Y
K kungcoopa skrev:
Ok!
Vad är det som gör att du har ångest? Ligger fibern på olämplig plats på din mark?
Varför skrev du i så fall på?
Jag ser inget nöje i att behöva kämpa för att få några nyckelpersoner i byn att hålla sina löften.
Det är en fiberbrunn som krockar med verksamheten.
Jag skrev på för att kommunen sa att föreningen får som dom vill iaf i slutändan, enda chansen att få lite rätt i detta var just att skriva en protest i avtalet.
 
Y Yrrol skrev:
Jag ser inget nöje i att behöva kämpa för att få några nyckelpersoner i byn att hålla sina löften.
Det är en fiberbrunn som krockar med verksamheten.
Jag skrev på för att kommunen sa att föreningen får som dom vill iaf i slutändan, enda chansen att få lite rätt i detta var just att skriva en protest i avtalet.
Men är det du eller tidigare fastighetsägaren som gett OK till fiberföreningen att lägga brunnen där den ligger? Om den faktiskt är olämpligt placerad hade du ev. kunnat få rätten på din sida av Lantmäteriet vid en ledningsrättsförrätning och föreningen hade behövt flytta den
Men nu när du skrivit på avtalet (igen?) så lär nog brunnen ligga där den ligger tyvärr..

På vilket sätt stör den som verksamhet?
 
Y
Föreningen sa brunnen skulle hamna under jord och inte störa jordbruket.
När grävningen var igång så följde inte kartorna alls utan drog en annan väg, med förnyade löften om dold brunn.
När jag vägrade skriva på ansvarsbefriande till grävfirman och hänvisade att jobbet
inte var slutfört då en brunn är synlig, så kom fiberföreningstalesperson oanmäld en kväll och ville övertala mig att acceptera läget men jag vägrade, och han sa ännu en gång att "okej du får som du vill". Men det fick jag inte.

Pratade i över en timme med ansvariga på kommunen angående ledningsrätter och liknande och han sa det var nog kört iaf, däremot var det till min fördel att skriva protesten.

En annan ur föreningen lovade dock att föra min talan, och juristen kunde hjälpa mig att utforma ett avtal - för jag har nu lärt mig att muntliga löften är inte något värt i verkligheten och att man kan inte lita på grannar.
 
Vad är det för typ av fiberbrunn? Normalt används plastbrunnar som är avsedda att grävas ned och täckas över så att de inte syns. Är brunnen av en typ som går att täcka över så är det inte omöjligt att den går att sänka så att den försvinner
 
Y
klassisk cementrör med cementlock. prylarna i brunnen ligger för nära markytan för att grävas ner.

När föreningen erkände att deras avsikt aldrig var att gräva ner den, trots löftena, så sa dom även ursäkten att det var för att den skulle kunna inspekteras i framtiden.
 
Y Yrrol skrev:
klassisk cementrör med cementlock. prylarna i brunnen ligger för nära markytan för att grävas ner.

När föreningen erkände att deras avsikt aldrig var att gräva ner den, trots löftena, så sa dom även ursäkten att det var för att den skulle kunna inspekteras i framtiden.
Sådana brunnar är ju bättre ur drift/underhåll synpunkt och även snällare mot din mark då man inte behöver gräva en jättegrop vid felsökning eller komplettering av anslutningar
På vilket sätt stör den din verksamhet?
 
Cementbrunnar täcks normalt inte över. Plastbrunnarna grävs ner och får då skottas fram om något behöver göras i dem. Normalt ska inget underhåll behöva göras på det som är i brunnen. Alla kopplingar sker normalt i skåp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.