Jag har lurkat här i flera år och lärt mig allt om hur man bygger ett badrum eller dränerar om huset. På pappret alltså, i verkliga livet har jag knappt hållt i en hammare.

Vi har letat hus i Göteborgsområdet i två år. Ett tag var vi helt förälskade i det här huset i Hagen (https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-tror-ni-om-det-haer-huset.318343/). Sen var det Mölnlycke som gällde, och därefter Kålltorp/Björkekärr. Vi tittade främst på äldre hus i renodlade villaområden. Målet var alltid ett charmigt 30-talshus som vi skulle fixa till med mycket jobb och kärlek (men OJ vad fint det skulle bli till slut!). Under allt det här så blev vår dotter allt äldre, såsom de tenderar att bli, och började få kompisar. Vi blev med barn igen. Jag bytte jobb och fick längre restid till jobbet. Vi lärde oss den hårda vägen att det är rätt viktigt att få ihop det berömda livspusslet så smidigt som möjligt. Vi började lägga märke till att det inte finns några småbarn i områdena vi tittade på. Så hittade vi ett område i Askim med fristående 70-talshus, men där man delade på allmänna områden såsom lekplatser och garage (https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-illa-aer-detta.327094/). Det var långt ifrån vad vi hade tänkt oss, men båda kunde cykla till våra jobb, det fanns gott om barn och det var nära till både badsjö och hav. Vi köpte aldrig huset pga fukt i syllarna och dålig planlösning, men vi hade fallit för området.

Spola fram till nutid och plötsligt är vi ägare till ett rött 70-talsradhus som i samma område som det fuktskadade huset, med brunlaserad furu, pizzavalv, strukturtapet överallt och bastu i källaren. Det hade vi aldrig kunnat gissa för ett år sedan! Det är kanske lite av ett resonemangsäktenskap där huset fick stå tillbaka till förmån för ett perfekt läge, närmiljö och allmänt livspusslande. Vi är väldigt glada! Frågan är nu bara hur vi skall få till ett trivsamt och vackert hem av detta.

Är det någon här som gjort något liknande? Är det något vi skall tänka på stilmässigt? All inspiration mottages tacksamt! Vi vill inte att det skall kännas som om man sminkar en gris och försöker göra huset till något som det inte är. Källaren och ovanplan är nyrenoverade och jättebra, men entréplan behöver en del kärlek.
 
  • Rött 70-talshus med snötäckt tak och trädgård, brun dörr och fönsterkarmar, vinter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött 70-talshus med snötäckt tak och trädgård under vintern, tydligt i ett villaområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vita skåp, träbänkskiva, vit kakelvägg, kylskåp och inbyggd ugn, furugolv och träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matplats med träbord, vita stolar, rosa väggar och fönster med gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök i ett äldre hem med vita skåp, kakel och trädetaljer, med utsikt till matrum med blommor på bordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljus matplats i skandinavisk stil med vita stolar, träbord, vit skåp och fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum med beige soffa, vit paneltak, trägolv och stadslandskapstavla på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En entréhall i ett 70-talshus med en öppen ytterdörr, hatthylla, spegel, och skobänk i hallen samt gröna dekaler på glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över entréplan i ett 70-talsradhus med vardagsrum, kök, WC, förråd och en utmärkt altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett 70-talsradhus entréplan med etiketterade rum som sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett husets entréplan med arbetsrum, tvättstuga, WC/Dusch, bastu och förvaringsutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Vita väggar är ju inte typiskt för 70-talet då man snarare tyckte om färg och gärna hade stormönstrade medaljongtapeter så det passar ju väldigt bra att ni väljer andra tapeter och färger som ni tycker om. Eller är huset byggt sent på 70-talet eftersom du skriver om pizzavalv och strukturtapeter, vilket jag mer associerar med 80-talet?

De där skålformade handtagen på lådorna i köket är ju mer en stil som hör hemma tidigt 1900-tal medan man på 70-talet ofta hade knoppar på lådor och luckor.

P.S. Är det Sisjö-området? Jag kommer ihåg att man byggde mycket där uppe på 70-talet
f.d. Askimsbo
 
  • Gilla
Jörgen63 och 1 till
  • Laddar…
Precis, det är vid Sisjön. Gåsmossen närmare bestämt. 1974 är det byggt, men det har säkert gjorts saker sedan dess. Vi är egentligen inte intressarade av att inreda i 70-talsstil, men det känns lite fake om man sätter in ett sekelskifteskök. Eller så är det bara ängsligt att tänka så :) Vi vill gärna ha mycket färger. Jag är lite orolig att det känns "trångt" bara, med det fula taket, betydligt lägre i tak än vi haft tidigare och taklister. Föreställer mig att man får känslan av att taket krymper ner mot en.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Färg på väggarna och vitt tak kan nog göra att det känns högre i tak än idag när allt är vitt. Tapeter som har lite av lodräta ränder förhöjer också, även om det inte behöver bli lika extremt som här: https://inredningsvis.se/6-hoga-inredningstips-for-lagt-i-tak/

Köksstommarna är nog kvar från början men sen har man någon gång bytt ut luckor, lådfronter, knoppar/handtag och satt in lådor i skåpen till höger om spisen.

Jag tror mamma var lite sugen på att flytta till det området.
 
Bra tips, men där skriver de "JAAAA jag vet att det är uttjatat med att måla ljust för att förstora MEN jag måste ta med det i detta fallet ändå. Målar man eller tapetserar mörkt där det är lågt i tak blir det snarare en grotta än ett fräscht hem." Vilket är just vad jag är lite orolig för :) Sen är det 240 cm i takhöjd så det är ju inget extremt på något sätt. Bara lägre än vad vi haft tidigare.
 
BirgitS
Det såg onekligen lågt ut i tak på en del av bilderna så jag började tro att det var lägre än 230 cm.

I ditt fall är det väl inte rumsstorleken som är liten så att det känns lite smalare och kortare i rummen av färg på väggarna gör nog inget. Nordsjö färg har en app för mobil och surfplatta där man tar ett foto av rummet och sen kan "måla" fotot för att se hur det blir.
 
Tack för tipset, ska testa! Vi har inte fått tillträde än dock så det får vänta lite.
 
Ni kan ju måla ytterdörren i ljus färg och fönsterpartierna så blir det lite ljusare både utanför och inne i hallen. Även dörren till groventrén. Mörka fönsterpartier gör det mörkt och det är bättre med ljusa färger. Diskbänken är från 70 talet och vill ni förändra lite i köket så köp en mindre ho nedsänkt i bänkskiva i önskad färg. Även vitrinskåpet och list kan få en färg som matchar nya bänkskivorna. Tänk på att ha lite avställningsyta med hon. Det kommer ni inte att ångra. Det finns bänkskivor som är värmetåliga.
 
Tack! Är det något man ska tänka på med foder och lister och så? Jag vill gärna få till ett vitt slätt tak och bli av med taklisterna. Kan jag spackla över springorna i panelen, sätta nån väv eller nåt och sen spackla/måla på det? Eller bör jag ta ner panelen och sätta gipsskivor? Vad är oddsen att det blir bra om man som jag är oerfaren men rätt noggrann?
 
  • Gilla
fruktanki
  • Laddar…
BirgitS
Med trätak och träväggar är det nog svårt att få det så att de inte rör sig i förhållande till varandra så taklister behövs nog.

Gör er bekanta med andra i området och ta intryck av vad de har gjort (och misslyckats med).
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A arasmus skrev:
med det fula taket
Jag tycker du ska tänka om lite här..
Hundratusentals villor har sånt innertak, det är ett ganska omfattande jobb att gipsa och spackla taket bara för att det ska vara slätt...


Men det låter som ni verkligen hittat rätt iaf (y) :)
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Är det något man ska tänka på med foder och lister och så? Jag vill gärna få till ett vitt slätt tak och bli av med taklisterna.
Det du ska tänka på är väl att vänta lite med att sätta igång.

All samlad erfarenhet säger att du kommer upptäcka 100 andra saker som känns viktigare när du väl flyttat in.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Det finns det tyvärr inte riktigt tid för, för vi väntar barn två veckor efter tillträde :) Det som inte bli gjort direkt kommer nog få vänta ett tag.
 
BirgitS
Två veckor räcker ju knappt till för att tömma flyttlådorna när man samtidigt har barn att ta hänsyn till (för att inte tala om att två veckor efter lika gärna kan bli två veckor innan ;) ). Lägg sen ev. kvarvarande tid på att få till en trevlig uteplats.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Gör ingenting direkt utom att städa och fixa småsaker som är trasiga, blir mitt råd.
 
  • Gilla
beqen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.