Hej.

Jag har fått ett mycket otrevligt ogräs som sprider sig fort. Det ser ut som vanligt gräs men det sprider ut sig som små öar, sticks när man går på det och roboten hoppar runt när det kör över dem. Har provat alla tänkbara medel inkl Roundup men tuvorna består. Började att gräva upp dem men insåg snabbt att det rör sig om hundratals sträckt över ca 1000 kvm gräsmatta. Jag tror det är en tågart (Jancus) men hittar ingenstans hur man blir av med eländet.
En tuva av stickigt ogräs som sprider sig i små öar bland vanligt gräs på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tuvbild på misstänkt ogräsart Juncus på en gräsmatta som sprider sig i små öar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har haft liknande utmaning? Tips på hur man blir av med dem?
 
Lill72 Lill72 skrev:
[bild] Kan det vara kvickrot kanske? Vet tyvärr inte hur man utrotar det . här står något om Stroller combi [länk]
Kan absolut vara Kvickrot. Jag har kollat på den tidigare och tycker mig se att bladen är olika från mitt ogräs. Har provat Stroller och även andra kemikalier inkl Roundup. Men inget biter.....

Några andra inspel?
 
Loredo Quattro eller andra selektiva ogräsmedel enligt MCPA-tråden kommer inte fungera.

Jag skulle ta en liten smal handspade och grävt upp tuvorna. Sedan kastat i lite gräsfrön blandat i toppdress i och runt hålet. Även om det är hundratals tuvor så är insatsen relativt liten om problemet kan lösas på det viset. Det är värre med t.ex vitgröe som fröar av sig i oändlighet och kräver insatser liknande denna år efter år.

Det var svårt att bedömma vilket gräsogräs som är på bilden. Stråna ser lite för tunna ut för att vara kvickrot. Kan du se om du kan artbestämma den enligt följande länk? https://www.cropscience.bayer.se/sv-SE/Bayer-Agro-Services/Bayer-Agro-Tools/Grasogras.aspx. Den mörkgröna färgen på vecket på bladet påminner lite om vanligt engelskt rajgräs (vilket inte är ett ogräs).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.