Hej!
Jag har idag ett garage enligt bilden som är 6,5x10 meter. Det står idag på en gjuten platta från 60-talet utan avlopp/golvbrunn. En annan aspekt är att befintlig platta är låg i jämförelse mot övrig tomt så syllen ligger och drar fukt från gräsmatta i princip.
Jag har en fundering på att göra om hela detta garage, och samtidigt förlänga och bredda det något (se bifogad bild) och tänker om ni tror det är möjligt att spara befintlig platta?
Min tanke är då att riva hela garaget, såga upp plattan och lägga ner avloppsrör och golvbrunn som man då sen ansluter givetvis. Forma ny ram vid utbyggnad med L-element och forma förhöjning runt befintlig platta, sen gjuta ca 10cm på befintligt och vidare ut i ”utbyggnad”
Vad tror ni, är det hållbart rent konstruktionsmässigt att sammanbinda nytt och gammalt?
Med vänlig hälsning,
Per
Jag har idag ett garage enligt bilden som är 6,5x10 meter. Det står idag på en gjuten platta från 60-talet utan avlopp/golvbrunn. En annan aspekt är att befintlig platta är låg i jämförelse mot övrig tomt så syllen ligger och drar fukt från gräsmatta i princip.
Jag har en fundering på att göra om hela detta garage, och samtidigt förlänga och bredda det något (se bifogad bild) och tänker om ni tror det är möjligt att spara befintlig platta?
Min tanke är då att riva hela garaget, såga upp plattan och lägga ner avloppsrör och golvbrunn som man då sen ansluter givetvis. Forma ny ram vid utbyggnad med L-element och forma förhöjning runt befintlig platta, sen gjuta ca 10cm på befintligt och vidare ut i ”utbyggnad”
Vad tror ni, är det hållbart rent konstruktionsmässigt att sammanbinda nytt och gammalt?
Med vänlig hälsning,
Per
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Det va en på mitt jobb som rev sitt garage för att bygga ett nytt i samma storlek på samma plats. Då kom en granne fram och sa stopp här får du inte bygga..grannen hade nämnligen upptäckt den trevliga utsikten och kommunen höll med..
Hur mycket ska du i.s.f. gjuta på den gamla plattan? Ska du ändå spåra för avlopp, bila för brunnar o.s.v. så kanske det ändå är lättare att såga upp hela plattan och skicka bort den. Blir i varje fall betydligt bättre om inte annat.
Får läsa lite om pågjutning då Självklart ska bygglov sökas innan något påbörjas. Tanken var att gjuta på ca 10cm vilket krävs för att plattan ska ha ”normal” höjd sett till omgivningen. Skulle ändå påstå att såga upp ränna för avlopp och brunn är en småsak motför att ta bort hela alltihop
Tackar för era svar! Har ni eller någon annan mer input så får ni gärna skriva det!
Med vänlig hälsning,
Per
Tackar för era svar! Har ni eller någon annan mer input så får ni gärna skriva det!
Med vänlig hälsning,
Per
Det var bara en tanke. Sågar man upp hela plattan i bitar på 2x3.25 krävs inte många snitt och är inga problem att frakta bort. Snitten gör du själv på några timmar. Om inte plattan är tjockare än jag tror, men jag hade gissat på 90-110mm?H Hellström89 skrev:Får läsa lite om pågjutning då Självklart ska bygglov sökas innan något påbörjas. Tanken var att gjuta på ca 10cm vilket krävs för att plattan ska ha ”normal” höjd sett till omgivningen. Skulle ändå påstå att såga upp ränna för avlopp och brunn är en småsak motför att ta bort hela alltihop
Tackar för era svar! Har ni eller någon annan mer input så får ni gärna skriva det!
Med vänlig hälsning,
Per
Var mest för att lyfta det, kanske inte är någonting som du annars tänkt på.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 871 inlägg
Vad skulle bli bättre att ta bort gamla plattan?
Med en 10 cm ny platta behövs ingen vidhäftning.
Men se till att det är ordentligt paddat utanför den gamla plattan.
Protte
Med en 10 cm ny platta behövs ingen vidhäftning.
Men se till att det är ordentligt paddat utanför den gamla plattan.
Protte
Hade den gamla plattan varit 10-15 eller rentutav ny, så har du rätt i sak.prototypen skrev:
Problemet nu är att plattan är närmare 60 år.
Att gjuta på den gamla plattan är troligen en större risk än att göra iordning marken "utanför" men att inte padda.
Jag skulle absolut ta bort gamla plattan.
På 50-talet gjöt man armerade konstruktioner med K20. Det är en svag och porös betong som karbonatiserar och förstörs snabbare än nutida K30. Som underlag använde man oftast finsand eller morän som inte dränerar särskill bra. Naturligtvis brukar golvet vara oisolerat. Eftersom fukt alltid kryper upp genom golvet brukar det vara svårt att få någon golvfärg att sitta kvar och det sparar en del värme att ha isolering. .
Skulle du bygga nytt i samma storlek och inte behöva kapa upp för rördragningar skulle det vara mycket frestande att bara mura på ett par varv leca runtom som stenfot och acceptera 50-talsgolvets svagheter i utbyte mot nästan obefintlig grundningskostnad. Jag skulle försöka återanvända plattan i så fall.
Nu måste du ändå grunda för tillbyggnader och gjuta en massa betong och kapa sönder gamla betongen. Då tycker jag att du skall passa på att byta ut hela plattan nu när du har chansen.
Tänk på att du behöver ha minst 30 cm betong eller leca på höjden mellan markyta och syll om träväggen skall hålla.
På 50-talet gjöt man armerade konstruktioner med K20. Det är en svag och porös betong som karbonatiserar och förstörs snabbare än nutida K30. Som underlag använde man oftast finsand eller morän som inte dränerar särskill bra. Naturligtvis brukar golvet vara oisolerat. Eftersom fukt alltid kryper upp genom golvet brukar det vara svårt att få någon golvfärg att sitta kvar och det sparar en del värme att ha isolering. .
Skulle du bygga nytt i samma storlek och inte behöva kapa upp för rördragningar skulle det vara mycket frestande att bara mura på ett par varv leca runtom som stenfot och acceptera 50-talsgolvets svagheter i utbyte mot nästan obefintlig grundningskostnad. Jag skulle försöka återanvända plattan i så fall.
Nu måste du ändå grunda för tillbyggnader och gjuta en massa betong och kapa sönder gamla betongen. Då tycker jag att du skall passa på att byta ut hela plattan nu när du har chansen.
Tänk på att du behöver ha minst 30 cm betong eller leca på höjden mellan markyta och syll om träväggen skall hålla.
Bila bort skiten.
Det är inte självklart att det är en "platta", gjuten på något underlag med kvalité. Det kan likagärna vara uthälld betongklick, hjälpligt armerad ovanpå lite tilljämnad lera.
Sen tror jag kommunen har synpunkter på golvbrunn i garage, men jag har inga direkta kunskaper i ämnet.
Det är inte självklart att det är en "platta", gjuten på något underlag med kvalité. Det kan likagärna vara uthälld betongklick, hjälpligt armerad ovanpå lite tilljämnad lera.
Sen tror jag kommunen har synpunkter på golvbrunn i garage, men jag har inga direkta kunskaper i ämnet.
Håller med.
Riv bort gamla plattan.
Pga. In med isolering och/eller bergkross.
(Fukt o värme)
Inte helt enkelt att gjuta ihop utan risken att nått tråkigt händer.
Om du ska ha in en grävare, kolla om inte han har en hammare att slå sönder plattan med.
//AA
Riv bort gamla plattan.
Pga. In med isolering och/eller bergkross.
(Fukt o värme)
Inte helt enkelt att gjuta ihop utan risken att nått tråkigt händer.
Om du ska ha in en grävare, kolla om inte han har en hammare att slå sönder plattan med.
//AA
Liknande trådar
-
Gjuta platta på gammal stenläggning?
Grund & Markarbeten -
Gjuta in gammal golvvärme?
Grund & Markarbeten -
Gjuta ny betongplatta innanför gammal källarvägg, hur nära väggen ska alla rör dras upp?
Grund & Markarbeten -
Gjuta betong platt invändigt efter gammal torpargrund.
Grund & Markarbeten -
Gjuta mellanbjälklag över gammal trappgenomföring
Utbyggnad och tillbyggnad