Jag har sett tips om att man kan så gräs även under torra perioder (som vår och försommar) när det normalt får svårt att gro. Det man gör är att man täcker de nysådda och vattnade ytorna med täckplast, som håller kvar fuktigheten och släpper igenom ljuset.
Vi har sått c:a 50 kvm på detta vis på vårt lantställe och efter en dryg vecka har vi nu grässtrån som är c:a 5 cm höga. Det ser ut som om bara en sorts gräs har grott (rajgräs?) medan det finns massor av ogrodda frön kvar.
Nu är frågan när man lämpligen tar bort plasten så att gräset får lite mera utrymme uppåt att växa?
Kan det vara till skada för groningen av det långsammare gräset att göra det nu?
Jag antar att det blir torrare på ytan så fort plasten kommer av...
Kanske de andra grässorterna inte alls gror då?

Tips från erfarna "plastodlare" mottages tacksamt.
 
  • Gilla
MissEmsi
  • Laddar…
Hur gick det tillslut? Vi har gjort detsamma för 2 dagar sedan och är lite nyfiken på andras erfarenhet.
 
  • Gilla
Rockden och 1 till
  • Laddar…
Det var ju ett tag sedan nu.
Men gräset grodde fläckvis så efter att vi tagit av plasten fick jag vattna regelbundet ett tag och det blev till sist en fungerande gräsmatta. Kommer dock inte ihåg tiderna nu nästan 2 år senare...
I höstas planade vi av på baksidan av ett attefallshus med jord och sådde gräs (utan plasttäckning). Jag vattnade under någon vecka, men sen fick det klara sig. Verkar att ha gått bra, kanske för att det blev en fuktig höst och att det är tämligen skuggigt på platsen. Ska ut och kolla första gången efter vintern till helgen så då syns det väl hur det gick,
 
Jag brukar hjälpa till på idrottsplatsen där ungarna spelar fotboll.
På vårarna läggs det en sorts markväv över hela planen i växtperiodens början.
När vi drar bort den väven är det en enorm skillnad på gräset som varit under duken o det som av någon anledning kommit utanför.
Gräset under väven är mycket frodigare, grönare o högre jämfört med det andra.
Så att täcka gräset för att få det att växa bra på våren är ett tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.