Jag har en carport med förrådsdel där jag har ett "teknikrum" med inkommande vatten + filter och värmepump. Teknikrummet är uppvärmt till ca 10 grader på vintern. Från teknikrummet går det ett avlopp ut genom golvet (plattan) ner i marken och iväg över tomten ca 50 m till vägdiket. Röret mynnar ut längst nere i diket precis vid dikesbotten. Vårt vattenfilter backspolar vart 3:e till 4:e dag och skickar ut ca 70 liter vatten genom avloppet. Vattenfiltret backspolar med salt, så vattnet är mycket salthaltigt.

Hur blir det på vintern? Finns det risk att röret vid diket fryser igen så det blir stopp?

Enkel skiss som visar avloppsrör från teknikrum med golvsbrunn till ett dike, med frågan om frysrisk markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde jag hitta en annan lösning?
 
Staffans2000
Det skulle inte oroa mig iallafall.
 
Claes Sörmland
Det låter osannolikt eftersom det kommer ut en större mängd vatten som är plusgradigt i stöten.
 
Jag har något liknande och det har inte frusit ännu. Det som jag trodde skulle bli problem var den grunt liggande ledningen och det dåliga fallet, men har inte haft några problem på de ca. 7 år vi bott här.
 
  • Gilla
grimizz
  • Laddar…
Du får kanske hålla lite koll så att det inte blir vatten ståendes i diket i framtiden.
Fast å andra sidan kanske en stor del av vattnet då är saltvatten och det klarar sig ändå.
Edit: bättre hade förstås varit om röret kom ut några decimeter från dikesbotten.
 
Claes Sörmland
Avloppsledningar fryser sällan trots att de ligger grunt. Dels för att vattnet rör sig snabbare i ledningen än det hinner förlora energi och frysa och dels för att det under väldigt många förhållanden inte är särskilt djup tjäle alls. Upp till mellan-Sverige hör t ex djupare tjäle i lerjord eller vattenbemängd morän till ovanligheterna. I torr sand- och grusjord går tjälen djupare betydligt snabbare. Skottar man blir tjäldjupet under snöröjda ytor ofta rejält. Men droppande kranar och oregelbunden användning är kända riskfaktorer för isproppar i avloppsrören.

Om diket visar sig frysa vid utloppet så går det ju att lägga en dräneringsledning i det och fylla upp det till markytan så att det blir tjälskyddat där (glöm ej spolmöjlighet). Dessutom finns ju cellplastskivor som man lokalt kan lägga över för att minska tjäldjupet.
 
Det jag är mest orolig över är att det töar mycket under vintern under några dagar och då blir vatten stående i diket och över röret. Det innebär att en bit in i röret också blir vattenfyllt. Sen när det blir kallt igen fryser det i diket och upp i röret?

Funderade på om man ska göra en stenkista innan diket och ett bräddavlopp från kistan till diket. Eller är det onödigt jobb?

Diket är ett vägdike, så det går inte att fylla igen senare.

I det här avloppet kommer det bara vatten ca var 4:e dag. Så ingen konstant tillförsel av värme.
 
Redigerat:
Vad tror ni om den här lösningen istället?

Skiss av dräneringssystem med teknikrum, golvbrunn, stenkista, bräddavlopp och dike i blått och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bräddavloppet kommer ca 40 cm högre upp än inloppet till stenkistan. Stenkistans inspektionsrör och diket ligger dock ganska mycket lägre än golvbrunnen i teknikrummet. Om det blir fullt i stenkistan och i diket kommer även avloppsröret fyllas delvis med stående vatten. Men vattnet kommer pressas ut genom inspektionsänden och rinna över ut på marken innan det blir översvämning i teknikrummet.
 
Staffans2000
Jag tror att det tillverkas ett problem här. Din första idé kommer med all sannolikhet att fungera bra!
 
Är det ok att släppa ut sådant vatten orenat ? OBS inget påhopp av TS är bara undrande.
 
Claes Sörmland
Backspolningsvattnet utgör ingen risk för smittspridning och innehåller inget kväve och fosfor så det är i princip samma som dagvatten. De flesta kommuner löser det med att OK:a stenkista.

Det innehåller ju salt så man får hålla skyddsavstånd till dricksvattensbrunnar.
 
Om jag var du så skulle jag låta det vara som det är men ha lite koll på det när det är som kallast.
Om jag förstått det rätt så vet du ju inte om det fungerar eller ej?
Visar det sig att det inte fungerar skulle jag försöka få till en "stenkista" i direkt anslutning till diket.
 
Tack för alla inlägg!! Det blev en stenkista till slut. I bland är det skönt att ta till både hängslen och livrem för att, förhoppningsvis slippa tänka så mycket mer på det framöver. Har en spolbrunn halvvägs (ca 20 m) från teknikrummet och en till precis innan stenkistan.

Schematisk skiss över slutlösningen
Schematisk bild av avloppssystem med teknikrum, spolbrunnar, inspektion, stenkista och bräddavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.