C
Off-topic, men jag såg att byggahus.se också verkar "drabbats" av försäljningen av SE-direkt till Loopia.
Loopia har ganska omgående kört igång med ett skamlöst försök att blåsa de f.d. SE-direkt-kunderna genom att ensidigt teckna upp dem på olika "Domänpaket".

Första fakturan har nu landat hos mig, och det framgår ingenstans, förutom på Loopias hemsida, att det handlar om ett frivilligt erbjudande. Deras kundtjänst påstår felaktigt att paketet är nödvändigt för att mail och webbsida skall fungera och de har till och med ackompanjerat sitt "erbjudande" med ett mejlutskick där de påminna om att de skickat ut en faktura, och bl.a. skriver:
För att minimera risken att fakturan ej har kommit fram och därmed riskera att dina tjänster slutar fungerar skickar vi även denna fakturanotis. Notera att detta inte är en påminnelse.
Ett väldigt skamlöst och förmodligen extremt framgångsrikt sätt att maskera sitt erbjudande på med andra ord.

Ironiskt sett misstänker jag att merparten av SE-direkts kunder var kunder där just för att slippa denna typ av oseriösa och trasslande aktörer. De var ju inte direkt det billigaste alternativet.

Frågan är - vilken registrar skall man flytta sina se-domäner till nu?
Kollar man IIS:s lista så är ju Loopia trots detta en av de mer välrenommerade aktörerna. Idel skumma källarfirmor, "brand management"-företag som förmodligen endast hanterar domäner som en del av en helhetslösning, och olika webbhotell som nog helst vill sälja sina olika kringtjänster.

Behöver någon som erbjuder enbart registerhållning, DNSSEC och faktura med betalning till Bank/Plusgiro.
 
Redigerat:
Jag har använt space2u för mina domäner i drygt 15 år utan några problem.
Har även deras mailtjänst för en av domänerna eftersom jag tröttande på att administrera min egen mailserver och hålla den tillräckligt uppdaterad. I övrigt använder jag bara domänregister-/DNS-tjänsterna.
 
C
useless useless skrev:
Jag har använt space2u för mina domäner i drygt 15 år utan några problem.
OK. Tyvärr blir man ju inte direkt imponerad av deras presentation...
Länken från IIS återförsäljarlista pekar på en icke-existerande sida, ingen detaljerad info om deras erbjudande, ingenstans står det hur man blir kund, hänvisningar till avtal som inte går att hitta, massa hänvisningar till Binero i deras FAQ (trodde det var en konkurrent?), osv. :(
 
harry73
Jag har binero och älskar deras kundtjänst som löser bra mycket mer problem än de behöver. Jag har deras webhotell men man kan också ha en domän utan något extra
 
Använder Namecheap.
 
C cpalm skrev:
OK. Tyvärr blir man ju inte direkt imponerad av deras presentation...
Länken från IIS återförsäljarlista pekar på en icke-existerande sida, ingen detaljerad info om deras erbjudande, ingenstans står det hur man blir kund, hänvisningar till avtal som inte går att hitta, massa hänvisningar till Binero i deras FAQ (trodde det var en konkurrent?), osv. :(
Har du kollat på rätt sida?
 
  • Skärmdump av webbplats för webbhotell med olika hostingpaket och priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Jag har länge kört one.com :)
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
När jag jag inläggsrubriken tänkte jag först tipsa om loopia, men jag inser att det nog inte är ett tips TS vill veta av :crysmile:. Synd att loopia börjat med sådana fula knep, har varit nöjd med dem annars.
 
Jag kör Loopia för allt som har med domäner att göra. Inga problem med just den biten de senaste 15 åren. Loopia är väldigt smidigt när man skall trixa, t.ex. dynamisk DNS på egen domän. De är också snabba att implementera ny teknik som IPv6, DNSSEC, DMARC m.fl. Rekommenderar Loopia i alla lägen.
 
Mikael_L
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har länge kört one.com :)
Om man registrerar en domän via one.com, äger man domännamnet sen och kan flytta det var man vill?
 
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man registrerar en domän via one.com, äger man domännamnet sen och kan flytta det var man vill?
Jag har inte tänkt på att kolla detta tidigare, men har nog antagit det och tydligen är det så :)


Skärmdump av diskussionsforum med text om att äga och flytta en domän till annat webbhotell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag har binero och älskar deras kundtjänst som löser bra mycket mer problem än de behöver. Jag har deras webhotell men man kan också ha en domän utan något extra
Har också haft Binero i säkert 10 år utan något strul. Har bara domänerna registerade där men det har fungerat fint.
 
Har också one.com och det bara fungerar.
 
T tompaah7503 skrev:
Har också haft Binero i säkert 10 år utan något strul. Har bara domänerna registerade där men det har fungerat fint.
Jag har också Binero. Är väldigt nöjd med dem och tycker som harry73 att de har utmärkt support. Jag använder också deras webbhotell, men det går som sagt att bara registrera domänen.
 
C
Väcker denna tråd till liv igen då det nu börjat droppa in fakturor för "Loppia DNS" från Loppia (mitt nya namn på detta företag).

Fick svaret "oj oj oj, det måste blivit något fel i vårt system" när jag frågade vad detta var för något.
Men jag har fått samma faktura för flera konton, så det är knappast någon isolerad grej.

Så se upp ni som har Loppia och endast vill att de skall sköta registerhållningen och inget annat.

Angående trådens ämne så kom jag i mina efterforskningar fram till att det är Frobbit! som gäller om man vill ha en svensk registrar som inte tänker på pengar i första hand.
https://frobbit.se/om/

Passar också på att länka till en (inte helt färsk) Computer Sweden-artikel i ämnet:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.724019/ilska-loopia-kunder-bluffakturor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.