Hur många arter på din tomt

  • Antal röster
    9
  • Denna omröstning kommer att stängas: .
Hej. Bara en enkel fråga, köpte ett hus från en fågelskådare, fick hans lista på arter han sett från tomten. Det var 139 arter. Är det normalt eller bra / dåligt. Själv har jag knappt sett 100 fåglar sammanlagt. Av samma modell. Ni som kan sånt här kanske kan bedöma detta. Tackarr
 
Jag är ingen fågelskådare direkt, har haft 10-15 arter i min trädgård, men jag bor precis vid en stor väg. Var bor du som har en sån mängd arter??
 
Från tomten kan ju också va som flyger över, o har du bott några år är nog runt 100-150 rimligt att se från en vanlig villatomt, samtidigt måste du ju veta vad du ser.
Sen ökar antalet arter nu när värmen snart kommer!
 
  • Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
L lilla frugan skrev:
Jag är ingen fågelskådare direkt, har haft 10-15 arter i min trädgård, men jag bor precis vid en stor väg. Var bor du som har en sån mängd arter??
Småland, tälläng bredvid Emån utanför Vetlanda
 
Jag "hade" ett 30-tal arter när jag var med på vinterfågelräkningen för ett par år sedan. Östkusten, landsbygd. Tyvärr fick jag avstå från att delta då jag samtidigt som jag utfodrade pippina också gav frukost och middag till råttfamiljen som bodde i den gamla stengärdsgården.

Numera bebos muren endast av små söta åkermöss. Jag saknar det rikliga fågellivet utanför ateljefönstren.
 
Vi som har ett gäng fågelholkar uppsatta och gott om mat har tidigare haft ett rikt fågelliv på tomten. Skulle lätt säga upp emot 80-talet olika arter under en sommar. Speciellt många olika hackspettar verkar trivas då vi har en del gamla träd på tomten som lockar. Då vi bor ganska nära en sjö har vi också haft en del sjöfåglar som använt tomten som rastplats ibland.

Nu har dock en gäng ligister i form av björktrastar ockuperat tomten tillsammans med en ständigt närvarande skatfamilj som effektivt mobbar alla andra fåglar som närmar sig deras revir. Vår tomt har blivit ett ghetto och föremål för gängkrig. Högljutt men underhållande. Man har fått lära sig att ducka när man klipper gräsmattan ...
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.