Hej!

Jag har läst runt lite i trådarna här gällande asbest. Jag och min sambo har börjat riva ut övervåningen i huset, på hela golvet ligger en gammal heltäckningsmatta. Denna river vi ut utan något skydd och till en början i dålig ventilation då jag själv kommer på att det är nog asbest i limmet som håller fast mattan. Det har ju givetvis dammat en del och skadan är redan gjord då vi båda saknat skyddsutrustning. Vad jag undrar är hur ska jag gå vidare nu, ett prov ska skickas men bör jag våttorka hela huset eller bör en firma göra det? Ni med erfarenhet, asbest är väldigt allvarligt men är denna graden av exponering så pass allvarlig att man bör vara orolig?

P. S läst många inlägg men lättare att själv förklara sin situation.

Mvh
Henrik
 
Skyddsutrustning i minst en mask bör användas oavsett om det är asbest eller inte.
Riv ut försiktigt är det svartlim låt det ligga ni ska väll lägga nytt golv.
Städa sen ordentligt våttorka.
Vad hade ni tänk en firma ska göra bättre än ni själva?

Ett tillägg röker nån av er, sluta på engång
 
Ja Mask blir det definitivt nu! Dock så har limmet varit i grön/grå färg, men ska ändå skicka ett prov för att få det bekräftat. Förlåt jag var lite otydlig, vi har även rör som kommit fram där det har funnits delar av isolering som frigjorts och förmodkigen har asbest i sig, det var vad jag funderade på om en firma skulle få se över.
Ingen av oss röker.
 
Hur gammalt är huset? Det bör ju påpekas att det inte är asbest i allt även om det låter så ibland.
 
Huset är byggt 1930-33, mattan tror jag är inlagd långt senare, kan försöka luska ut när men spontant skulle jag gissa 60/70tal av utseendet att döma. Rörens isolering var en hantverkare som påstod att det var asbest i.
 
Ok, ja är det så gammalt så finns det ju fog för misstankar iallafall. Tänkte mest om det var en heltäckningsmatta från -89 eller nåt sånt....Finns dom som oroar sig då också.
 
Dessvärre är det lite äldre än så. När man våttorkar ytorna, de fibrerna som inte följer med typ trasantpappret, frigörs inte de när vattnet torkar sen? Det blir väl ingen 100% lösning antar jag?
 
Ofta är det själva kröckarna i rörisoleringen som innehåller asbest men ett prov är alltid bästa sättet att få reda på om det finns asbest. Asbest slutades användas i produkter 1982 (iallafall lagligt) och finns tyvärr i många olika produkter t.ex mattlim, elkablar mm. En firma har fördelen att de är rätt utbildade och har bra verktyg för att genomföra de åtgärder som gäller. Annars om du vill fortsätta själv så bör du plasta in och stänga in det utrymmet som ska saneras. Helst med undertryck med en damfälla.
Det bör finnas en luftsluss för in och utgång där ni kan klä av er skyddskläder och torka av er innan ni går ut i frisk miljö.
Heltäckande skyddsklädsel och heltäckande filtermask med mekanisk tillluft, p3 filter. Tänk på att du måste vara slätrakad i ansiktet för att filterklassen ska gälla. Arbete får inte vara för fysiskt tungt då bör du ha tryckluftmatad andningssystem istället.
När arbetet är slutfört ska rummet dammsugas av en dammsugare med rätt filter och rummet ska våttorkas.

Jag tycker att om ni har ekonomisk möjlighet absolut se till att bli av med problemet istället för att täcka över det om det nu finns asbest i golvlimmet. Annars kommer ni bara att gå runt och fundera på det. Asbestfibrer är otroligt lättflyktiga men "säkra" så länge materialet är helt.
 
Jag vill bara vara säker på att jag hängde med, krökarna på rören,Dvs i ex 90 gradersvinkeln av ett rör?
Tack för ett utförligt svar!
Det är just den ekonomiska faktorn som spelar in givetvis men jag håller med, hellre ordentligt ordnat än att man bygger över och skjuter på problemet. Säg där det finns ca 6m rör totalt samt ca 40 kvm däe all matta är borta men behöver saneras pga damm. Vad tror ni den notan kan gå på?
 
Det var precis det jag menade med krökar. Vad notan kan hamna på får någon annan svara på. Jag har bara genom mitt yrke fått läsa på vad som gäller med asbest och kan tyvärr inte svara på vad en sanering kostar. Borde finnas företag som ger gratis offert. Det finns gott om läsning på internet bland annat arbetsmiljöverket har jättebra info
 
  • Gilla
HankLima
  • Laddar…
Användes verkligen asbest i lim till heltäckningsmattor? Där lär knappast behövas någon armering.
 
Magnus E K
Dessvärre användes det till massor av saker där det känns helt onödigt. Om limmet är svart till färgen och från 1976 eller tidigare är det troligtvis asbest i det.
 
Hand håller i en skiva med rester av orange mattlim, spikad på ett trägolv med mattan delvis bortdragen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprullad mattkant med orange trådar på en brun skiva, spikdetaljer synliga, gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vågar som sagt inte svara på året det lades in men här ser ni bild på skivan under som mattan är limmad på, inget svart lim iaf. Vi har så långt det gått bara dragit upp skivorna som suttit spikade i trägolvet under. Grr bilderna någon vägledning?
 
3 36.an skrev:
Det var precis det jag menade med krökar. Vad notan kan hamna på får någon annan svara på. Jag har bara genom mitt yrke fått läsa på vad som gäller med asbest och kan tyvärr inte svara på vad en sanering kostar. Borde finnas företag som ger gratis offert. Det finns gott om läsning på internet bland annat arbetsmiljöverket har jättebra info

Tack 36an, ska höra mig för, kännedom jag inte gjort annat än googlat nun :)
 
H HankLima skrev:
Jag vågar som sagt inte svara på året det lades in men här ser ni bild på skivan under som mattan är limmad på, inget svart lim iaf.
Ser inte ut som asbest, men man kan ju inte vara säker förr än man har skickat in ett prov...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.