Jag blev kontaktad av en fransk bekant som bad om hjälp å sin brors vägnar. Bodern söker praktik och skulle gärna praktisera i sverige av någon anledning. Så här skriver min bekant:

My brother who’s 21 is looking for an internship in wood business (sawmill, carpentry, forestry, building...) and he wanna do it in Sweden. This will happen this summer approximately from 06/11 to 09/09. He’s pretty good at English so this will not be a problem. He's in a school of Wood Science and Timber engeneering (ENSTIB http://www.enstib.univ-lorraine.fr/en/). He already worked on making knifes, earring, arch (archery?), etching, he's also been working in the wood department in a retail store (as summer job), he also learn how to us bigger machines at school...

Så, om nån har något tips att ge så skickar jag dem gärna vidare.
 
Bara för att förtydliga lite, det finns bara två olika sätt att få praktik i Sverige, via en skola man studerar på, eller via Arbetsförmedlingen.

Ska man vara på en arbetsplats i något annat fall måste man ha en anställning.
 
windestal
Nja, det är inte riktigt sant. Finns (student)föreningar som ordnar (utbytes)praktiker t ex. Då ordnas praktik utan att skola/universitet eller arbetsförmedling är inblandat... Om detta går under särskilda bestämmelser vet jag inte, men annars borde det ju gå att ordna på något sätt.
 
windestal windestal skrev:
Nja, det är inte riktigt sant. Finns (student)föreningar som ordnar (utbytes)praktiker t ex. Då ordnas praktik utan att skola/universitet eller arbetsförmedling är inblandat... Om detta går under särskilda bestämmelser vet jag inte, men annars borde det ju gå att ordna på något sätt.
Jag googlade, men hittade ingen information om att studentföreningar ordnar praktikplatser på privata företag, så du får gärna länka till information som visar hur det går till...
 
windestal
Den studentförening jag känner till som gör det är IFMSA som ordnar praktikplatser på sjukhus i Sverige åt läkarstudenter från andra länder, och som även ordnar platser i andra länder för svenska studenter. (De ordnar också forskningsutbyten, men det är ju lite annorlunda och räknas säkert som utbildning i någon form, eftersom det sker på universiteten i de fallen.) Hur det går till i detalj vet jag inte, att det görs vet jag ;)
https://www.ifmsa.se/ är hemsidan, vet inte hur mycket detaljer du hittar där dock...

Edit: Sjukhusen är inte privata arbetsplatser, men det skrev du i get om i ditt första inlägg, som mitt var ett svar på, heller...
 
Jag vet inte hur det är nu för tiden, men om en privat arbetsgivare vill och kan ta in en praktikant så kan dom väl kontakta arbetsförmedlingen och komma överens om formaliteterna?
 
windestal windestal skrev:
Den studentförening jag känner till som gör det är IFMSA som ordnar praktikplatser på sjukhus i Sverige åt läkarstudenter från andra länder, och som även ordnar platser i andra länder för svenska studenter. (De ordnar också forskningsutbyten, men det är ju lite annorlunda och räknas säkert som utbildning i någon form, eftersom det sker på universiteten i de fallen.) Hur det går till i detalj vet jag inte, att det görs vet jag ;)
[länk] är hemsidan, vet inte hur mycket detaljer du hittar där dock...

Edit: Sjukhusen är inte privata arbetsplatser, men det skrev du i get om i ditt första inlägg, som mitt var ett svar på, heller...
Nu fanns det ingen information om hur man gjorde för att komma TILL Sverige, men jag läste på hur man gjorde för att åka utomlands från Sverige (de utanför EU som fanns), och det stod ju att man var tvungen att vara inskriven som student i Sverige... Jag hade gärna sett att du "har rätt", men tyvärr så är jag ganska säker på att det du pratar om kräver att man är registrerad som student på en skola ...
 
useless useless skrev:
Jag vet inte hur det är nu för tiden, men om en privat arbetsgivare vill och kan ta in en praktikant så kan dom väl kontakta arbetsförmedlingen och komma överens om formaliteterna?
Det är teoretiskt möjligt, praktik är dock en arbetsmarknadspolitisk åtgärd vilket gör det hela lite krångligare ...
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Jag blev kontaktad av en fransk bekant som bad om hjälp å sin brors vägnar. Bodern söker praktik och skulle gärna praktisera i sverige av någon anledning. Så här skriver min bekant:

My brother who’s 21 is looking for an internship in wood business (sawmill, carpentry, forestry, building...) and he wanna do it in Sweden. This will happen this summer approximately from 06/11 to 09/09. He’s pretty good at English so this will not be a problem. He's in a school of Wood Science and Timber engeneering (ENSTIB [länk]). He already worked on making knifes, earring, arch (archery?), etching, he's also been working in the wood department in a retail store (as summer job), he also learn how to us bigger machines at school...

Så, om nån har något tips att ge så skickar jag dem gärna vidare.
För att återknyta till frågeställningen, jag hade rekommenderat "bekanten" att undersöka möjligheterna att "åka via" skolan, alternativt söka någon form av utbytesstudentprogram och studera något läsår här.
Att bara komma hit över en sommar och praktisera (även om hen har finanserna som krävs för att bo/leva utan lön ett par månader) är inte realistiskt att genomföra innan juni, tyvärr.
 
windestal
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu fanns det ingen information om hur man gjorde för att komma TILL Sverige, men jag läste på hur man gjorde för att åka utomlands från Sverige (de utanför EU som fanns), och det stod ju att man var tvungen att vara inskriven som student i Sverige... Jag hade gärna sett att du "har rätt", men tyvärr så är jag ganska säker på att det du pratar om kräver att man är registrerad som student på en skola ...
Men åter lägger du nu till fler krav än det inlägg jag svarade på från början! Ja, du måste i detta fallet vara en läkarstudent vid ett universitet (i ett annat land), men utbytet/praktiken sker inte via en skola man studerar på som du sa var kravet i ditt första inlägg:

Bara för att förtydliga lite, det finns bara två olika sätt att få praktik i Sverige, via en skola man studerar på, eller via Arbetsförmedlingen.

Ska man vara på en arbetsplats i något annat fall måste man ha en anställning.
Så jag påstår att ditt första inlägg fortfarande är fel.

I TS fall går ju personen på en skola/utbildning av något slag, så då är det ev möjligt att ordna praktikplats i Sverige som inte är via skolan på liknande sätt. (Jag vet som sagt inte om andra undantag/regler finns som gör att det är möjligt just för IFMSA och som inte kan gälla TS bekant, men att kategoriskt säga att det måste vara via skolan eller arbetsförmedling och inget annat är möjligt, som du skrev i ditt första svar, är uppenbarligen fel.)
 
windestal windestal skrev:
Men åter lägger du nu till fler krav än det inlägg jag svarade på från början! Ja, du måste i detta fallet vara en läkarstudent vid ett universitet (i ett annat land), men utbytet/praktiken sker inte via en skola man studerar på som du sa var kravet i ditt första inlägg:



Så jag påstår att ditt första inlägg fortfarande är fel.

I TS fall går ju personen på en skola/utbildning av något slag, så då är det ev möjligt att ordna praktikplats i Sverige som inte är via skolan på liknande sätt. (Jag vet som sagt inte om andra undantag/regler finns som gör att det är möjligt just för IFMSA och som inte kan gälla TS bekant, men att kategoriskt säga att det måste vara via skolan eller arbetsförmedling och inget annat är möjligt, som du skrev i ditt första svar, är uppenbarligen fel.)
Nu är det ju semantik du diskuterar... "via en skola man är student på" innefattar såklart även ditt exempel. Eftersom själva inskrivningen på en skola är ett krav så spelar det ingen roll vem som ordnar platsen, personen ÄR student.

Dessutom står det ju att man själv ansvarar för att ordna en ansvarsförsäkring. Jag tycker du ska ringa till några svenska försäkringsbolag och utge dig för att vara en fransk medborgare som vill teckna en svensk ansvars- och olycksfallsförsäkring utan person- eller samordningsnummer för att arbeta på ett snickeri ..
 
windestal
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu är det ju semantik du diskuterar... "via en skola man är student på" innefattar såklart även ditt exempel. Eftersom själva inskrivningen på en skola är ett krav så spelar det ingen roll vem som ordnar platsen, personen ÄR student.

Dessutom står det ju att man själv ansvarar för att ordna en ansvarsförsäkring. Jag tycker du ska ringa till några svenska försäkringsbolag och utge dig för att vara en fransk medborgare som vill teckna en svensk ansvars- och olycksfallsförsäkring utan person- eller samordningsnummer för att arbeta på ett snickeri ..
Men hur gäller då ditt första svar TS situation? Personen i fråga ÄR JU INSKRIVEN PÅ EN SKOLA. Och om det då går att, via andra vägar än direkt via skolan, så länge man är student, få praktik så är ju ditt svar helt missvisande.
Tillägg: Och vad gäller försäkringskraven, efter vad jag förstått, så skaffar man i IFMSA-fallet en sådan försäkring i sitt hemland, som täcker vistelsen och praktiken i Sverige. Om det går för praktik på sjukhus, där du ju i värsta fall kan orsaka annan persons död, så borde det gå för snickeri. Hur lätt eller svårt vet jag inte. Om det är ett krav att ha även för ev snickeri-praktik vet jag inte heller.
 
Redigerat:
windestal windestal skrev:
Men hur gäller då ditt första svar TS situation? Personen i fråga ÄR JU INSKRIVEN PÅ EN SKOLA. Och om det då går att, via andra vägar än direkt via skolan, så länge man är student, få praktik så är ju ditt svar helt missvisande.

Tillägg: Och vad gäller försäkringskraven, efter vad jag förstått, så skaffar man i IFMSA-fallet en sådan försäkring i sitt hemland, som täcker vistelsen och praktiken i Sverige. Om det går för praktik på sjukhus, där du ju i värsta fall kan orsaka annan persons död, så borde det gå för snickeri. Hur lätt eller svårt vet jag inte. Om det är ett krav att ha även för ev snickeri-praktik vet jag inte heller.
Trollar du eller?

Det är nog lättare att orsaka någons död i ett snickeri än som blivande läkare.
Eller för att citera reglerna för att åka till Israel (http://exchange.ifmsa.org/exchange/scope/explore/conditions/view/43)
"What to bring - Stetoscope"
 
windestal
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Trollar du eller?

Det är nog lättare att orsaka någons död i ett snickeri än som blivande läkare.
Eller för att citera reglerna för att åka till Israel ([länk])
"What to bring - Stetoscope"
Blivande läkare är i detta fall ofta studenter som är nära slutet av sin utbildning, och därmed får genomföra en hel del avancerade och potentiellt riskfyllda uppgifter (under handledning och olika grad av självständighet) som kräver en hel del annat än ett stetoskop, även om det är det enda verktyg man själv har med sig. Ungefär som en snickare kanske har med sig sin egen hammare/kniv men knappast sin egen bandsåg...

Tycker det nu är tydligt fastslaget att ditt första inlägg, som är det jag svarat på, är felaktigt (eller iaf ger ett felaktigt intryck, utifrån TS frågeställning). Hur lätt/svårt det är, och om regler finns i just TS fall som gör det möjligt eller inte har jag inte sagt att jag vet, och det gör uppenbarligen inte du heller.
 
windestal
För att återgå till TS: Eftersom det gäller en fransk medborgare (antar jag) så borde det enklaste vara att söka kontakt med ett litet snickeri som inte har kollektivavtal som kan ställa till det och be om en praktik/anställning under sommaren? Detta verkar enklare än att söka en regelrätt prakrik... Eftersom inga tillstånd krävs för EU-medborgare för att bo och arbeta en kort tid i Sverige ( https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...erige/arbetstillstand-och-uppehallstillstand/ ) och vi inte har minimilön i Sverige (där inte kollektivavtal gäller) borde det gå att skriva ett anställningsavtal med villkor ch lön som motsvarar en praktik. Hur vanliga snickerier utan kollektivavtal är vet jag inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.