Har (hade) planer på att bygga en pool men platsen ligger inte så långt från en sjö, så marken består av en lera och i ett grävt provhål får vi inträngande vatten på ett djup av 1,6m.

Planen var gjuta en platta och sedan kanske bygga en Aqvis eller Watreair från Willab. Men frågan är om det kommer att fungera, håller lerbotten för trycket, eller kommer plattan att röra sig. Går det att ta reda på?

Eftersom att vattnet tränger in på 1,6m, kanske skall jag i så fall försöka lägga poolbotten på 1,3m (?)


Inträngningen av grund- eller sjövatten går säkert att lösa, men hur vet jag att marken (leran) bär? Det är inte allt för svårt att t.ex. trycka ner en träregel (45x45) i leran i botten av hålet. Är det en att tänka på att gjuta en platta uppe på det?

Råd emottages tacksamt. Tack
 
  • Grävt provhål i lermark fyllt med vatten för planering av poolbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Påla!
 
Du tillför inte belastning på leran utan du tar bort belastning eftersom vattnet i poolen väger mindre än leran du tar bort.
 
  • Gilla
Raspa och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Precis som witten skriver så förändras inte belastningen nämvärt.
En pool i betong fylld med vatten väger inte så väldigt annorlunda än leran och övrigt markmaterial som tas bort.

Nu betyder inte det jag skriver att jag anser att det är grönt, bara börja bygga. Men jag tror dock att projektet är möjligt i alla fall.
Men någon geologiskt mer kunnig bör få uttala sig, gärna undersöka området också, för det är nog inte bärighet allena som bestämmer vad som är möjligt. Våt lera är lurigt, ändras grundvattennivån t.ex. brukar det hända rätt drastiska saker i marken. Det finns säkert mer att tänka på.

Men jag bidrar med att jag tror inte att projektet ska dödförklaras.
 
  • Gilla
Raspa och 1 till
  • Laddar…
Det är sant, finns det då risk att den skjuter i höjden i stället och i så fall ojämt? Dvs. mer i ena änden än den andra !?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis som witten skriver så förändras inte belastningen nämvärt.
En pool i betong fylld med vatten väger inte så väldigt annorlunda än leran och övrigt markmaterial som tas bort.

Nu betyder inte det jag skriver att jag anser att det är grönt, bara börja bygga. Men jag tror dock att projektet är möjligt i alla fall.
Men någon geologiskt mer kunnig bör få uttala sig, gärna undersöka området också, för det är nog inte bärighet allena som bestämmer vad som är möjligt. Våt lera är lurigt, ändras grundvattennivån t.ex. brukar det hända rätt drastiska saker i marken. Det finns säkert mer att tänka på.

Men jag bidrar med att jag tror inte att projektet ska dödförklaras.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis som witten skriver så förändras inte belastningen nämvärt.
En pool i betong fylld med vatten väger inte så väldigt annorlunda än leran och övrigt markmaterial som tas bort.

Nu betyder inte det jag skriver att jag anser att det är grönt, bara börja bygga. Men jag tror dock att projektet är möjligt i alla fall.
Men någon geologiskt mer kunnig bör få uttala sig, gärna undersöka området också, för det är nog inte bärighet allena som bestämmer vad som är möjligt. Våt lera är lurigt, ändras grundvattennivån t.ex. brukar det hända rätt drastiska saker i marken. Det finns säkert mer att tänka på.

Men jag bidrar med att jag tror inte att projektet ska dödförklaras.

Tack för era era svar.
Innan vi grävde provhålet lät vi göra en Markundersökning. Se bifogad bild med resultatet. Några kommentarer kring det? Men OBS, detta var innan vi grävde hålet.
 
  • Dokument med textresultat från en markundersökning, beskriver jordens sammansättning och ger rekommendationer för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja det är sånt jag tänker att du måste ta reda på.
Själv har jag alldeles för grunda kunskaper i ämnet för att kunna föra din fråga vidare. Jag tog reda på så mycket som jag ansåg mig behöva för mitt egna bygge, och där fanns det inte lera. :)
 
  • Gilla
Raspa
  • Laddar…
Raspa Raspa skrev:
Det är sant, finns det då risk att den skjuter i höjden i stället och i så fall ojämt? Dvs. mer i ena änden än den andra !?
Mikael har rätt, ta ut en geotekniker så slipper du gissa.
 
  • Gilla
Raspa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.