J
Hej
har percis gipsat taket och skulle ta ut hålet för dosan. Mäter enligt anteckningarna och märker att hålet hamnar en meter ifrån centrum ! Misstänker att anteckningen är felaktig. Det är inte så konstigt eftersom jag har oftast otur. Men lite tur i otur har jag den här gången eftersom ovanför taket ligger kallvinden vilket jag kan lokalisera dosan uppifrån. MEN, det ligger plast/ångspärr häftad mot takstolarna och dosan är monterad förstås under plasten. Jag vill helst inte riva i plasten för att borra eller sitta i dosan en magnet eller nåt liknande.
Hur göra för att markera dosan uppifrån utan att riva i plasten ?
 
Har du plasten på ovansidan av isoleringen så ska du ta bort den. Är den bara ovanför dosan så gör ett hål genom plasten och dosan, sedan kan du ju tejpa igen hålet. Eftersom dosan ska flyta jämt med undersida takskiva så borde det vara en "bulle" på skivan där dosan sitter och då brukar man kunna hitta den från "skivsidan".
 
J
E elmont skrev:
Har du plasten på ovansidan av isoleringen så ska du ta bort den. Är den bara ovanför dosan så gör ett hål genom plasten och dosan, sedan kan du ju tejpa igen hålet. Eftersom dosan ska flyta jämt med undersida takskiva så borde det vara en "bulle" på skivan där dosan sitter och då brukar man kunna hitta den från "skivsidan".
Plasten är bara ovanför dosan. Isoleringen ligger på plasten. Från skivsidan ser jag ingen bulle. Det är platt och eftersom jag hade färg över då har jag målat 4 gånger med takfärg. Det syns ingenskillnad nånstans.
Om jag borrar ett litet hål som på bilden på ena sidan, hur ska jag centrera hålsågen ? eller jag kanske ska borra två hål mitte mot varann ?

Enkel illustration av en dosa med fyra fästpunkter och ett litet rött hål på sidan.
 
Borra med en lång smal borr rakt ner genom mitten av dosan så blir det centrum för hålsågen. Sen limmar du igen hålet i dosans rygg och tejpar igen plasten
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
J
Borrade ner från kallvinden runt dosan. Kom ner och såg att anteckningen var rätt !.
Dosan är inte centrerad utan hamnar ca 30 cm bort från centrum.
Rummet är 320 cm lång och centrum blir 160 cm, jämfört med nuvarande 130 cm.
Jag har funderat mycket varför elektriker har satt dosan just där. Men kommer inte fram till ett vettig förklaring.
Det finns inga reglar i vägen. Tänkte placeringen kanske beror på positionen för fönster och dörr eller skåp. Men kommer inte fram till nåt.
Ni som är elektriker, vad tycker ni om det?
Är det en måndagsexemplar eller finns det nån anledning till att dosan är inte symetrisk placerad?
Bifogar bilder::


Takdosan är placerad till vänster om rummets centrum ovanför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med ocentrerad eldosa i ett vitt rum med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av ett rum med vitmålade väggar och en stående golvlampa, takdosan är synlig och ej centrerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk dosa på taket i ett tomt rum ocentrerat i förhållandet till golvlampa och rummets layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med elektrisk dosa som inte är centrerad i rummet, intill ett fönster och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takdosan är placerad till vänster om rummets centrum med synliga ledningar, nära en garderob och dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Mera bilder


Hörn av ett rum med vitmålade väggar, tak och brandvarnare, samt ett fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Osuav inomhusbild av ett rumstak med en liten fläck och suddig kontur av ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit takyta med en synlig takplatta och kant av en vit hylla i ena hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med rökdetektor och del av dörrkarm, enfärgad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad innertak med spotlights och en synlig del av en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt rumstak med eluttag och del av hängande lampskärm i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoverat rum med vitmålade väggar och tak samt ett öppet takfönster och en eluttag på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många dosbilder blir det;)
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Många dosbilder blir det;)
Jaha, var det därför han satt det på sidan om :) så att jag tar många bilder på dosan.
Det är oxå en förklaring.!
En kompis säger, eftersom det finns ett fönster på höger sida då ska lampan hamna på vänster sida för ljusetsskull.
 
Vart man sätter takdosan "beror på" för det är flera olika parametrar som man kan välja. Och det som till siste avgör är ju vart det GÅR att sätta dosan för ofta sitter det regla/bärverk som begränsar möjligheten att sätta dosan där man vill. Snickare har i allmänhet ingen som helst förståelse för problemet.
 
J
E elmont skrev:
Vart man sätter takdosan "beror på" för det är flera olika parametrar som man kan välja. Och det som till siste avgör är ju vart det GÅR att sätta dosan för ofta sitter det regla/bärverk som begränsar möjligheten att sätta dosan där man vill. Snickare har i allmänhet ingen som helst förståelse för problemet.
Det är mycket möjligt att nåt var i vägen. Men när jag öppnade taket hittade jag inga förhinder att flytta på sladdarna när jag la glesläkter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.