har googlat och hittat flera olika svar.

Jag håller på att renover en kåk från 74. Idag går det två faser och en nolla (svart, vit och blå) i samma rör. En fas går till ett rum o h den andra fasen finns i tre rum.

Är det okey att ha det så även i fortsättningen?

Jag tänkte dra en jord också.
 
I princip så är det OK, det är en tvåfasgrupp. Det är OK under förutsättning att de två faserna matas från olika matande faser i centralen. Det bygger på att fasvridningen mellan de inkommande faserna gör att strömmen i nollan blir max den ström som går i en faserna.

Skulle man koppla så från samma matande fas, blir nollan överhettad och kan börja brinna.

Det finns även regler om att dessa faser måste vara korrekt märkta i centralen, och de skall ligga samlade i centralen, alltså inte en säkring i ena hörnet, och den andra i ett annat hörn. I äldre proppcentraler ligger oftast de matanade faserna på var sin rad. I nyare automatsäkringscentraler ligger de normalt bredvid varandra, så var 3e säkring hör till samma fas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det kan även vara samma fas från samma säkring.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan även vara samma fas från samma säkring.
Vad menas.. Hur kan samma fas bli till två faser?
 
Det är många som menar två fasledare med ”två faser”. Men visst är det inte två faser då.
 
Jag menar två fasledere. Har ej koll på om de går till samma propp i skåpet.
 
Det kan vara ok. Om det är det beror på hur det är gjort. Det finns hempularens förslag att det är en tvåfasgrupp. Det håller även jag för mest troligt. Det är ok under förutsättning att vissa villkor är uppfyllda.

Sedan har vi Daniel109s förslag att det är en enfasgrupp med dubbla fasledare. Jag ser inga tekniska problem med att ha det på det viset. Men det verkar obegripligt varför någon skulle göra det.

Sedan finns möjligheten att det är fasledare från två säkringar från samma fas som delar på en neutralledare. Och det är inte tillåtet. Så för att säga säkert om det är ok måste du ta reda på vilka säkringar som går till de olika ledarna.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack!

När jag ända har er på tråden....

Får man dra elledningar i golv?

Alltså jag skulle behöva dra en ledning, alltså fas,nolla jord till andra sidan vardagsrummet. Golvet är uppbrutet men väggarna ska kg behålla. Alltså vill jag fräsa ett vp-rör i golvspånskivan.
 
Man får dra ledningar i golv, inga problem. Men det vore bra om de fick skydd av golvskivan. Om du har tänkt att fräsa ett spår på ovansidan så är frågan vilket skydd den får, dvs vilken golvbeläggning som används ovanpå.
 
Ovanpå tänkte jag lägga 13mm golvgips och sen 15 mm parkett.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om jag väljer att inte fräsa i golvspånet skulle jag istället kunna dra vpröret i krypgrunden?

Alltså ner på ett ställe och sen upp på ett annatstölle.
 
Det är onödigt, det får tillräckligt skydd under gips o parkett.
 
Mm men böjarna blir väldigt skarpa....

Får man dra elen igenom trossbotten och upp på annat ställe i huset?
 
D Derbyboy skrev:
Får man dra elen igenom trossbotten och upp på annat ställe i huset?
Så är det gjort på några ställen i mitt hus. Både av mig och av tidigare ägare. Jag har sett nämnas här att det kan bli kondens så att det står vatten i rören. Av den orsaken bör man välja en kabel i röret och inte lös fk. Jag vet inte om det är krav eller rekommendation. Men det är fk i rören hos mig.
 
Vilken kabelfärg är lämplig att använda till de två fasledningarna?
 
Redigerat:
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.