Ja se på tusan, surfade runt lite och läste om vedstapling... barken nedåt...

Barken uppåt som min farfar lärde mig kan ju ha gällt de översta lagren kanske, det är ju några år sedan han nämnde det nu (kanske 15 år sedan eller så, och då låg jag också runt 15 så "tonårsfiltret" kan ju varit påslaget)

Mvh
Reine
 
Tjena
Har testat den..
Den e enl. mig mkt effektiv. Jag och farsan klöv mina morföräldrars vedhög på en dag. Att jämföra med otaliga helger med kap och klyv.
Kanske att veden blir lite grovt kluven ibland, men va gör det. Man ska iaf ha den i en vedpanna som klarar stora saker. Alltså inget för braskaminen om man inte vill stå och klyva för hand.
Sedan gick matarbandet sönder på den vi hade, men det var lätt ordnat. Det gick också på garantin.
MvH Björn
 
Ang. Hammars maskin har jag hört att den inte håller sån kanon kvalitet + om ni tittar på bilderna på deras hem sida så sitter hydral tanken på sidan...plast tunna..inte så proffsigt kanske....förövrigt så har det nu kommit en ny maskin som säckar veden eller buntar den kolla på www.t-veden.se verkar kanon men tar bara 20cm dia...

Ingen som vet nån hemma byggare som säljer lite billigare maskiner??
 
Vad kostar en pallax???
 
Det är möjligtvis inte så att det finns en sida för beg vedmaskiner till salu ngn stans???
 
När jag letade efter en klyv hittade jag ofta vedmaskiner, trots att jag sökte efter vedklyv.

Efter nästan 1/2 år hittade jag en som uppfyllde mina krav. (blev en Bala EP70, Använd till 10kbm, 7500:- 8))

Blev sugen på en vedmaskin en gång, såg fräsch ut, kommer inte ihåg fabrikat, men han skulle ha 15.000:-
Föll på maxdiametern på 20cm, får mycket som är grövre än så...

Man får ha lite tålamod och söka på ex:
www.blocket.se
www.annonsdirekt.se
www.lantbruksnet.se
För att nämna några som jag använde.

Såg att det finns nog ett dussin på blocket just nu ;D
 
Jo tack bor på bla blocket för att hitta "rätt" maskin men icke ännu tänkte lite mer på nån spec. sida som säljer maskinerna beg. kollar även lantbruknet.... :-/

 
Den där hammers såg riktigt bra ut. Har aldrig sett en klipp/klyv 'in action'. Det står att man slipper högarna med sågspån, men jag undrar ifall det inte blir högar med flis istället? Eller åtminstone att man får en riktigt stökig vedbod (massvis med skräp)? Ni som använder klipp, berätta gärna lite med för och nackdelarna jämfört med hyd. klyv och motorsåg!
 
Fördelen är ju att du slipper en massa moment å har du desutom en elevator ....då snackar vi effektivitet :surprised:
 
Jo, jag ser som skönheten i det hela men samtidigt tänker jag på förra året då vi beställde hem färdigkapat och kluvet. Iofs dumt att jag tog det osett, men det måste ha varit klippt eftersom det förutom dessa 14 kubik var ca 2-3 kubik skräp. Veden såg riktigt tilltufsad ut och var i allt ifrån mycket stora klabbar till småpinnar. Har tappat bort telefonnummret så jag kan inte fråga hur han bar sig åt, för fort gick det (men å andra sidan kanske det är lika bra eftersom jag hädan efter skall försöka göra iordning veden själv).

På videosnutten på hemsidan såg det ju otroligt fint ut. Undras ifall det gick åt många tagningar innan stycket klövs sådär perfekt? :) Sedan undrar jag vad som hände därefter. Det låg ju ett par pinnar kvar mot stoparmen, som såg ut att inte hänga med på transportören. Det såg ut som att nästa packe pinnar skulle bli en hel del kortare :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.