Hej! Vi har en altan med ett räcke i impregnerat virke. Det är dessutom behandlat med träolja i tre år. Nu vill jag måla räcket vitt istället. Tips? Hur förbehandlar/ rengör jag? Grundfärg? Tacksam för alla råd, så inte färgen flagnar efter ett år.... OM det alls går att måla på detta. Vad säger ni? :thinking:
 
Gråträ slipas/borstas bort, vattnet ska kunna rinna undan och inte bli ståendes och färgen måste vara heltäckande inga skarvar där det kan suga in vatten, torrt/rent virke. Avråder dig starkt från akrylatfärg. Lycka till!
 
Bemmin Byggare Bemmin Byggare skrev:
Gråträ slipas/borstas bort, vattnet ska kunna rinna undan och inte bli ståendes och färgen måste vara heltäckande inga skarvar där det kan suga in vatten, torrt/rent virke. Avråder dig starkt från akrylatfärg. Lycka till!
Tack! Det är typ 17 meter att putsa... Kanske enklare att byta virke då...:sweat:
 
Kan vara svårt att måla på vanlig träolja. Och få det att hålla.
 
garvin garvin skrev:
Kan vara svårt att måla på vanlig träolja. Och få det att hålla.
Ja jag misstänkte det. Får fundera på alternativa lösningar..:) suck...
 
lopec
Vitpigmenterad olja kanske göer tillräckligt bra effekt? Eller om det är täckande färg du är ute efter så blir det nog minst jobb och bäst resultat att bara byta :/
 
lopec lopec skrev:
Vitpigmenterad olja kanske göer tillräckligt bra effekt? Eller om det är täckande färg du är ute efter så blir det nog minst jobb och bäst resultat att bara byta :/
Ja jag antar det...
 
Eller så använder man riktig oljefärg. Biter på allt.
Skulle mot förmodan ytan vara extremt fet så är det bara att vänta ett år till innan målning. Oljan torkar ur varje år. Det är därför det måste göras om hela tiden.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Eller så använder man riktig oljefärg. Biter på allt.
Skulle mot förmodan ytan vara extremt fet så är det bara att vänta ett år till innan målning. Oljan torkar ur varje år. Det är därför det måste göras om hela tiden.
Ok. Det gav mej lite hopp ..(y) Får väl bli minst ett par strykningar då, för räcket har blivit svartbrunt.. Tack för tips :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.