Hej,
Enligt senaste ”byggnormer” ska man ha syllpapp mellan skruvbrädor och trall (inte bara under bärlinan).
Om man har 28x145 trall behöver man ha en större dimension på trallskruv? (Tex. 4.2x75 istället för 4.2x55) ?
 
  • Gilla
kenz612
  • Laddar…
Åsa Lund
Pappen är nog inte det som påverkar längden på skruv.
 
Redigerat:
28-trall skruvas normalt med 55-skruv. Tror knappast att ett lager papp (vad nu det ska vara bra för) har någon större inverkan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J
Längden sks anpassas till det du skruvar i och skruvarna är anpassade efter vissa mått på virke. Fotade ett exempel och postade förra året, se inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-trallaeggning.171452/page-14#post-3052566

Tl:Dr: kör alltid 55mm till 28mm. 1mm syllpapp spelar ingen roll, trät varierar mer än så. Kör alltid rostfritt (a2-a4) då de böjer sig medan belagda (ex c4) är för hårda och går av.

Oklart varför du vill ha papp, men men
 
  • Gilla
Damcify
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Syllpapp ??? Det har jag aldri hört talas om.
Däremot så är det viktigt att använda en rostfri skruv bäst är A4 det är den enda skruven som håller till 145 mm trall.
Enligt ESSWE så är C4 härdad lackerad järnskruv olämplig att användas till trall utomhus som rör sig!
[länk]
Läs dom nya rekommendationerna för altan, bland annat syllpapp...

https://www.svenskttra.se/om-oss/ak...-nya-rekommendationer-for-montering-av-trall/
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Copy/paste från länken ovan:
De nya rekommendationerna i korthet:
  • Mät avstånd från kant till kant mellan trallbrädor
  • Montera skruvar 30 mm från lång- och kortsidor
  • Förborra skruvar vid tralländor
  • Fuktskydda medliggande underliggande golvbjälkar med grundisoleringspapp
  • Om du skarvar trallbrädorna – montera spikregel vid skarvar
- Ska du bygga altan, veranda, balkong eller pooldäck med trall har du stor nytta av de nya instruktionerna, säger xxx

Många funderingar här om hur nytt d här är men sista punkten gör mig helt förvirrad??
 
Beskrivningen känns inte konsekvent.
Verkar som bara vissa delar tar hänsyn till fuktkvoten.
 
optimum
Tur att mina trallgolv inte läst de nya reglerna för då hade de väl gått sönder.

Spikregel vid skarvning. Hur många gör så?

Om altanen är t.ex. 6 meter lång och trallbrädorna 4,2 meter blir det massa skarvning och då skulle man sätta dit spikreglar.
Säkert fantastiskt bra men hur många bygger så?

Illustration av trallgolv med spikregel, skruvar, grundpapp och golvbjälke anvisad i en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Tur att mina trallgolv inte läst de nya reglerna för då hade de väl gått sönder.

Spikregel vid skarvning. Hur många gör så?

Om altanen är t.ex. 6 meter lång och trallbrädorna 4,2 meter blir det massa skarvning och då skulle man sätta dit spikreglar.
Säkert fantastiskt bra men hur många bygger så?

[bild]
Men herregud. Vem bestämmer dessa normer och varför? Har de demonterat ett 10 år gammalt tralldäck någon gång? De regelverk i impregnerat jag sett har varit i nyskick oavsett hur gamla de varit. Vad exakt ska pappen göra tekniskt?
 
  • Gilla
ByggCD
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Vad exakt ska pappen göra tekniskt?
Generera mer inkomster till byggbranchen?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
K
Om man bygger så finns det väl ingen ide att ha tryckimpregnerat?

Själv spikade jag hela altanen med galvade 90 mm spik..
 
optimum
Vad tycker ni om denna då?

6 mm mellanrum mellan trall av bredd 120 mm
När golvet torkat kommer det inte se kul ut.
Vet de överhuvudtaget något om trall ?

Illustration av trallinstallation med 6 mm mellanrum märkt 126 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Jacapo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tur att mina trallgolv inte läst de nya reglerna för då hade de väl gått sönder.

Spikregel vid skarvning. Hur många gör så?

Om altanen är t.ex. 6 meter lång och trallbrädorna 4,2 meter blir det massa skarvning och då skulle man sätta dit spikreglar.
Säkert fantastiskt bra men hur många bygger så?

[bild]
Det var den mest korkade skarven av trallbrädor, om man nu inte vill att den skall ruttna upp i förtid.!!
Skarven fyllas med vatten och har inte möjlighet att torka ut mellan regnen. Däremot om man kapar trallen några grader så bryter man kapillär verkan i skarven och vatten tränger inte ner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jahn T
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Längden sks anpassas till det du skruvar i och skruvarna är anpassade efter vissa mått på virke. Fotade ett exempel och postade förra året, se inlägg [länk]

Tl:Dr: kör alltid 55mm till 28mm. 1mm syllpapp spelar ingen roll, trät varierar mer än så. Kör alltid rostfritt (a2-a4) då de böjer sig medan belagda (ex c4) är för hårda och går av.

Oklart varför du vill ha papp, men men
Kan man ha skruv som är ”för långa”? Jag har redan köpt 4.8x75 Essve Classic (A4) (med 20% rabatt) då jag först skulle ha 34x145 trall. Nu har jag också förstått att 145 bredden kanske behöver starkare skruv ändå....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.