Hej! Håller på och renoverar min lägenhet på 42 kvm och kommer att flytta en vägg vilket innebär att det som var frånluften för köket (ventilen till höger) kommer att hamna i sovrummet om jag inte förlänger ventilationen till köket. Jag har dock även en frånluft i vardagsrummet och undrar vad reglerna säger, om det räcker med att frånluften är där eller om jag behöver frånluften närmre köket? Hantverkaren tror att det räcker med den i vardagsrummet men jag är osäker på vad reglerna säger samt om man vill ha frånluften så långt ifrån köket i vilket fall?
 
  • En lägenhet under renovering med exponerade tegelväggar, synliga rörledningar och en frånluftsventil till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Du måste ha frånluft i köket. Helst i nära anslutning till spisen. Annars får du matos i hela lägenheten.
 
  • Gilla
seberik och 2 till
  • Laddar…
I sovrum och vardagsrum ska du ha tilluft.( tex via fönstervebtiler) Frånluft tas i kök och badrum.

BBR säger
Avsiktlig luftföring får endast anordnas från rum med högre krav på luftkvalitet till rum med samma eller lägre krav på luftkvalitet.

Köket har lägre krav än vardagsrum och sovrum därför ska frånluft anordnas där.
Vad gäller matos kan detta kanske lösas med kolfiberfläkt om inte kanalerna är godkända att koppla på köksfläkt

Lättare att svara om man kan se en lätt skiss på tänkta planlösningen med ventilplacering
 
  • Gilla
seberik
  • Laddar…
BirgitS
Till det kan det finnas krav från föreningen, det är ju de som är ansvariga för husets ventilation, och bland annat så måste ju din lägenhet uppfylla OVK. Om den inte gör det vid nästa kontroll kommer föreningen att kräva det av dig då och det blir säkert dyrare att fixa det i efterhand.

Frånluft från kök ska gå i en brandisolerad imkanal.
 
  • Gilla
seberik
  • Laddar…
Stor risk att imkanalen från köket går i en annan kanal än resten av frånluften, anledningen är att det är betydligt högre krav på imkanalen än andra frånluftskanaler.

Imkanalen måste vara brandisolerad minst från när kanalen lämnar köket, om kanalen delas med andra lägenheter så måste hela kanalen brandisoleras.
 
  • Gilla
seberik
  • Laddar…
windestal
Vad säger styrelsen i föreningen?
Ingrepp som påverkar ventilationen (som att slå ihop nuvarande kök med andra rum, att flytta kök) mm kräver föreningens (styrelsens) godkännande, och då bör de väl ha gett instruktioner om hu ventilationsfrågan ska hanteras när du fick tillåtelse för åtgärden?
 
  • Gilla
seberik och 1 till
  • Laddar…
Ventilation kontrolleras regelbundet i OVK. Om du gör förändringar finns en risk att huset inte får en godkänd OVK. Det är föreningen som ansvarar för OVK och ventilation och därför bör du ha föreningens godkännande för åtgärder. Det kan bli dyrbart att få till en godkänd OVK vid förändringar.
 
  • Gilla
seberik
  • Laddar…
Tack för svar! Har bifogat två bilder på planlösning innan och efter. Köket är på samma ställe som tidigare men det har minskat ner det. I efter-ritningen så har jag förlängt ventilationskanalen till nya köket för att det var så jag antog att man behövde göra. Hantverkaren menar dock på att jag kan använda frånluften i vardagsrummet och därmed slippa förlängningen. Föreningen har godkänt mina planer men i dessa är frånluftskanalen förlängd. Så får kanske ta det en vända till med dem.
 
  • 3D-modell av en planlösning för ett hem med ett markerat köksområde i SketchUp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en planlösning för en lägenhet som visar köket och angränsande rum före och efter ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
windestal
Varför inte bara följa planen och förlänga? Vad är den stora vinsten med att "slippa" det? Och om du inte förlänger, vad tänkte du då göra med frånluften? Låta den vara kvar i sovrummet är ingen bra idé, då sovrum ska ha tilluftsventil, inte frånluft. Att plugga igen den kommer påverka övrig ventilation i fastigheten, då flöden ändras, så det är inte någon enkel lösning heller...
 
  • Gilla
seberik
  • Laddar…
Åsa Lund
Även att förlänga kanalen påverkar tryckfallen i huset. Ventilationen behöver injusteras till rätt flöde i din lägenhet och eventuellt även ses över hos dina grannar.

Det kan vara så att fläkten som suger ut från köket bara betjänar kök. Denna rensas i så fall av Sotaren med jämna mellanrum.

Det betyder å andra sidan att den kanal och fläkt som suger luft från resten av lägenheten INTE rensas. Då är det absolut inte tillåtet att skicka frånluft från köket dit.
 
  • Gilla
seberik
  • Laddar…
Tack för svaren! Vinningen känns inte så stor om man ser till riskerna. Det är mer estetiskt och att man kan bygga in en förvaringslösning som är fullhöjd. Så det är nog bäst att minska risken genom att göra en förlängning. Frågan är dock om hur man får till frånluften i sovrummet? Hantverkaren pratade i sådant fall om att sätta ytterligare en ventil i sovrummet som är ansluten till samma som köket men han visste inte om/hur man skulle göra det. Det blir inte så tätt under skjutdörrarna till sovrummet men vet inte hur man ska få till bra cirkulation där. Eller kommer det att funka med förlängningen? Om jag vill få in tilluft där måste jag väl även ha frånluft så att den inte står still där inne?
 
Det ska INTE vara någon frånluft i sovrummet, det ska vara TILLLUFT i sovrummet!!!
Sedan ska det vara överluft från sovrummet till köket, det får man genom springa mellan dörrblad och tröskel.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Som demmpa skriver så behöver du ingen frånluft i sovrummet. Om du ser till att det finns tilluft där kommer luften hitta vägen till kök eller badrum under skjutdörren. Om man har en väldigt tätt dörr kan man istället sätta in ett överluftdon.
 
  • Gilla
seberik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.