Tack för svaren hörni. Jag kände väl också spontant att det här var lite svårfixat, särskilt på så kort varsel. Och frågan kanske mer var "har ni tips på potentiella praktikställen" än "hur gör man", men tack för svaren om hur det funkar med praktik i sverige, jag vidarebefordrar infon.
 
windestal
Bästa tipset är nog ett mindre snickeri utan kollektivavtal, som du eller annan bekant har kontakter på :D
Lycka till!
 
windestal windestal skrev:
Blivande läkare är i detta fall ofta studenter som är nära slutet av sin utbildning, och därmed får genomföra en hel del avancerade och potentiellt riskfyllda uppgifter (under handledning och olika grad av självständighet) som kräver en hel del annat än ett stetoskop, även om det är det enda verktyg man själv har med sig. Ungefär som en snickare kanske har med sig sin egen hammare/kniv men knappast sin egen bandsåg...

Tycker det nu är tydligt fastslaget att ditt första inlägg, som är det jag svarat på, är felaktigt (eller iaf ger ett felaktigt intryck, utifrån TS frågeställning). Hur lätt/svårt det är, och om regler finns i just TS fall som gör det möjligt eller inte har jag inte sagt att jag vet, och det gör uppenbarligen inte du heller.
Jag tänker att vi överlåter bedömningen av "vad jag vet" till andra. Stetoskopet var lite raljerande, såklart.

För att förvirra ytterligare så kan jag ju berätta att både kommuner (dvs. genom lagen om socialförsäkringen) och Migrationsverket har möjlighet att anvisa (tvinga, i dagligt tal) folk till praktikplatser (eller sysselsättning som det kan kallas med), men det skrev jag heller inget om i mitt första inlägg.

Egentligen säger jag och du samma sak, man måste vara student (eller arbetslös) för att få en praktikplats i Sverige, sen vem som ordnar platsen är ganska ointressant.

Det TS ska ta med sig till sin bekant är att hen bör börja undersöka möjligheterna till praktik via sin skola/studentförening/etc först, och INTE resa till Sverige när skolan slutat för terminen och tro att "det löser sig på plats" för det lär det inte göra. (tittar man på skolans hemsida står det ju att de är en del av ERASMUS och via det programmet kom det en hel del folk för att studera en eller två terminer på högskolan jag läste på, så det är ju säkert relevant fortfarande ...)
 
windestal windestal skrev:
För att återgå till TS: Eftersom det gäller en fransk medborgare (antar jag) så borde det enklaste vara att söka kontakt med ett litet snickeri som inte har kollektivavtal som kan ställa till det och be om en praktik/anställning under sommaren? Detta verkar enklare än att söka en regelrätt prakrik... Eftersom inga tillstånd krävs för EU-medborgare för att bo och arbeta en kort tid i Sverige ( [länk] ) och vi inte har minimilön i Sverige (där inte kollektivavtal gäller) borde det gå att skriva ett anställningsavtal med villkor ch lön som motsvarar en praktik. Hur vanliga snickerier utan kollektivavtal är vet jag inte...
Nu börjar det ju likna något... ;)

(Enda problemet här är att man behöver ett svenskt personnummer eller samordningsnummer för att kunna anställas, och att man måste ansöka om det "på plats", Skatteverket har dock en handläggningstid som brukar närma sig 10 veckor för samordningsnummer, innan sommaren..:rolleyes:)
 
windestal
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker att vi överlåter bedömningen av "vad jag vet" till andra. Stetoskopet var lite raljerande, såklart.

För att förvirra ytterligare så kan jag ju berätta att både kommuner (dvs. genom lagen om socialförsäkringen) och Migrationsverket har möjlighet att anvisa (tvinga, i dagligt tal) folk till praktikplatser (eller sysselsättning som det kan kallas med), men det skrev jag heller inget om i mitt första inlägg.

Egentligen säger jag och du samma sak, man måste vara student (eller arbetslös) för att få en praktikplats i Sverige, sen vem som ordnar platsen är ganska ointressant.

Det TS ska ta med sig till sin bekant är att hen bör börja undersöka möjligheterna till praktik via sin skola/studentförening/etc först, och INTE resa till Sverige när skolan slutat för terminen och tro att "det löser sig på plats" för det lär det inte göra. (tittar man på skolans hemsida står det ju att de är en del av ERASMUS och via det programmet kom det en hel del folk för att studera en eller två terminer på högskolan jag läste på, så det är ju säkert relevant fortfarande ...)
Oj vad svårt det ska vara för vissa att erkänna att man hade fel/uttryckte sig fel :rofl: Nu lämnar jag den här diskussionen iaf, tycker min poäng framgått klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.