T
Jag har en nybyggd fritidsbostad med liggande ytterpanel. Panelen målades en gång i fjol innan den spikades upp. Spikpistol användes och trots att jag påpekade flera gånger att byggaren inte skall använda så hårt tryck så sköts ju naturligtvis varenda spik för långt in. Eftersom jag är lite pedant av mig så skulle jag vilja spackla dessa innnan jag målar andra gången nu i vår. Vad tror ni om det? Är det en bra eller dålig idé? Finns det andra alternativ än akrylmassa att använda?
 
T Turbo_Tail skrev:
...så skulle jag vilja spackla dessa innnan jag målar andra gången nu i vår. Vad tror ni om det? Är det en bra eller dålig idé? Finns det andra alternativ än akrylmassa att använda?
Tycker absolut att det är en bra idé!
Hade samma problem när vi byggde för 9 år sedan. Snickarna sköt in spiken alldeles för djupt.
Men det var bara grundmålad Z-panel, liggande.
Jag fyllde alla spikhål med utefog
Tub med vit utefog märkt "Hard Head" används för att fylla spikhål i Z-panel enligt inläggsdiskussion.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/utefog-502150/
Det gick väldigt snabbt, och blev bra. Syns knappt var spikarna sitter nu.
 
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tycker absolut att det är en bra idé!
Hade samma problem när vi byggde för 9 år sedan. Snickarna sköt in spiken alldeles för djupt.
Men det var bara grundmålad Z-panel, liggande.
Jag fyllde alla spikhål med utefog
[bild]
[länk]
Det gick väldigt snabbt, och blev bra. Syns knappt var spikarna sitter nu.
Tack för svaret! Jag antar du inte har haft problem med att fogmassan "släppt" från väggen?
 
T Turbo_Tail skrev:
Tack för svaret! Jag antar du inte har haft problem med att fogmassan "släppt" från väggen?
Inte minsta problem nu efter nio år, tvärt om!
Om man tittar noga syns det var spiken sitter, det är en liten, kanske 0,5 mm, grop vid varje spik.
Tror att jag sprutade in lite fog i spikhålet, och sedan slätade till med en spackelspade.
Och så krympte fogmassan lite när den "torkade". Och sedan är det målat med 1 -2 lager färg, Jotun Demidekk.
Och som sagt, det ser mycket bra ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.