur svårt det är då jag fick hjälp.
 
leby leby skrev:
Jag hade ”vanlig” betong för det var inte mening att slipa när vi gjöt. Det som många gör är att inte vibra så hårt för att ha kvar större sten i ytan. En del kastar ut vit, röd kross i ytan. Men som sagt mitt är helt vanlig betong.
Det som sen är gjort är att det slipats med HTC i 3 eller om det var 4 steg.
Man kan hyra slip men vet inte hur svårt det är då jag fick hjälp.
Det har inte så mycket med vibbningen att göra. Man vibbar helt normalt, och planerar man att slipa betongen så låter man helt enkelt bli att skura och ståla ytan. Då ligger ballasten, alltså stenen, kvar ytligare.
Som du även nämnde går det att slänga i vad för kross man vill. Sten i annan färg, glas, snäckskal o.s.v. "Finare" produkter är väl dock vanligare i bänkskivor och dylikt, men funkar även i golv.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Man måste glätta plattan om man ska slipa den annars får du massa porer i ytan som inte går att slipa bort annars kan du använda vanlig betong men inte skb (sk vibbfri)
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Man måste glätta plattan om man ska slipa den annars får du massa porer i ytan som inte går att slipa bort annars kan du använda vanlig betong men inte skb (sk vibbfri)
Det stämmer inte, det räcker gott och väl att sloda den.
 
Du får nog visa lite fakta som backar upp dem teorin isåfall eller är det av erfarenhet du har den uppfattningen? Mvh Andreas
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du får nog visa lite fakta som backar upp dem teorin isåfall eller är det av erfarenhet du har den uppfattningen? Mvh Andreas
Har jobbat med endast betong i ganska många år och gjutit miljontals kvadrat med många olika betongrecept.
Ett valv t.ex. är nästan alltid bara slodat, ibland så blir även plattor bara slodade också p.g.a. väderförhållanden. Ytterst sällan man har problem med porer i ytan.
Sysslar visserligen med annat inom samma branch nu, men visst har jag erfarenheten.

Edit: Insåg när jag läste om det att den kanske kan uppfattas som "skrytit", det var inte min avsikt. Menar bara att jag har ganska bra koll på betong och utföranden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.