Jag skall montera in en FTX i ett förråds rum.
Rören skall gå till angränsande rum via pannrummet, det skall monteras 3st 160mm spirorör, jag tänkte ta bort en del av överstycket över en gammal dörrpost, väggarna är i blåbetong (hus byggt 1971), den del som jag tänkt ta bort är 500 mm bred 180mm hög tjocklek på vägg ca 140mm. har denna del någon bärande funktion, det är betongbjälklag, alternativ att ta bort en del är att i väggen bredvid borra 3st 160mm hål.
 
  • Avvägning för att montera FTX-vädringsrör i förråd, markerad del av betongvägg över dörrpost för eventuell borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste den till varje pris sitta just där?

Jag skulle alla dagar i veckan satsa på hål snarare än att ta bort. Givetvis efter att ha kollat om det är bärande (ganska stor risk att det är det tror jag, men det går inte att avgöra från bilden).
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M martin@bygg skrev:
alternativ att ta bort en del är att i väggen bredvid borra 3st 160mm hål.
Först måste du ta reda på om det är bärande balk/överstycke. För att veta det behövs mer info, för att veta det är konstruktionsritningar bästa sättet.

Om du borrar 3x160mm av totalt 180mm höjd finns det ingen bärighet kvar så då kan du lika gärna ta bort det helt. Om det inte är bärande som sagt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Är väggen bara murad så är det antagligen inget bärande på det viset men rimligen syns det väl om det är gjutet före eller efter murning?
 
Svårt att se på bild men det kan ju faktiskt vara så att det är en gjuten balk lokalt över öppningen.
 
Det bästa är att ta fram armeringsritningen för valvet. Utan den går det inte att avgöra vad som är lämpligt.
 
Tack för alla svar. Här kommer lite mer info.

Det är en blåbetong balk över dörren, den är fribärande det finns en glipa mellan överstyck på karm och balken.

Vi har tidigare tagit håll för vattenrör , och inte stött på någon aremering.

Min fundering är om den har någon som helst bärande funktion,

I och med att balken endast är 180mm hög blir jag tvungen att ta bort en del av balken alt hela balken, kommer detta att påverka stabiliteten I väggarna bredvid
Jag måste även ta upp ytterligare ett hål på 160mm för tillluftkanal, denna tänker jag montera i vägsektion till höger om dörren.
 
  • Blåbetongbalk markerad för borttagning ovanför en dörr, intill ventilationsrör och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En oarmerad lättbetongbalk bör man kunna ta bort. Vill man förvissa sig om att inte betongvalvet inte är gjutet med utgångspunkt från balkens existens måste man titta på armeringsritningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.