Tack Heimlaga, för ett mycket informativt svar.
Ang. blånad av virket, jag har redan två tallar som ligger uppsågade i 4-5m längder men som blev fällda förra sommaren. Funkar dessa att såga till regelvirke eller är det ved som gäller för dom?

Mats Lj.
Varför är det svårare att snickra med sågat virke? Kan tyvärr inte kalla mig för duktig snickare då jag aldrig byggt garage eller hus förrut utan det har mer blivit renovering av ett gammalt hus och någon mindre bod.
 
Om tallstockarna från i fjol är fällda tidigare än gassningsvis september-oktober så är de troligen ved vid det här laget.
Man brukar märka om barken börjar sitta löst och om det finns blånad eller ännu värre bruna strimmor i ytveden om man hugger med en yxa.

Fast de kan duga till formvirke.
 
  • Gilla
Tomas J
  • Laddar…
Gången är att man sågar virket med överdimention som sedan torkas och hyvlas till rätt dimension, Använder man ohyvlat virke kan reglar variera i bredd med påföljd att en vägg inte blir rak. Vid takstolstillverkning stämmer inte längden på strävorna utan måste justeras, när över och underram variera i bredd,Bjälklag måste riktas om inte alla bjälkar har samma höjd.
Inte helt ovanligt att konstruktionsvirke som är hyvlat och stämplat inte håller angiven bredd sk hyvelsläpp.Då gäller inte stämpeln.Ett stort skogskooperativ i SÖDRA sverige brukar han sådana problem.
 
  • Gilla
Tomas J
  • Laddar…
Fast i praktiken brukar måttavvikelserna hålla sig inom 3 mm på virke som är blocksågat på en bra blocksåg med järnstomme och yttre tryckvals. Då är variationerna inget praktiskt problem utom i mellanväggsstommar som skall kläs med gips på båda sidorna. Någon enstaka gång får man sätta några minuter på att finjustera litet med yxan eller elhandhyveln.
Plankor som har vridit sig litet eller kroknat litet i torkningen använder man till kortare bitar och de allra krokigaste och värst vridna sågar man till ved.

Fast en gång byggde jag av virke som var sågat på en woodmizer bandsåg med dåligt blad så variationerna började gå upp till 5-6 mm. Då blev det mycket justerande med yxan.
Vissa gamla blocksågar utan yttre tryckvals och i värsta fall med trästomme kan också såga så variationerna blir nästan hur stora som helst hur nogrann sågaren än försöker vara.
 
  • Gilla
Tomas J
  • Laddar…
Stockens fuktkvot och beroende på var i stocken plankan är uttagen kan höjden på en 2x9 när den har torkat variera avsevärt.
Kan vara så att en del bakfall i våtutrymme kan förklaras med att vissa bjälkar har haft en högre fuktkvot än de närliggande.
Virkesleverantören får nämligen ha ett viss spann i fuktkvoten efter torkning och hyvling,
 
  • Gilla
Tomas J
  • Laddar…
Det stämmer. Breddmåttet på riktigt brett virke kan efter torkning variera betydligt mer än de vanliga 3 mm beroende på hur det är uttaget ur stocken men jag har aldrig upplevt det som något problem i praktiken.

En omsorgsfull byggare ger stommen litet tid att torka innan man färdar insidan så om det blir bakfall i badrum på grund av att virket har varit ojämt torkat från fabrik då är det fel på byggaren tycker jag.
 
  • Gilla
Tomas J
  • Laddar…
Jag har efter lite funderande kommit fram till att det får bli ved av alla tallarna.
Det som talade för att såga upp dom till virke var i slutändan bara att det skulle kännas bra att träden kom till använding i själva bygget.
Att istället köpa virke känns helt enkelt som bästa lösning för mig, då det blir enklare att bygga med och troligtvis också billigare, samt att jag då inte på direkten måste bestämma utformningen på garaget och hur mycket jag ska isolera.
Så tack så väldigt mycket allihopa för era råd och tips, utan dessa hade jag lätt kunnat valt fel väg.

/ Tomas
 
Jag tycker du skall såga upp de bästa bitarna till tvåtums och tvåochenhalvtums okantat snickarvirke. Sådant är alltid bra att ha och dyrt att köpa.. De sämre bitarna kan gott bli ved.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker du skall såga upp de bästa bitarna till tvåtums och tvåochenhalvtums okantat snickarvirke. Sådant är alltid bra att ha och dyrt att köpa.. De sämre bitarna kan gott bli ved.
Helt klart ska jag fundera på det, hur breda ska man såga dom, så breda som möjligt?
 
Så breda som möjligt
 
Ok, då kör jag på det.
Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.