Hickory skrev:
För vi får ändra vad vi vill i planlösningen och forma om som vi vill ha det...
Det vi tar bort/lägger till får vi igen eller får betala för såklart :)
Rör det sig om egnahemsierien eller deras andra hus?
 
Vårt hus blev klart i slutet av September & vi valde bort hela köket, vitvarorna, garderoberna, det var inga som helst problem. Att man inte skulle få välja bort köket verkar ju helsjukt.
 
Vi har byggt ett Sandhem och älskar huset som vi nu bott 1 år i.Vi valde bort utvändig målning,hela köket(blev IKEA-Tidaholm)och inredning i båda badrummen.Fick reda på av husförsäljaren hur mycket pengar det dras av direkt.Tror att köket gjorde -80´000:- för ett vitt HTH med vanliga vita maskiner.
Nu har vi som sagt Ekkök från IKEA och alu.maskiner (Cylinda)inkl.90 cm fläkt och 80 cm induktionshäll för ca 85`000:- alltså endast 5`000:- mer än Eksjöhus/HTH standard.Ett kap tycker jag!
Visst måste man kunna välja bort saker...
 
Just i fasen, vi valde bort badrumsinredningen vi också. :)
 
VI har kollat på ett Mellangården och det var då inga problem där att ändra. De i egnahem serien är väl inte ändringsbara just för att de är framtagna för att köpas rakt upp o ner. Eller har jag fel?
 
Hickory skrev:
VI har kollat på ett Mellangården och det var då inga problem där att ändra. De i egnahem serien är väl inte ändringsbara just för att de är framtagna för att köpas rakt upp o ner. Eller har jag fel?

Allt går att ändra eller ta bort förutom väggar och vissa fönster, men man kan naturligtvis göra upp om vad som helst med entreprenören. Vi bygger ett egnahemhus och har som jag skrivit i tidigare inlägg valt bort alla vitvaror i kök och tvätt, toalett, handfat dusch, hela köket, trappa, kamin, lampor och lamputtag m.m. Sedan har vi bytt till klinker på en del ställen och bytt ett litet fönster till stort (golv till tak). Med entreprenörn fixade vi sedan 100 mm extra isolering, spots i hall, vardagsum, badrum och kök, finare tapeter, Vi satte igen en dörr, öppnade en annan, bygger betydligt större kök, sätter i granitskiva i kök och allt annat vi köpt in. Med andra ord är begränsningarna formen på huset.
 
Ja, det blir ett samtal till VD - jag vill inte känna mig särbehandlad när man får veta att andra får völja bort även i egnahemsserien (som vi bygger). Känns bara så himla tråkigt - jag fick en bra känsla av säljaren i början, men det blir bara sämre med tiden.... SUCK!!
Spix skrev:
Allt går att ändra eller ta bort förutom väggar och vissa fönster, men man kan naturligtvis göra upp om vad som helst med entreprenören. Vi bygger ett egnahemhus och har som jag skrivit i tidigare inlägg valt bort alla vitvaror i kök och tvätt, toalett, handfat dusch, hela köket, trappa, kamin, lampor och lamputtag m.m. Sedan har vi bytt till klinker på en del ställen och bytt ett litet fönster till stort (golv till tak). Med entreprenörn fixade vi sedan 100 mm extra isolering, spots i hall, vardagsum, badrum och kök, finare tapeter, Vi satte igen en dörr, öppnade en annan, bygger betydligt större kök, sätter i granitskiva i kök och allt annat vi köpt in. Med andra ord är begränsningarna formen på huset.
 
Ja man tycker ju inte att de skall vara nån skillnad...så kör på bara de skall ju vara glada att de får sälja ju...
En försäljare vi varit i kontakt med ang hus känns så arrogant och lägger sina egna åsikter i hela tiden, det är snyggt, det är fult, det skulle inte jag vill ha bla bla bla....
 
Man undrar vad de får för provision på vad de säljer..... Jag blir bara så irriterad att när man gör sin "livs stora affär" så svartas det av en gniden säljare som "kör sitt race". Det som är så bra med detta forum är att man får idéer och tips på hur man skall gå till väga när man hamnat i denna sits, ellerhur? Och att det inte blir den bästa reklamen för husleverantören - det bjuder man på.... ;D

Hickory skrev:
Ja man tycker ju inte att de skall vara nån skillnad...så kör på bara de skall ju vara glada att de får sälja ju...
En försäljare vi varit i kontakt med ang hus känns så arrogant och lägger sina egna åsikter i hela tiden, det är snyggt, det är fult, det skulle inte jag vill ha bla bla bla....
 
Eksjöhus säljer ju som de flesta andra husföretag en byggsats, och vad jag har hört kan man få det stomrest, så hur man inte ska få välja bort förstår jag inte.

Jag kan tänka mig två undantag.
1. Ni har köpt en totalentreprenad. Eksjöhus är då entreprenören vilket innebär att de kan tacka nej till att byta ut eller sätta in nya saker. Ni borde dock ändå få välja bort saker om ni inte ersätter dem innan huset är klart.

2. Säljaren äger marken och bygger huset och det är inte erat förrän det är klart.
 
Nej, vi bygger inte med totalentreprenad samt att vi ägde tomten innan vi valde husleverantör. Nej, vi får väl se vad VD säger....

Spix skrev:
Eksjöhus säljer ju som de flesta andra husföretag en byggsats, och vad jag har hört kan man få det stomrest, så hur man inte ska få välja bort förstår jag inte.

Jag kan tänka mig två undantag.
1. Ni har köpt en totalentreprenad. Eksjöhus är då entreprenören vilket innebär att de kan tacka nej till att byta ut eller sätta in nya saker. Ni borde dock ändå få välja bort saker om ni inte ersätter dem innan huset är klart.

2. Säljaren äger marken och bygger huset och det är inte erat förrän det är klart.
 
Krumeluren skrev:
Kanske har att göra med att Eksjöhus både har fast anställda säljare (på sina större orter) och mer löst knutna "agenter". Gissningsvis är agenterna i högre grad styrda av provision på det totala försäljningspriset och därför mindre villiga att gå miste om något... ;)
Visst kan det vara så men det finns också försäljare som har svårt att vara flexibla, bl.a. för att dom inte är så insatta, kanske dom har jobbat med något annat företag där man inte fått ändra något eller kanske är helt nya i branchen.

De flesta tomter idag är inte "skräddarsydda" för drömhuset och därför bör man kunna ändra på huset som man skall leva med. Vårt stora tillbyggnad kommer att bli ett Vittjärvshus just för att vi får vara med och bestämma och ändra.
 
Svårt att prut på det som hustillverkaren köper in utifrån och skickar med. Det dom gör själva är det däremot lättare att pruta på....
 
cast skrev:
Nej, vi bygger inte med totalentreprenad samt att vi ägde tomten innan vi valde husleverantör. Nej, vi får väl se vad VD säger....

Hur gick det?
 
Andra saker som tillkommer (för oss i alla fall...) förrutom det som redan nämnts och andra yttre kostnader som inte ankommer Eksjöhus (trädgård, gångar, ev staket etc)

Kostnad för kakel/klinker som överstiger 250 kr/m2
Extra elarbeten (infällda spotlights, lampor i taklivet exempelvis)
Trappor utvändigt

Panel i innertak kostade oss ca 180 kr/m2

/Joel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.