Y
Tänk er en panel där dåtidens spikpistoler har slagit in alla spikat för djupt.
Ett elände att måla då det lätt blir färgdropp vid dessa hål.

Vore det inomhus kunde man ju använda latex eller spackel.

Men hur är det utomhus där temperaturer växlar drastiskt mer?
Rädd att det med tiden börjar krypa ut och spräcka fasadfärgen ovanpå.
 
R
Y Yrrol skrev:
Tänk er en panel där dåtidens spikpistoler har slagit in alla spikat för djupt.
Ett elände att måla då det lätt blir färgdropp vid dessa hål.

Vore det inomhus kunde man ju använda latex eller spackel.

Men hur är det utomhus där temperaturer växlar drastiskt mer?
Rädd att det med tiden börjar krypa ut och spräcka fasadfärgen ovanpå.
Köp utefog som är lite dyrare och för utomhusbruk... känns som ett överkomligt problem.
 
Vårt hus som byggdes år 2010, har träpanel som spikades med spikpistol.
Och den sköt in spikarna alldeles för djup precis som du säger, kanske 5 - 7 mm in under träytan.
Jag fyllde spikhålen med utefog från Jula, det gick väldigt snabbt och lätt.
Och det ser helt perfekt ut fortfarande, efter åtta år.
502150.jpg
 
R RapidSledge skrev:
[länk]


Som du ser så är den oljebaserad.
Jag använde just den här fogen för att foga springor när jag målade vår stomme till uterummet.
Kan tyvärr inte rekommendera den, kladdig att hålla på med och redan efter ett par år så har det mesta spruckit:(
Fogade runt golvskenorna men Sikaflex 291i också värdelös, tål inte solljus och har också spruckit.
Nu använder jag bara Tec7 till det mesta och hoppas att det håller bättre:)
 
Y
Trodde det skulle bli ett varningsrop att det är galet att foga hålen men kanske törs pröva trotsallt. Ser himla ledsamt ut med alla hål. Tog ett multiverktyg och knivblad och skar bort dropparna som blev första målningen, väldigt smidigt jämfört mot traditionell skrapa.

får klura lite vilken fog som är bäst, uppskattar era inlägg.
 
Y Yrrol skrev:
Trodde det skulle bli ett varningsrop att det är galet att foga hålen men kanske törs pröva trotsallt. Ser himla ledsamt ut med alla hål. Tog ett multiverktyg och knivblad och skar bort dropparna som blev första målningen, väldigt smidigt jämfört mot traditionell skrapa.

får klura lite vilken fog som är bäst, uppskattar era inlägg.
Vad kom du fram till?
 
Y
Jag fick aldrig testat det. Men frågat några färgbutiker som inte tvekar på att säga att det går bra att fylla spikhål med fog.

Snart släpps även en färg som fyller sprickor utan att rinna, men det var lite hemligt än. :)
 
Y Yrrol skrev:
Jag fick aldrig testat det. Men frågat några färgbutiker som inte tvekar på att säga att det går bra att fylla spikhål med fog.

Snart släpps även en färg som fyller sprickor utan att rinna, men det var lite hemligt än. :)

Kör alcros latex universal fog, den används även som fönsterkitt. All min panel på gavlarna va spruckna och ganska djupa dessutom. Tänkte testa lite och fylla alla sprickor med latex och spacklade ut med en japanspackel. Detta va 3 år sen och de ser fortfarande ut som nytt trä!

Tips är att dra ut de hårt med japanspackel så de inte blir ränder som syns genom färgen.

Mvh målaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.