Hej,

Jag ska skruva upp en pilaster bokhylla som kommer att väga ihop med böcker ca 27-30 kg.

Hyllan ska skruvas upp på en gipsvägg. Ej kollat än men det lutar mot dubbelgips.

FRÅGAN: Hur tjockt kan det man ska skruva upp vara? Alltså när skruven går igenom hyllan så är det 43 mm innan man kommer igenom själva hyllan.

Om det är dubbelgips eller mot förmodan enkelgips, funkar en mollyskruv när skruven måste gå igenom 43 mm virke innan skruven går in i vägg?
 
Byt till längre skruv.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Byt till längre skruv.
Ok, kan man använda en helt annan skruv också? Eller finns det flera olika längder på själva skruven till Molly?
 
Du kan använda vilken som helst som har passande gänga.
 
R Robert-san01 skrev:
Du kan använda vilken som helst som har passande gänga.
Tack för dina svar! Men visst är det små gängor på Molly skruvar. Men kanske finns långa plåt skruvar, för de har väl liknande gängor?
 
Nej, det är maskingäng. Tror det är M5 om jag inte minns helt fel. Plåtskruv funkar absolut inte.
 
Molly-skruv har vanliga metriska gängor typ M5, M6 etc. Alla skruvar med samma gänga passar i pluggen. Montera pluggen med originalskruven och monqteringstången, byt sedan ut skruven mot en längre.
 
Googlade och det finns M4, M5 och M6 Molly. Beror på hur stor du köpt.
 
Ok, då ger jag mig ut på M-jakt. Tack för era bra tips!
 
Nu blir det en annan placering av bokhyllan och då kommer den att placeras på en betongvägg

Men jag tar med mig era bra tips inför framtida projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.