För ett år sedan byggde vi på ett låglutande sadeltak på vårt 7x20 m atriumhus. Det lades ovanpå det existerande helt platta taket som vid ett flertal tillfällen läckt. Vi hade tröttnat på det felkonstruerade 70-talstaket.

Nu har frågan uppkommit ifall vi skulle kunna montera ett solcellspaket på detta tak.
Taket är byggt med råspont 22-23 mm ovanpå takstolar c/c 1200mm med upplägg i fasadkant och i mittlinjen.
Takbeläggning papp i två lager.
Jag vill helst inte att det nya taket skall punkteras på en massa platser så jag undrar om det går att helt enkelt placera det på taket utan särskild infästning?
Jag har hört av en bekant att på hans hus fästes panelerna på "betongplattor" som lades ut på taket och som skulle ligga kvar med hjälp av tyngd och friktion.
Går detta? Och är det godkänt?

Har försökt att googla mig fram men hittar inget för sånt tak som jag har...
 
Åsa Lund
Kolla med tillverkaren av taket vad de föreslår?
 
Prova, återkom sedan med bilder och erfarenheter hur bra det gick.
 
Rekommenderar Welands eller SFS Intech plattor. De har bättre konstruktion mot fukt än CW.
 
Du kan "ställa" ett system på taket... Med ballast...

Hur mycket lutar taket?
 
Rickard.
R Robert-san01 skrev:
Rekommenderar Welands eller SFS Intech plattor. De har bättre konstruktion mot fukt än CW.
Vad baserar du detta på? Universal plattorna är väldigt lika i mina ögon. Jag har monterat cwl i 6 år med 0 täthetsproblem men dom har lite andra svagheter dock men inget som rör solpaneler.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad baserar du detta på? Universal plattorna är väldigt lika i mina ögon. Jag har monterat cwl i 6 år med 0 täthetsproblem men dom har lite andra svagheter dock men inget som rör solpaneler.
CWL är platta och tätningen vid skruven sker enbart med en packning. Weland har en upphöjning så vattnet inte skall bli stående vid hålet och SFS har upphöjning och nitad mutter.

Sedan ger inte CWL korrekta belastningsvärden då de inte bygger på vad duken tål, utan bara vad fästet tål.
 
P PurreP skrev:
Du kan "ställa" ett system på taket... Med ballast...
Hur mycket lutar taket?
Det lutar 6 grader åt båda hållen från mitten (sadeltak). Det finns ingen "vind" eftersom takstolarnas snedbalkar fyller upp hela utrymmet mellan det nya och det gamla taket. Vid atriumgården är taket bara på ena sidan så där är det en vägg på c:a 50-60 cm där vi har en lucka för att kunna komma åt att inspektera lite grann.
Vad jag förstod så kan man använda ballast-montering för platta tak (upp till 5 grader) men vi har som sagt 6 grader...
Men jag hittade ingenting på nätet som ser ut som min bekant berättade om..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.