S snowjim skrev:
Nu mera ser jag villaförsäkringen som ett skydd mot extrema händelser så som huset brinner ner. Vi som bor i lite äldre hus kommer i regel antingen få avslag på ålder eller få stor nerskrivningar på värdet.

Tanken har slaget mig att strunta i försäkringen helt men hus kan uppenbarligen brinna och\eller bli översvämmande och av bara den anledningen känns det trotts allt värt det.

Hur mycket beräknar man att detta kommer kosta? Jag har fått uppfattningen att man inte kan reparera ett tätskikt efter att det brutits? Måste man då dra upp hela golvet och del av vägg för att åtgärda det på rätt vis?
Fast vi drabbades av fel på bergvärmepumpen i somras, VV beredaren började läcka stort. Kostade en bit över 20 000, IF ersatte omgående, minus 50% åldersavdrag, försäkringen som följde med pumpen täckte resten till 100%.

Vi fick i höstas en skada på vår luftvatten VP vid fritidshuset, en tryckgivare, även växlingsventilen var dålig och byttes. Totalt drygt 10 000, ersattes med vändande post. Där var det mer åldersavdrag, så att anmäla till IF var mer en formalitet för att försäkringen på pumpen skulle täcka 90%.
 
S snowjim skrev:
Nu mera ser jag villaförsäkringen som ett skydd mot extrema händelser så som huset brinner ner. Vi som bor i lite äldre hus kommer i regel antingen få avslag på ålder eller få stor nerskrivningar på värdet.

Tanken har slaget mig att strunta i försäkringen helt men hus kan uppenbarligen brinna och\eller bli översvämmande och av bara den anledningen känns det trotts allt värt det.

Hur mycket beräknar man att detta kommer kosta? Jag har fått uppfattningen att man inte kan reparera ett tätskikt efter att det brutits? Måste man då dra upp hela golvet och del av vägg för att åtgärda det på rätt vis?
Jo, hus kan ju brinna tyvärr även om det går att undvika till 99%. Jag kommer aldrig stå utan försäkring men kommer däremot vara väldigt noga framöver med vad jag väljer att försäkra och hos vem - en dyr läxa helt enkelt. Runt 80.000kr i bara material är jag uppe i nu då det krävdes lite förstärkningar i bjälklag och nytt avlopp osv, sen har vi lyxat lite med klinker, duschväggar osv så går att komma undan billigare materialmässigt. Ca 140 timmar har gått åt för att riva och bygga upp igen, min tid inräknad och snickare/plattsättare.

Sannolikt får jag ingen ersättning från fb men en vidare förklaring för hur skadan kunnat uppstå skulle jag vilja ha och det kommer jag förhoppningsvis få genom ARN.
 
ARN kommer ju knappast att kunna säga hur skadan uppstått.

När du rev det som var fuktskadat så kan man ofta få en uppfattning om var exakt läckan sitter. man ser var vattnet verkar ha strömmat in.

I princip så har det nog ingen betydelse. Även om läckan inte skulle ha något med det felaktiga utförandet att göra, så kan bolaget neka ersättning ändå. De vill helt enkelt inte betala för något som är fuskbyggt.

Men i praktiken tror jag att försäkringsbolagen ofta ser mellan fingrarna med utförandefel, så länge inte skadan beror på det felaktiga utförandet.
 
H hempularen skrev:
ARN kommer ju knappast att kunna säga hur skadan uppstått.

När du rev det som var fuktskadat så kan man ofta få en uppfattning om var exakt läckan sitter. man ser var vattnet verkar ha strömmat in.

I princip så har det nog ingen betydelse. Även om läckan inte skulle ha något med det felaktiga utförandet att göra, så kan bolaget neka ersättning ändå. De vill helt enkelt inte betala för något som är fuskbyggt.

Men i praktiken tror jag att försäkringsbolagen ofta ser mellan fingrarna med utförandefel, så länge inte skadan beror på det felaktiga utförandet.
Nej, men genom att ARN är inkopplade så kanske jag får utförligare svar än vad jag fått innan från försäkringsbolaget. Jag får väl se detta som en läxa helt enkelt. Det var aldrig tal om vart vattnet strömmat in så att säga, men det var fuktigt i golvgips och spånskiva ca 20mm runt om brunnen och därför hade klinkerplattorna släppt runt brunnen. Klev man på en platta så bubblade det i fogarna, ingen angenäm upplevelse :)
 
Men 80 000? Det går alltså inte att laga lokalt? Eller ni ville bygga om ändå?
 
S snowjim skrev:
Men 80 000? Det går alltså inte att laga lokalt? Eller ni ville bygga om ändå?
Det innefattar allt i badrummet förutom badkar/ tvättställ som vi valt att behålla. Går inte laga lokalt, ingjuten golvvärme osv ställer till det, sen får man väl teoretiskt sett inte lappa ihop tätskikt.
 
Det där med att man inte får laga tätskikt verkar vara rejält kostsamt även för minsta lilla hål. Man undrar om det inte hade gått o lägga våtrumsmatta istället som går att svetsa ihop om det skulle bli problem. Säkert många gånger dyrare men då försvinner iallafall risken för plötsligt behöva slänga ut 80 000 kr.
 
S snowjim skrev:
Det där med att man inte får laga tätskikt verkar vara rejält kostsamt även för minsta lilla hål. Man undrar om det inte hade gått o lägga våtrumsmatta istället som går att svetsa ihop om det skulle bli problem. Säkert många gånger dyrare men då försvinner iallafall risken för plötsligt behöva slänga ut 80 000 kr.
Fast nu får man reparera tätskikt beroende på vilket det är och förutsättningar. Den tjockare tätskiktssmattan har man väl alltid fått reparera.
https://www.gvk.se/branschregler/fr...r-det-godkant-att-reparera-tatskikt-i-vatrum/
 
Förstår inte varför Arn ska blandas in?
Detta är ett dolt fel och den som sålde till dig är ansvarig över dolda fel.
 
S slurppe99 skrev:
Fast nu får man reparera tätskikt beroende på vilket det är och förutsättningar. Den tjockare tätskiktssmattan har man väl alltid fått reparera.
[länk]
Snarare tvärtom, "tjockare tätskiktsmassa" har inte gått att reparera på ett godkänt sätt. Den går att skarva med 5 eller 10cm överlapp. Men problemet är att det går inte att skrapa den ren från fix på ett sätt som inte skadar massan. Så skall du frilägga tätskiktet 10 cm från skadan för att skarva, så har du en ny skada på den sträckan.
 
T twoody skrev:
Förstår inte varför Arn ska blandas in?
Detta är ett dolt fel och den som sålde till dig är ansvarig över dolda fel.
Är inte säljaren också bara ansvarig i 10år?

Avseende hemförsäkringen så brukar grundförutsättningarna vara 1) plötslig och 2) oförutsägbar. Om det är ett byggfel så är väl 2) inte uppfyllt.
 
Claes Sörmland
elpaco elpaco skrev:
Är inte säljaren också bara ansvarig i 10år?
Ja, 10 år efter överlåtelsen. Men TS flyttade in 2014.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vad jag förstår så har du i grunden ett trähus precis som jag har. Nu blir detta lite av en allmän fråga men hur fungerar egentligen trähus ihop med tätskikt? Enligt min erfarenhet så är det svårt att bara hitta fogmassa som håller sig elastisk under lång tid utan att spricka, hur går det då med ett tunt tätskikt?

Efter att ha googlat lite så verkar det egentligen inte vara några konstigheter att använda vårtumsmatta\plastmatta istället för tätnintsmassa. Är det inte ett mycket säkrare val? Särskilt när det gäller trähus som rör sig?

En extra tråkig sak med läckage i trähus är precis som du uppmärksammat att trä suger till sig och sväller upp. Det finns inget att göra åt än att byta ut och det kan bli ganska rejäla skador. Betong uppfattar jag som lättare att åtgärda, vad jag förstår så räcker det att låta det torka upp med fläkt någon vecka. Men visst, armeringsjärn kanske kan ställa till det?

Spontant låter det som ett typiskt dolt fel men fasiken vad tråkigt det hade varit för säljaren att åka på en sådan sak, särskilt om de inte själva har gjort jobbet.
 
S
Hoppas säljaren har tecknat en dolda fel försäkring via Anticimex.
 
S snowjim skrev:
Vad jag förstår så har du i grunden ett trähus precis som jag har. Nu blir detta lite av en allmän fråga men hur fungerar egentligen trähus ihop med tätskikt? Enligt min erfarenhet så är det svårt att bara hitta fogmassa som håller sig elastisk under lång tid utan att spricka, hur går det då med ett tunt tätskikt?

Efter att ha googlat lite så verkar det egentligen inte vara några konstigheter att använda vårtumsmatta\plastmatta istället för tätnintsmassa. Är det inte ett mycket säkrare val? Särskilt när det gäller trähus som rör sig?

En extra tråkig sak med läckage i trähus är precis som du uppmärksammat att trä suger till sig och sväller upp. Det finns inget att göra åt än att byta ut och det kan bli ganska rejäla skador. Betong uppfattar jag som lättare att åtgärda, vad jag förstår så räcker det att låta det torka upp med fläkt någon vecka. Men visst, armeringsjärn kanske kan ställa till det?

Spontant låter det som ett typiskt dolt fel men fasiken vad tråkigt det hade varit för säljaren att åka på en sådan sak, särskilt om de inte själva har gjort jobbet.
Det finns de som menar att man inte kan ha kakel o klinkers i trähus. Men det fungerar jättebra i massor med hus.

Tätskikten tål normala rörelser. Numera är det stark folie över hela ytan, tidigare var det rollat tätskikt, som är som en gummimassa. Och i vinklar vägg golv hade man en förstärkningsremsa.

Man kan använda plastmatta som tätskikt under plattorna. Förespråkarna är entusiastiska. Det gäller att det är en matta av godkänd typ, som inte bryts ned kemiskt av fixet som plattorna sitter i. Och risken är att skarvar i plastmattor spricker upp efter många år. Det är en känsligare skarv än motsvarande skarvar av folie. Plastmattan har en svetsfog som med ålder krymper och spricker. Folien överlappar, och har en relativt stor yta där två våder är ihoplimmade.

Det är inte uppenbart att det ena systemet skulle vara bättre än det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.