Idag tänkte jag att vi ska testa hur mycket vi kan om begreppen som målare svänger sig med. Testa dina kunskaper med 10 blandade målarfrågor:

Quiz: Vad pratar målaren om? https://www.byggahus.se/quiz/143-vad-pratar-malaren-om

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Ytterdel av gult hus med grön dörr, fönster och vit omfattning under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på ett gult hus, så här inför påsken.
 
9 av 10. Hade 50/50 Ang pigmenten och svarade fel :oops:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
lopec
''Vad är ett namn för kulören Y65R?''
''Vad kallas kulören Y20R?''

Enligt vilken kollektion? inte kompletta NCS-kulörer, så finns ju väldigt många varianter på NCS XXXX-Y20R ?

Falu Rödfärg klassar ju sin traditionella färg som 'S 5040-Y80R' ?
 
8/10. Men så vet jag knappt vad en liter bensin kostar heller...
 
lopec lopec skrev:
''Vad är ett namn för kulören Y65R?''
''Vad kallas kulören Y20R?''

Enligt vilken kollektion? inte kompletta NCS-kulörer, så finns ju väldigt många varianter på NCS XXXX-Y20R ?

Falu Rödfärg klassar ju sin traditionella färg som 'S 5040-Y80R' ?
Nu har jag lagt till info på kulörerna med intervall. Jag är ledsen, du får ta quizet igen.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
hsd
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 285 personer (97%) av de 293 som gjort quizet
Jag borde ha blivit målare :p
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
S 1002-Y e inte vit kanske om man e färgblind. Den tillhör den gula färgskalan så grågul känns mer korrekt. N skalan e den neutrala gråskalan där S 0300-N e vit å S 9000-N e svart. Sen va där två frågor som va fel. Nr 6 va de angivet två kulörtoner vilket e fel, så saknas svarthet å kulörheten. Nr 10 vet ja i va som försöktes formuleras, men finns ingen kulörer med 2 kulörtoner i en NCS kod. Närmaste NCS på 10an e S 5040-Y80R
 
Redigerat:
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
lopec
Biffen87 Biffen87 skrev:
S 1002-Y e inte vit kanske om man e färgblind. Den tillhör den gula färgskalan så grågul känns mer korrekt. N skalan e den neutrala gråskalan där S 0300-N e vit å S 9000-N e svart. Sen va där två frågor som va fel. Nr 6 va de angivet två kulörtoner vilket e fel, så saknas svarthet å kulörheten. Nr 10 vet ja i va som försöktes formuleras, men finns ingen kulörer med 2 kulörtoner i en NCS kod. Närmaste NCS på 10an e S 5040-Y80R
Tack...Ungefär vad jag försökte få fram i mitt inlägg, men gav upp ;)
 
Är det inte fel i frågan om bindemedel i rödfärg? Man kokar ju mjölet och har sedan i linolja som jag antar står för härdningen? Vanligt stärkelseinnehållet är väl vattenlösligt?
 
Nej, det är inte linolja i klassisk slamfärg.
 
lopec
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte linolja i klassisk slamfärg.
Men i modern slamfärg då? Såväl Faluvapen som Falu rödfärg innehåller linolja...
 
Vitputsad fasad på tvåvåningshus med rött tegeltak, balkong och grönskande omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det för färg på fasaden?

Gul
Vit
Röd

(Bonusfråga) ;)
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Staffans2000
Limegrön
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Gräsch
 
lopec
Facade Beton eller liknande kanske.

Kulör? Njaeh, drar väl till med S 0505-G80Y
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.