Letar efter en robot men det finns en uppsjö och har väldigt svårt att bestämma mig. Har idag en tomt på ca 700kvm men så försvinner yta för hus, carport, altan så skulle gissa på en gräsyta på max runt 400kvm.

Vill inte betala mer än max 10.000 men helst mindre. Bör klara en lutning på 30-35%.
Nu har flertalet återförsäljare erbjudande på Gardena Sileno City 500 och då får man även med sig ett hus för ca 8500kr. Har även kikat lite på Worx, grannen har en som han är nöjd med. Bifogar bild på hur tomten ser ut.
Streckade är lutning.

Lite tips skulle som sagt uppskattas :)

Schematisk översiktsbild av en tomt med markerat hus, garage, altan och områden med lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alko Robolino, fick bäst i test hos rådrön.
Kanske vore något?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Alko Robolino, fick bäst i test hos rådrön.
Kanske vore något?
Ska kolla lite, vad gör den som inte tex Sileno inte klarar? Eller är det bara en bättre maskin?
 
Gardena/HQ har fortsatt en fördel med guidekabeln. Den funkar mycket bra att leda ut och in klipparen. Du slipper att ha en klippare som tuggar sig runt ytterkanten när den ska ut och in.
Som din tomt ser ut kan du enkelt leda klippare ut i ytterområdet mha av guiden.
 
  • Gilla
golfgreen och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Gardena/HQ har fortsatt en fördel med guidekabeln. Den funkar mycket bra att leda ut och in klipparen. Du slipper att ha en klippare som tuggar sig runt ytterkanten när den ska ut och in.
Som din tomt ser ut kan du enkelt leda klippare ut i ytterområdet mha av guiden.
Vad skulle du anse som en bra placering för laddstation, hade en fundering nedanför garaget.
 
A ante_ante skrev:
Vad skulle du anse som en bra placering för laddstation, hade en fundering nedanför garaget.
Helt OK. Guiden drar du sedan ut och runt ditt hus, rakt ner, till höger och upp på höger sida.
 
Beträffande hus, så finns det en massa olika exempel på hembyggda sådana. Ett hemmasnickrat hus ger lite mer karaktär än de plasttyper som följer med klipparna.
 
A ante_ante skrev:
Ska kolla lite, vad gör den som inte tex Sileno inte klarar? Eller är det bara en bättre maskin?
Enligt R&R så klipper den betydligt bättre och snyggare, annars skiljer det inte så mycket.
Jämförelsetabell med betyg för robotgräsklippare från Gardena och Stiga med priser och klippeffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jämförelsetabell för robotgräsklippare med betyg och kommentarer om klippkvalitet och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Helt OK. Guiden drar du sedan ut och runt ditt hus, rakt ner, till höger och upp på höger sida.
Typ såhär du tänker?

Schematisk ritning av fastighetslayout med markerat hus, garage och altan i grönt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A ante_ante skrev:
Typ såhär du tänker?

[bild]
Nej, guiden lägger du mitt på gräsmattan. Klipparen går sedan över denna kabel med lite variation på avstånd till kabeln. Samtidigt mäter den gångavstånd och påbörjar klippning efter antal meter som du ställt in.

Det du har ritat är begränsningskabeln.
 
  • Gilla
ante_ante
  • Laddar…
Har idag kollat lite lutning på mina värsta ställen, och enligt mobilen ska det vara som värst ca 22 grader, alltså 40-45%. Så där försvinner ganska många robotar, hittat några som ska klara 45%.
 
400 kvadratmeter gräs, det är inte någon stor yta. Varför inte skaffa en liten handjagare istället? De klipper väldigt snyggt.
 
R
T TottoGBG skrev:
400 kvadratmeter gräs, det är inte någon stor yta. Varför inte skaffa en liten handjagare istället? De klipper väldigt snyggt.
För att man är bortrest mycket?
För att man hatar att klippa gräs?
Medicinska hinder?
Tidsbrist?
För att man kan och det alltid retar någon?
Man slipper bry sig och har alltid en välklippt matta.

Om någon frågar om en robot så har de nog tänkt över andra alternativ.
Jag personligen kommer aldrig någonsin gå över till att manuellt klippa en gräsmatta igen även om jag flyttade till ett radhus/hus med liten gräsmatta.
Robot är det bästa sen skivat bröd.
 
  • Gilla
ante_ante och 6 till
  • Laddar…
A ante_ante skrev:
Typ såhär du tänker?

[bild]
Nog begränslingsslingan du ritat in. Guiden ”ska” gå mitt på gräsmattan. Ett tips är att du lägger guiden snett nerför dom två slänterna du har, om dom är ”branta”.

T TottoGBG skrev:
400 kvadratmeter gräs, det är inte någon stor yta. Varför inte skaffa en liten handjagare istället? De klipper väldigt snyggt.
För att Ts vill ha en robot?
 
Jag har också en tomt med ca 400 kvm gräs och ute efter en klippare. Tomten är betydligt större men där är en massa annat som också tar upp plats. Ett hus tex...

Bra tips med Råd och Röns testvinnare AL-KO Robolinho 500 E. Låter som en bra klippare. Såg att det även fanns en som heter AL-KO Robolinho 500 I. Vad är skillnaden egentligen mellan dessa två?
På prisjakt så står det att I-modellen är appstyrd och då antar jag att E-modellen inte är det (?), men när man läser på tex gardenstore så är det rätt otydligt om I-modellen är appstyrd eller bara förbredd för det. Kan inte heller avläsa på Alkos hemsida vad som gäller.
Är det något som ni känner till eller det står kanske något i testet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.