Någon som byggt hus på sluttande bergstomt?
Hur mycket gick då markarbetet på? ???

Vore enormt tacksam för info, så man är lite förberedd iaf!
 
Du är lite orolig....förstår jag. Hav förtröstan! Det löser sig alltid....ta in offert, går det inte ihop sig så titta på en annan tomt!

Generellt är det ju jättesvårt att svara på eftersom man inte vet hur mycket man måste spränga. Det kan kosta allt från 50 000 kr till 300 000 kr t ex!

 
Calle Anka skrev:
Du är lite orolig....förstår jag. Hav förtröstan! Det löser sig alltid....ta in offert, går det inte ihop sig så titta på en annan tomt!

Generellt är det ju jättesvårt att svara på eftersom man inte vet hur mycket man måste spränga. Det kan kosta allt från 50 000 kr till 300 000 kr t ex!
Nähä, märks det? ;D ;) ... yes, supernervös.

Vi har kikat på andra tomter men det är den här vi vill ha. Men vårat tak (för helt färdig tomt + hus) går på 3 miljoner och känns som man redan är över gränsen (i kalkylen som endast baserats på antaganden).
Det finns 2 andra tomter som är våra andra- och tredjehandsalternativ, men där måste vi slå till snabbt (läs senast imorgon), och vi får först veta vad markarbetet går på för vår bergstomt i ästa vecka. Därför försöker man räkna bäst man kan på hur mycket resp tomt kostar inkl hus.

Riskerar ju annars att få vänta tills kommer nya tomter ut på marknaden, och här i Sthlm verkar det gå trögt! :-/
 
Är ni garanterade att köpa bergstomten? Jag skulle satsa på den där ni helst vill bo....inte på 2:a eller 3:e alternativet....finns de kvar efter nästa vecka är det en annan femma men du kan inte bestämma detta på så lösa boliner som byggahus.se kan ge dig....klarar er budget säg 300 000 kr extra så är du ju ganska säker i sitsen!
 
Vi är inte garanterade att få köpa någon tomt :-/

Som kalkylen ser ut (sprängning 200 000 kr) så ligger vi precis på gränsen, alltså ingen buffert att ta av om något visar sig kosta mer. Men å andra sidan säger många "i branschen" s a s att vi räknat alla poster väldigt högt.
Det är markarbetet som allt hänger på!
I vår kalkyl tar den posten upp 850 000 kr (vårat antagande)! :surprised: (sprängning, grovplanering, markarbete, grund + murad souterrängvåning)
 
Hej

Med vilka ska ni bygga?

Vi är intresserade av en sluttande bergstomt men är bundna till Götenehus. de påstår att sprängningarbetene kan uppgå till 500´ kr (utan att ha lämnat ngn som helst offert ännu). Jag tycker det låter vansinnigt dyrt men får se när de specar (de kanske har räknat in både väg, vatten och avlopp och el, vad vet jag)

Vad kostar er tomt? Klarar ni er på 3 mille tror ni? Gör ni nåt själva då?

//E
 
Vi räknar med att göra så mycket som möjligt själva! Dock inte markarbetet! Om vi köper tomten beställer vi stomrest hus av VillaVarm, alternativt lösvirkeshus av .... ja, vilka var det nu vi snackat med ::) .... och gör allt invändigt själva. Min sambo och hans pappa är elektriker så de får fixa elen (jag ska bara stå med blåa arbetsledarhjälmen och peka! ;D), sen har vi målare, kakelläggare och rörmokare i bekantskapskretsen som är skyldiga oss lite hjälp (nu är man tacksam för de timmar sambon lagt ned på att hjälpa kompisarna med deras hus! :D).

Som sagt så ska en byggkonsult ut och kika på tomten för att kunna ge en prel bedömning av hur mycket markarbete som kommer att krävas. I vår kalkyl har vi räknat med att sprängningsarbetet går på 200.000 kr och grunden (inkl grovplanering och souterrängvåningen som ska muras) går på runt 600.000 kr, sen stomrest övervåning för 500.000 kr.

Vi har ett tak på 3.000.000 kr för hela bygget, så det gäller att hamna under det! ;)
 
Theodor skrev:
Hej

Med vilka ska ni bygga?

Vi är intresserade av en sluttande bergstomt men är bundna till Götenehus. de påstår att sprängningarbetene kan uppgå till 500´ kr (utan att ha lämnat ngn som helst offert ännu). Jag tycker det låter vansinnigt dyrt men får se när de specar (de kanske har räknat in både väg, vatten och avlopp och el, vad vet jag)

Vad kostar er tomt? Klarar ni er på 3 mille tror ni? Gör ni nåt själva då?

//E
Har ni fått någon spec från Götenehus än? *nyfiken*
 
Nej, men jag återkommer då. Vi väntar på att planen ska bli klar. Bilplats-planeringen med hänsyn till befintliga hus är inte klar... strul. Innan dess är det ingen mening att ö h t börja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.