Host host..... ;):rolleyes:

Jarlingar Jarlingar skrev:
Inga problem att tejpa en övergång från 75 - 80, det är ju liksom det silvertejp finns för.. ;)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Vad är stomljud? Tack för den fina skissen! Om det är direkt ljud från rören så hjälper inte flexdämparna? Befintliga rör som går ut i huset är inbyggda i lådor, menar du att om jag isolerar med stenull så kommer det göra skillnad, även om det är luftljud orsakat av trånga kanaler?
Stomljud är de ljud som alstras av att aggregatet skickar vibrationer till upphängningen och rören. Du kan kolla om ljudet går via FTX upphängning i i väggen genom att lägga örat till väggen under FTX. Du kan kanske också kan lyssna på andra sidan väggen. Alla ljud som kommer inifrån FTX kommer att dämpas av flexdämparna. Även de vibrationer som kommer från FTX och in i dina spirorör. De sitter ju stumt monterade direkt på FTX. Du bör iaf sätta in flexdämpare där jag skissat. Det kostar dig några 100 kr och 1 timmes jobb.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Stomljud är de ljud som alstras av att aggregatet skickar vibrationer till upphängningen och rören. Du kan kolla om ljudet går via FTX upphängning i i väggen genom att lägga örat till väggen under FTX. Du kan kanske också kan lyssna på andra sidan väggen. Alla ljud som kommer inifrån FTX kommer att dämpas av flexdämparna. Även de vibrationer som kommer från FTX och in i dina spirorör. De sitter ju stumt monterade direkt på FTX. Du bör iaf sätta in flexdämpare där jag skissat. Det kostar dig några 100 kr och 1 timmes jobb.
Får göra det. Antar att jag kan göra det själv. Kan du förklara tryckfall? Jag googlade men hittar ingen bra förklaring och lär mig gärna vad det innebär.
 
flexdämpare tar inte bort allt stomljud mellan kanalsystem och aggregat, till detta behövs en dukstos.
 
S StefanP skrev:
flexdämpare tar inte bort allt stomljud mellan kanalsystem och aggregat, till detta behövs en dukstos.
Jag satte det på min FTX som är samma som Cameltoes. Det funkade mkt bra. Innerrören i flexdämparna är i veckad Al och perforerat, Om man drar ut dem i full längd och böjer dem, kan inget stomljud från FTXen överföras till spirorören via dämparna. Däremot kan det överföras missljud via luften, men den kommer att dämpas en hel del till en låg kostnad och med liten jobbinsats.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Fick inget protokoll tyvärr, han hade med sig något mätinstrument för mätning av luftflöde. Du menar att motorhastigheten ska vara högre än 30 resp 45 procent?
Hur stort är huset? verkar väldigt lågt inställt utan o ha sett det eller vet vad trycket är så är det svårt att säga? Det är självklart att gör han en injustering så ska han eller hon också lämna ett protokoll
 
M Cameltoe skrev:
Får göra det. Antar att jag kan göra det själv. Kan du förklara tryckfall? Jag googlade men hittar ingen bra förklaring och lär mig gärna vad det innebär.
Tryckfall är ett mätetal på hur mycket trycket från FTX sjunker i rören, beroende på flera faktorer. Längden på en slinga, diametern på rören, antalet böjar och kopplingar m.m. Man ställer in luftflödet från donen i rummen och balanserar in rätt luftmängder för olika rum. Det bör göras av någon med luftflödermätare och kunskap om inreglering. Det är flera saker som ska samverka och det är svårt att gissa och prova ut detta. Ditt aggregat kan ställas in bra för olika anläggningar, även om du har lite klena rör (enl. bild). Börja med flexljuddämparna och få hjälp med injusteringen sedan. Om det forfarande låter för mycket så kör vi vidare med tips här, så det är bara att fortsätta på tråden!
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
K kruset skrev:
Hur stort är huset? verkar väldigt lågt inställt utan o ha sett det eller vet vad trycket är så är det svårt att säga? Det är självklart att gör han en injustering så ska han eller hon också lämna ett protokoll
119 kvm. Aggregatet är för upp till 170 kvm. Gjorde jobbet svart, kanske därför hm inte lämnade. Han är anställd och äger ej firman. Jag mätte diametern efter strypningen i ventilerna= 4 cm från 7.5.
 
S StefanP skrev:
Montera fasta ljuddämpare, betydligt bättre än flexibla, swegons cla är bra.
jag har heru S EC och det är knäpptyst.
Har upphängning på vajer med fjäderisolator som vibrationsdämpare.
sen dukstosar mellan aggregat och kanalsystem. dvs aggregat svävar i huset.
denna kombination gör att man får inte ljud via stomme eller via kanalsystemet från fläkten.
Dock ger ju små rör högre lufthastighet men har du samma luftlöde som förut så borde det inte låta mera pga nya fläktar.
vore intressant att se en bild på den upphängningen och på dukstosarna.
 
  • Gilla
varmkorv och 1 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Tryckfall är ett mätetal på hur mycket trycket från FTX sjunker i rören, beroende på flera faktorer. Längden på en slinga, diametern på rören, antalet böjar och kopplingar m.m. Man ställer in luftflödet från donen i rummen och balanserar in rätt luftmängder för olika rum. Det bör göras av någon med luftflödermätare och kunskap om inreglering. Det är flera saker som ska samverka och det är svårt att gissa och prova ut detta. Ditt aggregat kan ställas in bra för olika anläggningar, även om du har lite klena rör (enl. bild). Börja med flexljuddämparna och få hjälp med injusteringen sedan. Om det forfarande låter för mycket så kör vi vidare med tips här, så det är bara att fortsätta på tråden!

Stort tack för svar.
Kom att tänka på en sak. Flexdämparna du märkte ut avser frånluft, gör det någon skillnad i tilluftskanalerna ljudmässigt?
 
M Cameltoe skrev:
Stort tack för svar.
Kom att tänka på en sak. Flexdämparna du märkte ut avser frånluft, gör det någon skillnad i tilluftskanalerna ljudmässigt?
Jag satte på alla utom inkommande friskluft. Mest oväsen kommer i tilluftskanalen, sedan frånluften. Oljdet går ju både mot och med luftflödesriktningen. Jag satte även på avluftningen ut, eftersom det hörs mycket utomhus om man inte har det. Jag har ventilationsschaktet ("skorsten till rören") mot trädgårdssidan på huset.
 
Klart att flexrör är bättre än fasta men de överför en viss del stomljud i vilket fall till kanalsystemet. Men dom är inte så bra på att ljuddämpa plus att de läcker mycket ljud så jag ser faktiskt inte någon vettig anledning till att använda dessa förutom i nödfall av utrymmesskäl.

har en bild på själva fjädern (1 av 4) men inte på helheten, hittar tyvärr inte den bilden av någon märklig anledning.
 
  • Närbild av en fjädermonterad vibrationsdämpare vid ventilationsrör, del av ljudisoleringslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
varmkorv och 2 till
  • Laddar…
S StefanP skrev:
inte så bra på att ljuddämpa plus att de läcker mycket ljud så jag ser faktiskt inte någon vettig anledning till att använda dessa förutom i nödfall av utrymmesskäl.
Kan du backa upp det påståendet?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Kan du backa upp det påståendet?
Nej har tyvärr ingen magisk länk till någon lagbok eller fact sheet :)
Men erfarenhet från rum-i-rum konstruktion för ljudstudios o dylikt där jag har haft mycket meriterande akustikkonsulter inblandade och faktiska utfall av olika lösningar.

Jag kan köra min heru 100% utan att höra fläktljudet (bortsett från vardagsrummet som har ingjutit en lång rörsträcka med endast en ljudfälla vid aggregatet) , däremot ger ju donet en del ljud förstås.
har ljuddämpare i kanalsystemet mellan varje rum för att ta bort överhöring mellan rummen också.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
S StefanP skrev:
Nej har tyvärr ingen magisk länk till någon lagbok eller fact sheet :)
Men erfarenhet från rum-i-rum konstruktion för ljudstudios o dylikt där jag har haft mycket meriterande akustikkonsulter inblandade och faktiska utfall av olika lösningar.

Jag kan köra min heru 100% utan att höra fläktljudet (bortsett från vardagsrummet som har ingjutit en lång rörsträcka med endast en ljudfälla vid aggregatet) , däremot ger ju donet en del ljud förstås.
har ljuddämpare i kanalsystemet mellan varje rum för att ta bort överhöring mellan rummen också.
Det går naturligtvis att få en nästan ljudlös installation. Tråden gällde en befintlig installation, där rören redan var installerade enligt bilderna. Mina och andras tips gällde att få till enkla, billiga lösningar i vardagen, så att ännu en hobbypulare kan nå en för honom acceptabel nivå. Jag uppfattar det som att TS inte vill göra stora ingrepp i sin anläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.