Har av andra trådar förstått att det finns allvarliga kvalitetsproblem med vissa av ikeas kökskomponenter. Det vore toppen om de som kommit över problematiska detaljer ville dela mde sej och berätta vad man inte ska köpa. Även rekomendationer på vad som är oväntat bra... Har tyvärr inte själv något att bidra med eftersom jag är första-gångs-ikea-kök-spekulant.
 
det är nog inte mer problem där än någon annanstans..de plockar genast bort varan ur lager när de upptäckt ett fel så inte kunden ska drabbas så du kan nog vara lugn..
 
Försöker vara lugn, men hör ofta både bu och bä...

Bla en hussäljare från skidstahus som även efter att vi förklarat att vi bara köper stomresning starkt avrådde från ikeas kök. Samtidigt som grannarna är lyriska över detsamma. :-/
 
Har själv byggt mitt kök med Ikea och är ganska nöjd! Ångar bara att jag inte tog högre skåp...

Utbudet av skåpsbredder och vettiga kombinationer är nog Ikeas akilleshäl. Lådor (klassiska 5låd-stapeln) finns bara i 40 samt 60, dessutom är det klent på vettiga kombinationer i 30 och 50-bredd. Överskåp till k/f är en annan historia.

Lucksortimentet är att betrakta som säsongsvara. Säljer inte luckan så är den borta ur sortimentet inom 1,5-2 år.

Annars så är bänkskivor något som Ikea är ganska dåliga på. Klent utbud samt alldeles för korta längder. De logistiska förutsättningarna i varuhusen tillåter inte gods över 250 cm i längd, följaktligen så är längsta bänkskivan i varuhussortimentet 246 cm. Finns iofs det måttbeställbara sortimentet på bänkskivor, men då har du en lev.tid som kan variera oerhört... Ikea har haft trassel med sina leverantörer.

Utbudet av vitvaror är väl inte heller marknadens bästa även om det blivit mycket bättre på sistone. Det som Ikea levererar bra på vitvarufronten är inbyggnadsmikros, som är mycket prisvärda jämfört med konkurrenter.

Positivt så kan man säga att du får mycket för pengarna, samt en bra garanti. När det gäller mycket av de lyxtillbehör som konkurenterna till Ikea har så kan man själv komplettera sitt Ikea kök med dessa. Det gäller bara att vara lite kreativ och veta vart man ska leta...

// WM
 
  • Gilla
Ethel88 och 2 till
  • Laddar…
Har nyligen monterat ett IKEA och konstaterar mycket kök för pengarna.

Bemötande godkänt vid beställning och IKEA höll leveransen av köket undantag bänkskivorna som kom 4 veckor senare. Beställningen av skivorna var nödvändig eftersom jag ville ha en skiva på 3700 mm. Inte en skruv saknades. En leveransskada på ett skåp byttes.

Jag tycker det är kul att pula så själva pusslandet av alla kartonger och monteringen av köket var ett nöje. Det kan ju uppfattas som rörigt annars för helt tydliga var inte vissa beskrivningar. IKEA har dock kunnat svara föredömligt på frågor via telefon.

Jag är nöjd med stommarna, täckskivor, lådor och luckor. Tillbehören som insatser till lådor, hantag, gångjärn håller godkänd kvalitet.

Köpet av frihängande fläkt och inbyggd micro fungerar utmärkt. Övriga vitvaror köptes av andra leverantörer.

Det jag är mindre nöjd med.
- Benen till bänkskåpen utav plast. De är designade för att bänkskåpen skall dras med skruv i vägg. Vi har en fristående köksö vars plastben ersattes av metallben. Dessa var ej tillräckligt stabila så jag monterade en massiv gavel.
- När allt var monterat var det ett avstånd på 195 mm mellan golv och bänkskåp. Socklarna är ca 30 mm smalare. Där hade inte IKEA något svar.
 
Satte in ett Ikea kök i en lgh förut. Blandaren var av usel kvalitet, kromet släppte i flagor och handtaget lossnade ofta.
 
Är inte direkt IKEA älskare men vår FM mattson har oxå kromet lossnat på. Inköpt på Bauhaus.
 
Största nackdelen med IKEA tycker nog jag är att om man valt att sätta in ett kök från dom och senare efter några år vill komplettera med mer saker i samma serie så nog tusan har den utgått och bytats mot annan. Tycker mig höra detta rätt ofta..
 
Vi har nyss byggt ett IKEA kök i vår bostadsrätt (inför försäljning) och vi va jätte nöjda med nästan allt!! Men som nån sa tidigare så är benen till skåpen usla... och nån bänkskiva blev det inte från IKEA, dom skulle ha 8000 kr för den. :surprised: Vi köpt en från Bauhaus, kostade runt 3000 kr istället!!!
 
Hur tycker ni andra att fulludragslådorna håller då? De med tre lådor med separata fronter, framför allt. Vi har tänkt investera i sådana, så det vore bra att veta...

Jag har läst i en annan tråd här att det är samma tillverkare till alla sådana skenor och skåpdelar, oavsett vilket märke man än köper? De ska tydligen tillverkas i Tyskland någonstans? Men jag har i alla fall sett att det är skillnad på lådorna från HTH, de har liksom hela metallsidor, medan de från IKEA har en smalare metallskena nertill och en rund stång längst upp (är det någon som förstår beskrivningen ::) ?). Men det kanske är två olika modeller, fast från samma tillverkare?
 
Sara_B skrev:
Hur tycker ni andra att fulludragslådorna håller då? De med tre lådor med separata fronter, framför allt. Vi har tänkt investera i sådana, så det vore bra att veta...

Jag har läst i en annan tråd här att det är samma tillverkare till alla sådana skenor och skåpdelar, oavsett vilket märke man än köper? De ska tydligen tillverkas i Tyskland någonstans? Men jag har i alla fall sett att det är skillnad på lådorna från HTH, de har liksom hela metallsidor, medan de från IKEA har en smalare metallskena nertill och en rund stång längst upp (är det någon som förstår beskrivningen ::) ?). Men det kanske är två olika modeller, fast från samma tillverkare?
Stommar och lådor härstammar från Blums i Österrike.
Jag har fullutdragslådor och de fungerar alldeles utmärkt. Kör de som skafferi, besticklådor och tupperwareförvaring  ::).
 
Vi bytte till ett IKEA kök (Nexus björk) för två år sedan. Det ser sprillans nytt ut fortfarande trots en herrans massa ungar som är och rumsterar om i köket. Lådorna är utmärkta. Vi har även bekanta som har IKEA kök av varierande sorter och deras kök har också hållit stilen.
 
--Vi har nyss byggt ett IKEA kök i vår bostadsrätt (inför försäljning) och vi va jätte nöjda med nästan allt!! Men som nån sa tidigare så är benen till skåpen usla... och nån bänkskiva blev det inte från IKEA, dom skulle ha 8000 kr för den. Vi köpt en från Bauhaus, kostade runt 3000 kr istället!!!--

Vilken skiva, alt hur lång, skulle ni ha då? (Vi har ca 7 meter bänkskiva i vårt kök och den går på 5380 kr, Numerär Ek 40 mm)

Angående benen till bänskåpen, finessen är ju att de är justerbara, men socklarna är ju 160 mm vilket gör att så fort du justerar med benen passar inte sockeln. Vi skall ha ek-golv i köket och tänker använda golvplankorna som sockel. Dassman: det är inte möjligtvis så att du har "fel" ben till dina skåp? Enlligt vår IKEA säljare är det bara de svarta plastbenen som är avsedda för Faktum systemet. De andra (tror det finns 2 andra bensorter) är avsedda för de andra kökssystemen, de där som inte skall ha någon sockel (kommer inte ihåg vad de heter ::) )

Vår snickare och vissa andra som har erfarenhet från köksmontering har unisont sagt att IKEA's system är klart mest prisvärt, vilket vi hoppas skall stämma. Snickaren har dock reserverat sig för kvaliteten på bänkskivorna. Skillnaden i pris mot andra kan ju beskrivas med i vårat fall ca 40-45000 kr gentemot samma kök från Ballingslöv eller Sentens...pengar man kan göra mkt annat roligt för. Dessutom känns det (förhoppningsvis)inte lika hårt om tio år när man tröttnat på köket och vill byta till något annat

Det blir nog bra...vårt IKEA kök är redan beställt...

mvh kibba




 
En sak till: bekanta till oss köpte kök på IKEA men fick insidertips "köp inte våra vitvaror, de är egentligen inte särskilt bra". Vet inte varför insidern sa så men det får en ju att fundera lite...

Vi dristade oss till att köpa inbyggnadsmikron hos IKEA iallafall, daredevils som vi är ;D

/ Kibba
 
Vitvarorna är Whirlpool, iofs inte mitt favoritmärke efter gamla erfarenheter men de är väl helt ok i kvalitet.
Blandarna däremot skall man inte ta i med tång ens för de suger riktigt fett. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.