Vi är på G att börja renovera vårt gamla hus, byggt nånstans vid 1900-talets början (oklart).
Huset är på 2 våningar, sadeltak med plåt och fasad består av masonit. Huset har en timmerstomme (förutom en utbyggd hall/trapphus). Det finns en utgrävd källare - och övrigt är det krypgrund.
Det är tämligen dåligt isolerat, vindsbjälklagret är isolerat med spån och väggarna saknar isolering (finns gammal tjärpapp eller liknande som vindpapp). En hel del (typ all) värme läcker upp till kallvinden...
Huset står längs norrlandskusten, nära havet.
Av vad vi kan se så har huset nog klarat sig rätt bra, ingen dålig lukt eller spår av mögel eller liknande...

Nu till frågan - hur ska jag tänka med isoleringen av taket? Hur har ni gjort? Hur skulle ni göra?
Vi kommer fortsatt ha isoleringen i vindsbjälklagret - men valet av material och teknik blir jag inte riktigt klok på. Ska vi köra på typ stenull och ångspärr? Eller använda ex ekofiber/cellulosabaserad isolering och vindduk?
Det finns nu en lucka upp till kallvinden från vån 2 inomhus - hur ska vi göra med den sett till att använda ångspärr? Hur ska vi göra med ventilationen och luftspalt?
Eller??

Min gamla far kommer bistå med arbete, och han har jobbat som snickare i över 50 år, men gick i pension för ett par år sedan. Ska vi köra på hans kunskap, eller? (Kanske konstig fråga - men han såg helt frågande ut när jag berättade vad jag läst ex på byggnadsvard.se osv) Han hade aldrig sett en isolerskiva med cellulosabaserat material - och än mindre funderat på om materialet är hygroskopiskt eller inte...

Fasade kommer vi byta utan att tilläggsisolera något, men sätta upp vindpapp så det iaf inte blåser rakt genom huset.
 
Problemet är ju att om man förbättrar isoleringen i vindsbjälklaget så blir vinden kallare, vilket resulterar i att RH ökar. Så en vind som klarat sig utan problem pga värmeläckage tidigare kan bli en fuktskadad vind efteråt.
Antar att ni inte mätt RH & temp på den befintliga vinden?
Isf hade man kunnat följa fukt-/tempkurvor och se vid vilken temp som fuktproblem kommer att uppstå, och försökt anpassa isoleringen efter det.
Oavsett så är det nog inte fel att göra det fortsättningsvis. Då hinner ni åtgärda i tid om det skulle uppstå problem efter ändringen.

Om ni tänker göra en ordentlig förbättring av isoleringen så bör ni definitivt ångbromsa, eller spärra. Hygroskopiska mtrl kan bara hantera mkt kortvariga fuktöverskott. Sedan tar de skada, vilket alla vindar och grunder med fuktproblem visar.
Vindsluckan måste oavsett tätas.

All isolering måste vindskyddas (runt om/alla sidor). Utom då klassisk sågspånsisolering. (Appropå vindduk)
 
Hampa och vindpapp är min melodi. Tills motsatsen är bevisad.

Ganska billigt samt trevligt att jobba med naturprodukt.
Detta räckte som motivering för mej, tabeller med lambdavärden la jag åt sidan.
 
Du får gärna berätta mer om hampan...
 
Hampaull isolering mellan takstolar i vindsvåning, täckt med svart vindpapp och träbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hampa isolering mellan takstolar med vindpapp och träläkter på en vindsvåning under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ville isolera med nåt annat än glasull eller liknande och sneglade på olika ekoullscellulosalösullskoncept. Ofta firmor som vill sälja in dyra membran och relativt dyr isolering.

Fick då höra om hampa.

Hampan delas i ull och skävor. Skävor är hack av växten, duger även bra som stallströ.

Jag är mitt uppe i isolering av min vindsvåning och har stoppat i hampa mellan mina takstolar o sen klätt med vindpapp o brädor. Nu ska ju jag göra ett rum...

Har läst o sett en del som istället isolerat med hampaull som liknar lindrev som man på enklast sätt lägger mellan takstolarna och binder upp med ståltråd eller annan tråd.

Det finns väl många sätt men ibland vill man bara inte göra som alla andra.
 
Tack för svar.

Nu kommer fler funderingar, och är inte riktigt säker på vad jag eg frågar efter.
Men, huset har en timmerstomme - och nu har vi börjat att fundera på att ta bort masoniten o den eventuella masonit-skivs-isolering på ca 1 cm som är spikat direkt på timmerstommen...och om timmerstommen är ok måla den och ja...göra inget mer med fasaden. Dvs ingen ny brädfodring/tilläggsisolering.
Någon därute som har tankar runt det? Erfarenhet?

Huset är som sagt dåligt isolerat nu, och jag tänker att det vi tar bort inte isolerar nämnvärt...så huset blir inte kallare än vad det är nu. Eller!?
 
Det som kan hända är att vinden tränger längre in i stommen så att ni ökar erat värmebehov.

Angående vinden så går det att isolera taket i samband med omläggning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.