Jag är i full färd med att bygga om badrummet hemma.
När föreningen ca 2007 gjorde stambyte valde man att dra dom nya stammarna i en plåttunna bakom toaletterna.
Den är ju inte jättesnygg!
Kollade upp med fastighetsförvaltaren och det skulle inte vara några problem att kakla in rören, förutsatt att man installerar en inspektionslucka.

Pratade med byggaren som hjälper oss och han trodde heller inte att det skulle vara några problem fram tills igår. Han har pratat med fyra olika personer på företaget som har tagit fram denna lösning och ingen av dom hade något bra svar på hur man löser en inkakling av denna "tunna"

Så mina frågor:

Vad heter denna lösning mer fackmannamässigt?

Är det någon som lyckats kakla in den hemma hos sig? Hur gick ni till väga?

Skicka gärna bilder!
 
  • Badrum med synliga rördragningslösningar bakom toalett, intill tvättmaskin och badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga på rak arm, men du har def ett delikat problem att genomföra detta.
För det första kräver plattor att underlaget är stabilt nog, tvivlar på att din plåtburk är det, att få fast plattorna kan gå med sättlim el dyl, men att få fogen sitta kvar blir en större utmaning.
Sen har du anslutningar både till wc stolen och h-tork samt rören på sidan....tillåter dom den nya tjockleken?
Ser dessutom ut som det är en utdragbar låda på mitten...kommer bli svårt att få en snygg övergång där.
Hade jag fått förfrågan om att kakla in denna hade jag def tackat nej.....
 
  • Gilla
AhlRobert
  • Laddar…
Har nog aldrig sett en inkaklad sån där lösning. Den är ju "fristående" och behöver nog vara det också. Hade man velat kakla så hade man ju valt att bygga en låda och dra rör på normalt sett men det där är väl en sån där kassett man ställer dit med allt färdigt i?
 
  • Gilla
AhlRobert
  • Laddar…
Skickar en till bild på insidan, det är ju en hel del grejer i den, tyvärr.
 
  • Screenshot_20190411-081138_Gallery.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle kontaktat leverantören och frågat. Ser ut som Beulco.
Det finns sådana plåtkapslingar som är gjorda för att kakla på, och det är inte den variant som du har. Tror att det blir svårt att få det snyggt och hållbart.
 
  • Gilla
AhlRobert
  • Laddar…
Ja de där kaklar man normalt inte in. Det är ju en renoveringskassett med allt klart i som ställs dit och ansluts uppe och nere. Går snabbt och blir troligen billigt men kanske inte den mest estetiska lösningen som sagt.
Om man i det här läget vill ha bort den så kan man ju undersöka om rördragningarna håller för att ta bort plåtlådan och sen bygga en ny utbyggnad i mer normalt material och sen göra det man vill göra.
 
  • Gilla
AhlRobert
  • Laddar…
Magnus E K
Håller med om att den ser lite tråkig ut så där. Men är den magnetisk? I så fall har du ju en fin extra yta för kylskåpsmagneter!
 
  • Gilla
AhlRobert
  • Laddar…
Har efter lite googling kommit fram till att det är en prefabricerad våtrumskasset, som även tidigare talare skrivit.
Denna är från Prefab AB.

Har skickat en fråga till dom för att höra vad dom säger och även om det finns reservdelar att beställa.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Håller med om att den ser lite tråkig ut så där. Men är den magnetisk? I så fall har du ju en fin extra yta för kylskåpsmagneter!
Haha, ja juste! Får be intilliggande dagis om lite teckningar så att det blir färgglatt!
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
AhlRobert AhlRobert skrev:
Har efter lite googling kommit fram till att det är en prefabricerad våtrumskasset, som även tidigare talare skrivit.
Denna är från Prefab AB.

Har skickat en fråga till dom för att höra vad dom säger och även om det finns reservdelar att beställa.
PREBAD AB, gick lite snabbt där.
 
Kan du kanske limma en plyfa och en våtrumsgips på den? Sen är det ju inspektionsluckan, spolning, handdukstork osv att ta hand om...

Kanske måla den i någon fin färg? Tapet? Låt den sticka ut istället?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Om man tittar på första fotot så sticker plåten ju ut extra mycket för att den blå kakelranden inte fortsätter över plåten men om det bara var stora blanka vita kakelplattor på väggen skulle ju inte plåten synas alls så mycket. Så antingen kan man försöka få plåten att smälta in genom att ha samma färg/mönster på den som på väggen, eller så låter man plåten stå för det dekorativa, det som bryter av så att det inte blir så tråkigt. För 5-10 år sen var det ju vanligt att man drog upp den mörka golvklinkern i en "pelare" på väggen, t.ex. bakom toaletten, för att bryta av de vita väggarna.
 
  • Gilla
AhlRobert
  • Laddar…
J
Den där skulle jag folierat. Kan du få vilken färg eller mönster du vill och lätt återställa om du ångrar dig
 
  • Gilla
roffer
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Den där skulle jag folierat. Kan du få vilken färg eller mönster du vill och lätt återställa om du ångrar dig
Kanske är det bästa ändå! Får bara hoppas att det finns reservdelar så att jag slipper skruvhålen från handdukstorken.
 
AhlRobert AhlRobert skrev:
Kanske är det bästa ändå! Får bara hoppas att det finns reservdelar så att jag slipper skruvhålen från handdukstorken.
Fast om du klistrar på folie syns inte skruvhålen ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.