Vad ska man ha för stenmaterial under en isolerad platta på mark? Det ska vara dränerande och enkelt att få slätt så att man kan ställa kantelement på det. Dessutom ska det hålla för vikten av en byggnad.

Underst har jag välpackad 0-64 makadam som bärlager.

Tom
 
Det jag sett mest är 16-32 eller liknande sedan 3-4 cm med flis 3-5 för stockningen.
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
4-8 eller 8-11 är väldigt bra att jobba med. Vi använder bara grövre om det särskilt efterfrågas.

Det är betydligt lättare att få en bra yta med dessa och man behöver inte slita alls hårt med rakan för att få det bra.
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
4-8 eller 8-11 är väldigt bra att jobba med. Vi använder bara grövre om det särskilt efterfrågas.

Det är betydligt lättare att få en bra yta med dessa och man behöver inte slita alls hårt med rakan för att få det bra.
Min åsikt är att det bör vara grövre för bärighet och dränering, men visst är det lättare..
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
Vad är det för sten ni använder? Ni skriver bara dimensioner men inte vad det är :)
Makadam? tvättad singel? Grus?
 

Bästa svaret

Det är makadam = krossat berg = singel/grus i folkmun
8/16 (Mer eller mindre standard) men inte dumt att dra av vid balken med 2-4cm tjock 2/4. eller 4/8 som underlättar montering.
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
Tack, jättebra! Nu börjar det klarna :)

Jag bygger i vanliga fall hus men då har någon annan gjort markjobbet. Nu ska jag bygga garage till mig själv och tänkte göra även markarbetet själv.
 
Något som ska tilläggas är att oftast toppar man med finare material just under kantelementen, typ singel. Däremot är det inte lika noga under skivorna "mitt i", då används makadam.
Skulle nog vilja påstå att det är absolut vanligast.
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.