Vi har precis påbörjat ett altanbyggge som sträcker sig från vår huvudentré till tomtgränsen som är vid en gata (ej normalt trafikerad men får användas vid flytt osv).

Trädäcket/altanen är i marknivå dvs under 0,5 m. Vi kommer därefter sätta en spaljé runt.

Min oro nu är om vi det kräver bygglov? Och om vi blir skyldiga att betala böter om någon granne anmäler oss? Vi bor i radhus och grannarna på den sida som altanen vätter mot är tillfrågade och har godkänt bygget muntligen.

Jag har läst att altan under 0,5 m inte faller in under bygglov alls och således heller inte behöver vara minst 4,5 m från tomtgränserna.

Men nu nojjar jag iallafall och undrar om någon kunnig kan förklara vad som gäller.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Däcket ska inte vara några problem, och inte spaljén heller om den är under 180cm hög. Det är ju en bra bild, så skicka den till kommunens bygglovskontor och fråga om du känner dig osäker så får du det svart på vitt.
 
Min kommun svarade på min fråga om däck och tomtgräns: Du kan däcka varende kvm av din tomt om du vill :)

Detta var iofs en tomt utanför plan - kanske kan det tänkas finnas en speciell begränsning i en stadsplan för ett visst område.

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.